Groenafval

Vragen/antwoorden betreffende recht.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

14 jul 2019, 13:37

Ice wat ik heb neergezet is uitsluitend containerpark , en 1 malig in jaar grof vuil ophalen .

Taksen per jaar aan stad plus ophaling huisvuil gele zakken -blauwe zakken papier moeten wij ook nog extra voor betalen
En de zakjes worden alleen maar kleiner en kleiner per 10 zakken betalen we ook 17,50 euro de gele en dan nog de blauwe denk dat dit tussen de 3,5 a 5 euro is voor 20 stuks maar ben niet 100% zeker en dan nog klevers voor containerbakken is ook 15 euro voor 20 stuks en die gaan snel als gazon en haag moet afdoen plus u eigen afval groenten .
Denk dat ieder van ons zijn rekening zou maken wat we nog extra betalen , dat we ook zouden verschieten . Maar hou dat niet bij .

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

14 jul 2019, 14:04

Het zal dan zo wel zijn ,dar er verschillen zijn per gemeente en/ stad.
Persoonlijk ben ik tevreden met Limburg.net in Lommel
Ice

14 jul 2019, 14:56

Paullamb, het gaat niet om verschillen per gemeente, het gaat erom dat wij voor élk grassprietje belasting betalen, vaak nog dubbel ook.
Ze willen zelfs weten wát we gaan opzoeken om ons gerichter te kunnen bestelen.

Containerparken waren openbare díensten aan de bevolking waarvoor we reeds gemeentebelasting betaalden, dus is het ook nooit écht gratis geweest maar door uitbesteding aan hebberige privé bedrijven betalen we én gemeentebelasting én nog eens dubbel en dik aan privébedrijven en van de dienstverlening aan de bevolking blijft níks over.
Ze willen álles weten, tot ons afval toe, dat is controle en dictatoriaal.

En let maar op: sinds de uitbating door limburg.net is er nooit minder bezoek geweest aan containerparken en is het sluikstorten schrikbarend toegenomen en dat zal nog veel erger worden....geen erg, dan kan de controlerende, geldzuchtige roverheid weer wat meer gluur camera's plaatsen om de bewegingsvrijheid van de burgers te beknotten met de smoes om sluikstorters te pakken.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

14 jul 2019, 15:12

Zo te lezen mogen wij niet klagen dan...al hebben we de duurste restafvalzakken van het land...

Maar als dat allemaal zoveel moet kosten zou ik toch een takkenwal maken in mijn tuin en een compost hoop en een verhakselaar gebruiken...en kippen voor het groente-afval..
Of gelijk de opperbouwmeester zou willen verhuizen naar een kleinere woning met gezamenlijke tuin...

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

14 jul 2019, 17:44

https://www.hln.be/in-de-buurt/beersel/ ... ~aa9066c7/

VIDEO. Minister Weyts post beelden van sluikstorter: “De arrogantie van deze sluikstorter is schokkend”

Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) heeft beelden gepost op Facebook van een sluikstorter die afval dumpt aan een glasbol in zijn thuisgemeente Beersel. “De arrogantie van deze sluikstorter is schokkend”, aldus de minister.

Is over vijf DAGEN terug heeft Minister Weyts dat online gezet , maar is wel in april gefilmd .
Ze doen niks anders , waarom omdat voor veel mensen teveel kost :?:


Hier bij ons ,iedere dag hun huisvuil dropte in de vuilbakjes van stad zelf diende om de stad proper te houden , en er kwamen klachten , dat die al vol waren en dan was nog maar 8 uur in de morgen want stadspersoneel kwam die iedere dag ledigen , wat was probleem dat uitpuilde naast de vuilbakjes .
Hebben dan onderzoek gedaan hoe het kwam , waren die naar werk pendelen ,waarom doen ze dat kosten besparen .Maar kan moeilijk een vuilbak plaatsen met slot , de mensen willen daar gebruik van maken , om stad proper te houden
En dat is net zelfde waren ze groot afval droppen , in Brussel is nog erger dan bij ons .
Wie draait voor deze kosten op de belastingbetaler van Gemeente of stad ieder jaar .
Als zij meer kosten moeten maken draai ieder bewoner daar voor op , maar dat waren ze vergeten de pendelaars dat ze daar ook voor opdraaien , alleen spaarde ze hun gele zakken uit .
Wat me wel stoort dat ze sluikstorten bij mensen hun privé , en dat die daar moeten voor opdraaien , is in verleden ook al gebeurd . Strakjes moet je nog camera hangen op u eigen privé als er beken of weide aan te pas komen .
Ik begrijp niet als je ieder jaar eens naar container park rijd en legt dat ordelijk in de garage gaat dat niet de kost zijn wij hier ganse wagen break , 2 a 4 euro gaat toch de kost niet maken !!
Waarom droppen ze salons is ook niet voor niks , want als je nieuwe aankoopt ben je verplicht van 100 a 125 euro te betalen aan leverancier om de oude mee te nemen .

Wij kunnen daar eens over klagen maar als je netjes wil houden , is te betalen , daar kan niemand onderuit .

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

14 jul 2019, 20:28

Tja, als je per zitplaats op het containerpark 12€ moet betalen als je een oud salon wegdoet, dan kan je in sommige dumping winkels een nieuw hebben voor die prijs...

Hier is het vuilbakje aan d bushalte een bron van ergernis en rond de glasbol.
Mijn voortuin en brievenbus zijn ook regelmatig doelwit van de voorbijgangers werknemers van de KMO- zone hier een beetje verder. Wat er uit het raam gegooid wordt door voorbijrijdende wagens op de autosnelweg, je houdt het niet voor mogelijk.
Ik heb al eens gedacht aan het maken van een collage met al de rommel...

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

14 jul 2019, 20:49

Idd Helena

Mensen hebben geen respect meer .
Wij weten ook dat alles duurder wordt , maar wil niet zeggen dat je puinhoop moet achterlaten .
En zeker niet op straat of in een brievenbus zoals je aanhaalt :evil: of bij mensen in beek of op een wei .
Was zelfde met die vuilbakjes van stad bij ons personeel kreeg op hun donder , was precies of die mensen deden hun werk niet . En dan hebben ze controle gedaan in Burger .
Ja onze dochter had vorig jaar nieuw salon aangekocht , en dat werd vermeld als je gebruik maakte van de service dat ze oude salon meenam kwam er som bij van 100 a 125 euro .Als je al per zit 12 euro betaald hoe snel je zit je dan niet aan bedrag wat ik neerzet . Hoeksalon zijn veel zitplaatsen en dan nog eens grote poef erbij .En niet iedereen kan dat vervoeren , mag je hem al eerst in stukken zagen en meerdere keren naar containerpark rijden .

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

04 aug 2019, 23:04

Ik begrijp ICE volledig.

Ik heb ook behoorlijk wat tuinafval:
onkruid, snoeihout van struiken, conifeerhagen.
Het gras hou ik kort en snoeisel laat ik liggen.
Beter voor het gras en minder afval.
1 keer om de 14 dagen komen ze de standaard container op twee wielen ledigen.
Daar betalen we trouwens belastingen voor.
Maar dat is absoluut onvoldoende om alle tuinafval weg te krijgen in de zomer.
Ik heb naar de gemeente gebeld of ik een grotere container kan krijgen.
Ze verwijzen me door naar de firma die de ophaling verzorgt voor de gemeente.
Nee, een grotere container is onmogelijk zeggen ze daar.
Dan moet ik maar opdracht geven aan een andere (veel duurdere) privéfirma die de grote containers op vier wielen verhuurt en ledigt.
Kan ik dan over twee kleine containers beschikken, tegen dubbele betaling uiteraard?
Nee, dat mag niet van de gemeente.
Slechts één container om de veertien dagen, daar zal u het moeten mee doen.
De rest moet je naar het containerpark brengen. Tegen betaling uiteraard. (En tegen investering van mijn naft en mijn tijd.)
Bon, nu ben ik nog bij de bevoorrechten die over een (kleine) auto beschikt.
Maar evenwel zonder trekhaak en zonder aanhangwagentje.
Dus alle rommel moet in de koffer.
Maar wat moeten de mensen zonder auto dan doen?
Soep maken van hun tuinafval???
En de (meestal oudere) mensen met een grote tuin, zonder auto?
Die zijn helemaal de dupe.
Die zijn dus verplicht om een firma de tuin te laten onderhouden en alle afval mee te laten nemen.

Met andere woorden, in een poging ons aan te zetten om minder tuinafval te produceren, schieten de gemeenten hun doel ver voorbij.
Op de duur gaan de mensen struiken uitdoen, hagen vervangen door schuttingen of onkruid laten woekeren omdat ze geen andere oplossing hebben.

Composteren is in ons geval niet realistisch:
snoeiafval van coniferen composteert te traag.
Zo een composthoop kan de aanvoer niet bolwerken.

Men ziet, onder invloed van de geitenwollen sokken, worden de gewone mensen weer serieus getreiterd.
Ondank is 's werelds loon

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

04 aug 2019, 23:10

Dat je het maar weet Maior Domus.
Ik heb de jongste dan maar opgecommandeerd om mijn haagsnoeisel naar het containerpark te brengen.
Ik zie me nog niet met de haag in mijn fietstassen naar het containerpark rijden. :roll:
En inderdaad het onkruid op mijn oprit tiert welig, want ik kan het echt niet bijhouden met de hand.
De groenen mogen het van mij komen wieden en als ze da tiet doen, dan blijft het netjes staan tot ik tijd en kracht heb om het uit te doen.
Trouwens composteren oké, maar al die compost verwerk je dan ook weer niet in je eentje hoor!

Gezond verstand? Wat is dat?