Dochter officieel aanvaarden

Vragen/antwoorden betreffende recht.

noliko
Lid geworden op: 17 dec 2003, 21:16
Locatie: Beringen

18 jun 2019, 15:08

Sinds kort ben ik te weten gekomen dat ik 53 jaar geleden een dochter verwekt hebt waarvan ik het bestaan nooit niet geweten heb tot een 3- tal maanden geleden . Na DNA onderzoek blijkt dat zij mijn werkelijke dochter is . We kennen elkaar nu drie maanden en het klikt heel goed tussen ons beiden wat de reden is dat ik haar officieel ga laten aanvaarden als mijn dochter waar zij uiteraard zeer gelukkig mee is .
Maar wat zijn de gevolgen ? Zelf ben ik gelukkig getrouwd en heb twee zonen . Zij is ook gelukkig getrouwd en heeft ook al twee volwassen kinderen . Zij heeft al beweerd dat als ik te sterven kom ( zelf ben ik 74 jaar ) zij absoluut geen geld wil hebben van mijn erfenis . Alles moet voor mijn kinderen blijven zegt ze . Maar gaat dat zo maar ? Moet daar voor een document opgesteld worden of moet er een testament gemaakt worden . Ik weet het nog niet .

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

18 jun 2019, 21:19

Ik hoop dat u nog lang en gelukkig mag blijven leven Noliko.
Naast de administratieve rompslomp, moeten jullie toch weten dat indien de vrouw officieel erkend wordt als uw wettelijke dochter, zij uiteraard ook tot uw erfgenamen behoort.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 jun 2019, 21:39

Noliko, na haar erkenning ga je drie kinderen/erfgenamen hebben die elk een gelijk deel van minimaal 3/4 zullen erven.
Misschien kan ze afzien van de erfenis maar ik denk dat dat pas kan als 't zover is … Spring eens binnen bij een notaris (Eventueel huwelijkscontract meenemen).

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

18 jun 2019, 22:52

" 3/4" moet zijn de helft
johan

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 jun 2019, 23:08

Men heeft mij vroeger volgend ezelsbrugje aangeleerd:
1 kind erft minstens 1/2 de
2 kinderen erven minstens 2/3 de
3 kinderen minstens 3/4 de

Blijft het feit dat zij (de dochter)(na erkenning) in de erfenis zal meedelen

noliko
Lid geworden op: 17 dec 2003, 21:16
Locatie: Beringen

19 jun 2019, 08:24

Zij wil afzien van de erfenis maar dat kan zo maar niet naar het schijnt want dan zou haar deel naar haar kinderen gaan . Kan dit kloppen ?

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

19 jun 2019, 08:32

Dat kan kloppen, maar alles moet vastgelegd worden door de notaris.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

19 jun 2019, 09:31

https://www.elfri.be/artikel/erfrecht-v ... rlijk-kind

Zou dit eens grondig doornemen en met Notaris bespreken . Die zal u zeker op de hoogte brengen en bijstaan , en die wet is niet veranderd in 2018 .

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

19 jun 2019, 10:20

Het is het ministerie van financiën dat de verdeling berekent voor de erfgenamen. Het is sedert midden 1917 dat de verdeling voor de kinderen ( ongeacht het aantal ) de helft is, daarvoor was het 3 kinderen en meer 75 %.

Na het overlijden moeten de erfgenamen zich kenbaar maken bij de fiscus. Dit kan gebeuren via notaris
( kost € 400 ) of bij het lokale administratie van de fiscus, afdeling erven ( kost € 0 ).
In mijn geval, vorig jaar februari, heeft de begrafenis ondernemer het formulier dat nodig is om zich kenbaar te maken als erfgenaam gedownload uit het internet. en met identiteitskaart en het formulier zijn we ( 2 personen ) naar de fiscus gegaan, en 15 minuten later terug naar huis, hier moet het bewijs "geen erfgenaam zijn" afgeleverd worden.

Een 2 -3 maanden later moeten de erfgenamen een 2de document ( ook uit het internet ) invullen en de erfgenamen moeten hier de roerende en onroerende goederen in vermelden ( niet de centen, dat weet de fiscus van de bank ). Laat dit doen door de notaris, hij verstuurt het naar de fiscus. Na een twee - drie maanden komt het antwoord van de fiscus. Notariskostenkosten ongeveer € 500 en successierechten bijvoorbeeld € 1500.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

noliko
Lid geworden op: 17 dec 2003, 21:16
Locatie: Beringen

19 jun 2019, 12:06

Ik zal eens afspraak maken bij een plaatselijke notaris .

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

20 jun 2019, 07:07

Die vrouw wenst geen successierechten te betalen. Haar kinderen die erven betalen de successierechten. Door deze beslissing moet er maar eenmaal de successierechten betaald worden. Die vrouw moet de erfenis wel beheren indien er minderjarige kinderen zijn.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

22 jun 2019, 17:11

Noliko ,

Zolang ze niet aanvaard is als wettelijke dochter kan dat niet naar haar kinderen gaan .
Moet altijd eerst bevestigen , en dan pas kan ze afstand doen .Indien ze dat wenst , maar dat kun je samen overleggen . Overleg dat eerst met Notaris die gaat u bijstaan en dan pas heb je zekerheid .