onderhoudsgeld

Vragen/antwoorden betreffende recht.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

26 jul 2019, 09:20

gast43,

Alle familiale problemen worden niet meer op het vredegerecht geregeld ( sedert enkele jaren ) maar op de rechtbank van 1ste aanleg ( afdeling familierechtbank ).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jul 2019, 10:47

Pastoor ,

Je kan nog wel via vredegerecht , maar blijf bij één gesprek of onderhandeling .
En als ze goeie afspraken hebben gemaakt tussen familiale wordt de zaak afgesloten .
Vraag je tweede opinie is betalend .
Maar klopt beste is eerste aanleg , rede boven de 5000 euro , mag de vrederechter niet onderhandelen
is uitgesloten sinds die nieuwe regeling .

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/di ... ~af3407d8/

Dit verandert er op 1 augustus
Maar niet getreurd , kunnen nog altijd studie toelage aanvragen ook voor hoger onderwijs boven de 18 jaar .

Het is dan wel vakantie, maar op 1 augustus worden toch enkele nieuwe maatregelen van kracht. Zo mogen er nog maximaal vier gokautomaten in cafés staan en krijgen gezinnen automatisch de schooltoeslag voor hun kinderen. Een kort overzicht.

Gezinnen krijgen schooltoeslag automatisch
De schooltoeslag vervangt vanaf komend schooljaar de schooltoelage. Gezinnen met kinderen in het Vlaamse kleuter-, lager en secundair onderwijs en HBO5 Verpleegkunde hebben er recht op. De toeslag maakt deel uit van het Groeipakket, dat begin dit jaar al de kinderbijslag verving. De instanties die het groeipakket uitbetalen, onderzoeken proactief of gezinnen recht hebben op de schooltoeslag. Ouders zullen dus geen aanvraag meer moeten doen.
Gezinnen die alleen kinderen hebben jonger dan 18 jaar krijgen de toeslag uitbetaald in de loop van september of oktober, gezinnen met (ook) kinderen ouder dan 18 krijgen de toeslag van eind oktober tot december. De studietoelage voor het hoger onderwijs moet nog altijd aangevraagd worden bij de afdeling studietoelagen van het ministerie van Onderwijs. De hoogte van die toelages hangt af van het inkomen en de gezinssamenstelling.

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

26 jul 2019, 14:06

gast34, als ik het goed begrijp, zou mijn dochter dan nog studietoelage kunnen aanvragen zoals U schrijft, of ben ik verkeerd?
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jul 2019, 17:34

gast34, als ik het goed begrijp, zou mijn dochter dan nog studietoelage kunnen aanvragen zoals U schrijft, of ben ik verkeerd?

Idd pomponneke , mag zij gerust aanvragen .
Als zij wilt kun je dat nu al aanvragen . Tegen 1 augustus 2019 gaat van start , is volgende week al :wink:
hoe-vraag-ik-een-toelage-aan heb de link hier geplaatst , kan ze eens bekijken . :arrow:
Als ze geen alimentatiegeld ook vermelden of wel ontvangt ook vermelden .
Maar aangezien dat ze ook nog aanvraag moet indienen zal ze geen ontvangen waarschijnlijk voor moment .
Indien je hulp nodig hebt kan de kleindochter dat altijd via school vragen . is ook optie .
Succes ermee .
Je kan alles online indienen .

1 augustus 2019 via het digitaal loket.

https://www.studietoelagen.be/wat-vanaf-2019-2020

Bedragen hoger onderwijs 2019-2020

Tussen 271,49 euro (minimumtoelage) en 2.521,67 euro (volledige toelage). Zit je op kot of ben je zelfstandig student, dan kan dit oplopen tot 4.201,42 euro.