Vast verblijf in Spanje

Vragen/antwoorden betreffende recht.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

06 jun 2019, 12:41

Binnen een aantal maanden verhuizen wij naar Spanje ( wegens gezondheidsreden , de vuile en vochtige lucht speelt mij parten ) . Onze woonst in Belgie verhuren we . Ons adres wordt dan Spaans en wij dienen ons aldaar in te schrijven . Ons tweede adres is in mijn vrouw haar geboorteland , daar verblijven we 3 tot 4 maanden van het jaar , de rest dus in Spanje . Naar Belgie enkele keren per jaar op bezoek bij familie .
Zijn er hier ervarings deskundigen die wat tips hebben of opmerkingen . Misschien zijn er wel items die ik even over het oog heb gezien .

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 jun 2019, 17:40

michiel1954 schreef:
06 jun 2019, 12:41
Binnen een aantal maanden verhuizen wij naar Spanje ( wegens gezondheidsreden , de vuile en vochtige lucht speelt mij parten ) . Onze woonst in Belgie verhuren we . Ons adres wordt dan Spaans en wij dienen ons aldaar in te schrijven . Ons tweede adres is in mijn vrouw haar geboorteland , daar verblijven we 3 tot 4 maanden van het jaar , de rest dus in Spanje . Naar Belgie enkele keren per jaar op bezoek bij familie .
Zijn er hier ervarings deskundigen die wat tips hebben of opmerkingen . Misschien zijn er wel items die ik even over het oog heb gezien .
Wij verblijven nu sinds iets meer dan 2 jaar vast in Spanje. (Provincie Alicante)
Ik kan een lijstje voorbereiden met de stappen die wij achtereenvolgens genomen hebben. (even geduld)

Enkele punten kan ik al wel aanhalen:
- Tijdig afspraken maken, en informeren hoe lang het duurt eer je aan de beurt komt.
Het kan soms weken of maanden duren. afhankelijk van de plaats en aard van afspraak.
- Voor praktisch alles moet men een afspraak maken (gemakkelijk via internet)
- Je zal dan ook in Spanje belastingen moeten gaan betalen over geheel uw wereld vermogen.
- Jaarlijks een levensbewijs bezorgen aan de pensioen dienst.
- ....

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

07 jun 2019, 09:43

hovel schreef:
06 jun 2019, 17:40
michiel1954 schreef:
06 jun 2019, 12:41
Binnen een aantal maanden verhuizen wij naar Spanje ......
Wij verblijven nu sinds iets meer dan 2 jaar vast in Spanje. (Provincie Alicante)
Ik kan een lijstje voorbereiden met de stappen die wij achtereenvolgens genomen hebben. (even geduld)

Enkele punten kan ik al wel aanhalen:
- Tijdig afspraken maken, en informeren hoe lang het duurt eer je aan de beurt komt.
Het kan soms weken of maanden duren. afhankelijk van de plaats en aard van afspraak.
- Voor praktisch alles moet men een afspraak maken (gemakkelijk via internet)
- Je zal dan ook in Spanje belastingen moeten gaan betalen over geheel uw wereld vermogen.
- Jaarlijks een levensbewijs bezorgen aan de pensioen dienst.
- ....
Bedankt hovel , dat zijn al een paar nuttige tips . :)
Ja , ik weet het , internet staat vol met tips en uitleg en veel .nl en weinig .be . Maar dat zijn we al gewoon , Nederlanders zijn op alles ver vooruit .
Ik zal eens bij de belastingsdienst informeren hoe het zit met belasting op verhuren in België en de Spaanse fiscus . Ik wil geen dubbele tax betalen ! 😒

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

07 jun 2019, 12:20

Zeker informeren bij de belastingdienst.
Voor het jaar van uitschrijven in België moet je o.a. een speciale belastingbrief invullen. Bij mijn vertrek moest dat met een papieren aangifte. Kon niet met tax-on-web.

Er is ook een verschil van uitbetalen van pensioen en belasting aangifte voor ambtenaren en werknemers. Eveneens de manier van opgeven van het levensbewijs.

Uw situatie in Spanje kan ook belangrijk zijn.
- Wij hebben een nieuwe woning in een nieuwe urbanisatie. Er waren nog geen straatnamen toegekend door de Spaanse gemeente. Gevolg: wij konden niet inschrijven, gevolg: maanden vertraging.

- kennissen die een jaar eerder verhuisd waren hadden een wachttijd van 2 weken tussen inschrijven in de gemeente en registratie bij de vreemdelingen politie. Bij ons , een jaar later, was deze wachttijd bijna 3 maand! Wij hadden hier niet mee gerekend. Gevolg: weer vertraging en omdat er meer dan 2 maand waren tussen uitschrijven in Belgie en het registreren als resident in Spanje geen recht op vrijstelling van invoerrechten voor de auto. Grrrr.

Men kan voor alles beroep doen op een advocaten kantoor of een gestoria.
Men kan ook een groot deel zelf doen, als je weet waar de klepel hangt is dat goed te doen.

Ik ben momenteel niet thuis. De actie lijst komt wat later.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

07 jun 2019, 12:29

michiel1954 schreef:
07 jun 2019, 09:43
Ik zal eens bij de belastingsdienst informeren hoe het zit met belasting op verhuren in België en de Spaanse fiscus . Ik wil geen dubbele tax betalen ! 😒
Er is een verdrag tussen België en Spanje ter voorkoming van dubbele inkomens belasting.
Als je in Spanje woont moet je alles in Spanje aangeven. Dus ook je woning in België, huurinkomsten, etc...

Voor erfenissen en schenkingen is er geen verdrag. Die moet je in beide landen aangeven. De kans bestaat dat je twee keer betaald.

Voor belastingen en vrijstellingen in Spanje is er ook een verschil naargelang de deelstaat waarin je woont.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

08 jun 2019, 07:04

Alvast bedankt hovel , zeker nuttige info .
Wij gaan huren ( gemeubeld) met contracten die niet te lang lopen , wel via een agentschap . Makkelijk , vooral in het begin met de taal en zij helpen ons met de administratieve verplichtingen ivm vestiging . Ik ken het agentschap sinds jaren dus er is al een vertrouwensband . Ik betaal misschien wat meer maar ik zit safe . In ieder geval zijn we bezig met een draaiboek ivm . verhuis en administratie , met genoeg tussenruimte om opmerkingen bij te voegen .
In laat mijn meubels staan , organiseer een garage verkoop . Het teveel aan spullen gaat daar spotgoedkoop weg of naar de kringloopwinkel of naar containerpark . We nemen alleen kledij mee en wat hobby materiaal . Ik voorzie de aanschaf van een aanhangwagen . Buiten kledij zijn er natuurlijk nog wat spullen die we graag meenemen . In ieder geval gaat er wat hobbymateriaal mee . En uiteraard mijn motorfiets . En bij de buurvrouw huren we ruimte voor de twijfel dingen en de “volgende keer wel “ toestanden .
Ik ga ook een dagboek of blog of zo bij houden . Interessant voor volgers en voor onszelf .
We treffen ook een regeling ( enfin , die bestaat al) voor het geval mij iets moest overkomen . Er bestaat opvang voor mijn vrouw in België , ze is zeker van een woonst en zij kan altijd terug naar haar moederland , waar ze nog haar woonst heeft ( en familie ) .

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

09 jun 2019, 16:40

michiel1954,

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd met een download link voor mijn document: Verhuis procedure. (8 blz)