Groenafval

Vragen/antwoorden betreffende recht.
Ice

12 jul 2019, 12:36

Weet iemand waar je terecht kunt voor klachten over het afvalverwerkende privé-bedrijf limburg.net dat in opdracht van gemeenten ook containerparken uitbaat?

Semi-overheidsbedrijf? Hoe zit dat? Waar kun je klacht indienen?
FOD? Ombudsman? Gemeente?

Het gaat om het volgende: als bezoeker van hun website ben je verplicht om je gegevens in te vullen - straatnaam én nummer, gemeente - vóór je enige, openbare informatie kunt lezen.
Maw: je krijgt als bezoeker geen openbare informatie zonder je gegevens na te laten, dit druist in tegen GDPR regels over bescherming van persoonlijke data van de Europese burger en het vrij ter beschikking stellen van informatie voor een OPENBARE DIENST aan de bevolking.

Vervolgens worden mensen met een grote tuin ook gediscrimineerd:
elke burger heeft recht op 400kg gratis groenafval, ook wie op een appartement woont en dus helemaal geen tuin heeft - wie dus een grote tuin heeft en jaarlijks meer dan 400 kg groenafval heeft, wordt gediscrimineerd want hij moet wel betalen én van zijn grondstof groenafval wordt dan ook nog compost én winst mee gemaakt.

Eigenlijk zouden mensen voor (en zeker grote hoeveelheden) groenafval betaald moeten worden voor het aanleveren van grondstoffen.

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

12 jul 2019, 13:59

Als je dan toch zo'n grote tuin hebt, dan is het nog veel slimmer om zelf aan compostering te doen en die te gebruiken als meststof in je eigen tuin. Kost niks.
Nu voer je dat groenafval weg: dat kost minstens tijd.
Dan moet je meststoffen en grondverbeteraar aankopen: dat kost geld.

Maak de tuincentra maar rijk !
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

12 jul 2019, 14:13

Ice ,

Wordt dat dan afgewogen , afvalcontainer komen ophalen .
Anders kunnen ze dat toch niet weten van die 400 kg .
Begrijp dat wel , mensen met grote hof , of iemand in appartement , maar kunnen toch nooit zoveel niet betalen als wordt afgewogen ( of komen ze dat zo ophalen en een vaste prijs voor iedereen ?

https://limburg.net/contact

Hier staat telefoon nr op aan de rechterzijde plus adres en contact formulier.
Laatst gewijzigd door gast43 op 12 jul 2019, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

12 jul 2019, 15:23

Niets aan de hand.
Ice schreef:
12 jul 2019, 12:36
Weet iemand waar je terecht kunt voor klachten over het afvalverwerkende privé-bedrijf limburg.net dat in opdracht van gemeenten ook containerparken uitbaat?

Semi-overheidsbedrijf? Hoe zit dat? Waar kun je klacht indienen?
FOD? Ombudsman? Gemeente?
Bij de gemeente, maar er is niets om over te klagen, alles is prima in orde.
Ice schreef:
12 jul 2019, 12:36
Het gaat om het volgende: als bezoeker van hun website ben je verplicht om je gegevens in te vullen - straatnaam én nummer, gemeente - vóór je enige, openbare informatie kunt lezen.
Maw: je krijgt als bezoeker geen openbare informatie zonder je gegevens na te laten, dit druist in tegen GDPR regels over bescherming van persoonlijke data van de Europese burger en het vrij ter beschikking stellen van informatie voor een OPENBARE DIENST aan de bevolking.
Niets aan de hand. Natuurlijk moet straatnaam, nummer, gemeente invullen. Hoe kan men anders informatie verstrekken over de ophaling in de buurt. Het zijn ook geen persoonlijke gegevens dus GDPR is niet van toepassing.
Ice schreef:
12 jul 2019, 12:36
Vervolgens worden mensen met een grote tuin ook gediscrimineerd:
elke burger heeft recht op 400kg gratis groenafval, ook wie op een appartement woont en dus helemaal geen tuin heeft - wie dus een grote tuin heeft en jaarlijks meer dan 400 kg groenafval heeft, wordt gediscrimineerd want hij moet wel betalen én van zijn grondstof groenafval wordt dan ook nog compost én winst mee gemaakt.
Ook hier niets aan de hand. Er wordt niemand gediscrimineerd. Zij die meer dan 400Kg per jaar naar het recyclagepark brengen betalen voor datgene wat zij meer brengen!
Ice schreef:
12 jul 2019, 12:36
Eigenlijk zouden mensen voor (en zeker grote hoeveelheden) groenafval betaald moeten worden voor het aanleveren van grondstoffen.
Het verwerken van afval kost nog altijd meer dan wat men er uit haalt!
Ice

12 jul 2019, 16:54

Archimedes schreef:
12 jul 2019, 13:59
Als je dan toch zo'n grote tuin hebt, dan is het nog veel slimmer om zelf aan compostering te doen en die te gebruiken als meststof in je eigen tuin. Kost niks.
Nu voer je dat groenafval weg: dat kost minstens tijd.
Dan moet je meststoffen en grondverbeteraar aankopen: dat kost geld.

Maak de tuincentra maar rijk !
Ja, iedereen wist twintig jaar geleden dat je afgestraft en gemolken zou worden als je bij je huis veel groen en een grote tuin kocht. :roll:
Geen idee hoeveel groenafval 400kg is, zeker? Zelf nog nooit gesnoeid?
Er zijn reeds 2 composthopen en er worden géén tuincentra rijk gemaakt, de natuur doet zn werk...niet dat dat overigens jouw zaken zijn want daarover gaat het niet.
Ice

12 jul 2019, 16:59

gast43 schreef:
12 jul 2019, 14:13
Ice ,

Wordt dat dan afgewogen , afvalcontainer komen ophalen .
Anders kunnen ze dat toch niet weten van die 400 kg .
Begrijp dat wel , mensen met grote hof , of iemand in appartement , maar kunnen toch nooit zoveel niet betalen als wordt afgewogen ( of komen ze dat zo ophalen en een vaste prijs voor iedereen ?

https://limburg.net/contact

Hier staat telefoon nr op aan de rechterzijde plus adres en contact formulier.
Geen idee hoe het werkt, zeker? Natuurlijk wordt dat afgewogen op het containerpark.
Laten ophalen? Weet je wat die witte flutrolletjes voor groenafval kosten en hoeveel je er dán zou nodig hebben?
Mijn tuin is een zakdoek groot en ik heb per snoeibeurt minstens 20 zakken(jés) nodig, alleen al voor de klimop omheining die werd gezet zodat míjn huisdieren geen overlast zouden betekenen voor de buurt!
En néén, ik heb de rest van het groen níet zelf geplant.

"Hier staat telefoon nr op aan de rechterzijde plus adres en contact formulier."

Ah, je dacht dat dat nog niet gevonden was? Tss....kun je de kalender ook lezen of enige informatie die je als burger nodig hebt zonder je adres in te geven?

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

12 jul 2019, 17:01

Ik blijf er bij dat groenafval afvoeren niet de slimste en ook ecologisch niet de beste oplossing is.
Ik composteer alles zelf, heb nog nooit een GFT-bak aangeboden om op te halen en gebruik de compost als bodemverbeteraar in mijn tuin.
Je mag komen kijken.

Klagen en zagen dat men jouw problemen (en afval) moet opruimen, is makkelijk.

Als iedereen zijn eigen groenafval zou composteren en niet afvoeren naar 't containerpark of snel ergens in de omgeving dumpen, dan zouden we miljoenen uitsparen. Bovendien vaart er uw eigen tuin wel bij.
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

12 jul 2019, 17:05

Beste Ice ,

Ik ben niet van die kanten , kweet alleen dat bij ons opgehaald word en niet word afgewogen en dat je daar vaste prijs voor betaald
Maar bij familie wordt het wel afgewogen .
Net zelfde container park is hier overal verschillend dat de mensen moeten betalen .
Wij betalen als we naar container park ,en dan zit de wagen goed volgeladen ongeveer 4 euro .en anders 2 euro , maar je moet ook met u paspoort binnen gaan of je komt ook niet op park .
En in Gent wordt dat afgewogen en is maar halfuur van elkaar verwijderd . Rij je met de wagen over weegschaal .En moet je u kaart aanschaffen plus u kaart telkens opladen want daar kun je niet betalen baar geld of bankkaart .En veel duurder dan bij ons Daar kun je niet binnen op park zonder registratie en kaart .

Maar ik dacht als je eens zou kunnen bellen , dan zou je toch iets meer te weten komen hoe in elkaar zit sorry hoor .

Kun je dat niet nazien op Gemeentehuis of stadhuis , bij ons kan je dat raadplegen online wanneer de ophaling is zowel voor grofvuil zeggen ze bij ons daar tegen en dat is één keer in jaar , en dat mag je ook niet alles buiten zetten .
Laatst gewijzigd door gast43 op 12 jul 2019, 17:30, 4 keer totaal gewijzigd.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

12 jul 2019, 17:08

Archimedes

Ga niet beweren dat geen goed idee is .
Maar niet iedereen kan dat plaatsen .
Zijn altijd uitzonderingen , als je grote gazon en plaats zou ik dat ook doen .
Ice

12 jul 2019, 17:16

@hovel:
Niets aan de hand?!
Niemand hoeft te weten waar IK woon als ik informatie zoek of de kalender wil raadplegen voor afvalophaling of gelijk welke andere OPENBARE DIENST, wat is me dat nu?
En jouw ADRES is dus geen persoonlijk gegeven?
Het is volstrekt ONNODIG om je adres te kennen om informatie te kunnen opzoeken over een openbare dienst, punt!

Als gíj uw gegevens op straat wil gooien daarom heeft een ander wél nog het recht om gewoon een website te bezoeken zónder zijn gegevens prijs te moeten geven, want dat is afpersing...hetzelfde lappen ze met medische dossiers, daar moet je eerst toestemming geven om jouw medische gegevens te délen vóór je je eígen dossier nog wel moogt inkijken...das ook normaal, zeker? 8O

Loop anders rond met een bord rond je nek met je adres op, nog nooit gehoord van het misbruik en verkoop van jouw gegevens zeker?
Waarom denk je dat GDPR in de eerste plaats werd ingevoerd??
Zegt "Bescherming van persoonlijke data van de Europese burger" je iets?
Natuurlijk, als je adres al geen persoonlijke data is volgens jou... :roll:

Dat appartementsbewoners gratis groenafval krijgen terwijl ze géén tuin hebben is, behalve onzin, wél degelijk discriminatie tov degenen die een tuin hebben, ongeacht of ze meer dan 400kg groenafval hebben of niet.

En dan durven de hufters nog zeuren over SLUIKSTORTEN!
Je zou voor minder je groenafval in het bos gaan kappen zoals velen reeds doen en dat zal nóg toenemen naarmate er nóg meer gaat betaald moeten worden, eigen schuld, dikke bult.
Een openbare dienst aan de bevolking moeten gemeenten maar privatiseren/uitbesteden om er dan ook nog zelf winst op te maken.
En te biechten gaan bij de (gemeente)duivel werkt niet, hovel, die zijn immers betrókken partij.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

12 jul 2019, 17:37

Ice het zou toch tof zijn als je die hele uitleg een beetje minder "knaks" zou doen.
Ik voel het toch zo aan dat Hovel's neus misschien niet meer op zijn gezicht staat...

Als wij naar het containerpark moeten dan moeten wij ook met onze ID werken.
28 beurten per jaar gratis toegang en voor heel veel betalen.

Maar dat was niet het punt van verontwaardiging dacht ik.
Je bent boos omdat je niet anoniem aan openbare inlichtingen geraakt en daar kan ik nog wel inkomen.
Maar ach ik denk niet dat er nog veel van ons leven echt privé is hoor.
Ice

12 jul 2019, 17:58

Archimedes schreef:
12 jul 2019, 17:01
Ik blijf er bij dat groenafval afvoeren niet de slimste en ook ecologisch niet de beste oplossing is.
Ik composteer alles zelf, heb nog nooit een GFT-bak aangeboden om op te halen en gebruik de compost als bodemverbeteraar in mijn tuin.
Je mag komen kijken.

Klagen en zagen dat men jouw problemen (en afval) moet opruimen, is makkelijk.

Als iedereen zijn eigen groenafval zou composteren en niet afvoeren naar 't containerpark of snel ergens in de omgeving dumpen, dan zouden we miljoenen uitsparen. Bovendien vaart er uw eigen tuin wel bij.
Er zijn mensen die nog fulltime wérken en geen tijd teveel hebben om te composteren en te zagen naast de kwestie als men vraagt waar men terecht kan met klachten.
Groen is GRONDSTOF, géén afval of composteer jij afval dan? :roll:

Wat miljoenen uitsparen? Groen in het bos vergaat ook en wordt compost of niet dan?!
En de bedrijven die óns groen composteren verdienen er een aardige cent aan, ga maar eens een remork compost halen dan weet je wat het kost.

Klagen en zagen dat men 'mijn' problemen en afval moet opruimen???
1. Het is grondstof, géén afval
2. daar BETALEN wij voor!!! of niet soms???
En dubbel en dik nog wel! Afvalophaling, afvalverwerking, milieu taks, waterzuivering, vuilniszakken etc.....op verschillende niveaus en dan nog wel voor hetzelfde.
:roll: :roll:

@Helena:
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is? :wink:
Ja, inderdaad: onze privacy wordt openlijk geschonden, zelfs om openbare info te lézen en daar kookt mijn bloed van!
Limburg.net heeft er géén zaken mee wélke informatie ík lees en wat betreft dat groenafval: awel, ze weten gvd toch alles, dan moeten ze maar groenafval berekenen aan de hand van de grootte van je tuin en de tonnen gratis van wie geen tuin heeft verdelen over wie meer dan 400kg heeft.
Of nog beter: betálen voor de grondstof groen boven 400kg die aangeleverd wordt door de burgers en duur verkocht wordt als compost.

Nooit gedacht dat sommige Vlamingen zo oerdom zijn om belastingen op openbare diensten (waarvoor we betálen dan ook nog!) te gaan zitten verdedigen...goed bezig, dat ze dan nog maar wat klimaattaksen invoeren ook, ze verdienen het.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

12 jul 2019, 18:19

Tja ICE, ik weet niet bij wie u aangesloten bent.
Zelf heb ik Limburg.net. Ook een vrij grote tuin.
Ik betaal 80 euro voor het ophalen van afval en krijg daarvoor 2 grote bruine zakken. De gele,blauwe en witte zijn aan een aanvaardbare prijs.
Takken en groot snoeisel komt men 1 keer per maand gratis ophalen
Tuinafval, gras en onkruid kan in binnendoen ( via weegbrug) tot 400 kg, steenpuin 1000 kg
Zit men erover, is het betalend. Mits mijn grote tuin moet ik plus,min per jaar 15 euro bijbetalen. Alle gemeenten, steden die bij Limburg net aangesloten zijn hanteren dezelfde prijs, en ik kan met paspoort ook in deze gemeentes terecht. Ik schrijf me in . Zoals tax on web. My pension met mijn gegevens. Ik zie echt het probleem niet.
Ice

14 jul 2019, 12:23

Takken en groot snoeisel komt men 1 keer per maand gratis ophalen
@paullamb:
Je vergist je....de ophaling van takken en groot snoeisel is níet gratis, je betaalt immers al aan limburg.net jaarlijks 104,59€ belastingen voor hun "dienstverlening", met inbegrip van ophaling huisvuil, toegang tot recyclageparken en een aantal rollen huisvuilzakken in functie van de gezinssamenstelling.....tiens, daarvoor kunnen ze dan wél individueel berekenen maar voor de tuin en het groenafval niet?
En afvalstoffen die je dan zélf nog moet brengen en waarbij zíj bepalen hoeveel afval je mág brengen voor je gestraft wordt voor afval door betaling per kg.

Jij betaalt daarbovenop nog eens 80€ voor 2 grote, bruine zakken en je vindt dan ook nog aanvaardbaar dat wij verplicht worden om gele, blauwe en witte zakken te kopen om te sorteren?
Is dat díenstverlening aan de bevolking?
Ik noem dat uitmelken want elk bestuursniveau heeft zo wel een of andere milieu/afvaltaks én nu betalen we zowel aan de gemeente als aan een privé bedrijf voor ons afval of is ergens de gemeentebelasting vermindert dan?

Iedere burger heeft het récht om digitaal vrij toegang te hebben tot openbare informatie over de betalende dienstverlening aan de bevolking door limburg.net zonder zijn persoonlijke adres te moeten vrijgeven om toegang te krijgen om deze openbare informatie te kunnen lézen.
Met de smoes van dienstverlening op maat willen ze nu zelfs al weten wat je opzoekt over áfval. Wat is het volgende? Onze vuilzakken doorzoeken om iets te vinden om te kunnen beboeten? :roll:

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

14 jul 2019, 13:00

Oeps,
Ik betaal in Lommel voor 2 grote bruin zakken en ophalen takken 80 euro per jaar, inbegrepen 400 kg tuinafval ( dat gewogen wordt op weegbrug) 1000 kg zuiver puin en alles wat recycleerbaar is; papier, groot plastiek, onbehandeld hout, en alles wat elecktrisch is.
Hoe het bij u gaat weet ik niet, maar Limburg net hanteert normaal overal dezelfde prijs.