bouwtoelating of niet

Vragen/antwoorden betreffende recht.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

15 okt 2019, 05:35

Een overbuur bouwt in zijn achtertuin een hangar van zo'n 20mx5mx6m (bxhxd). Moet hiervoor geen vergunning aangevraagd worden ? Krijgen buren normaal gezien niet de gelegenheid bezwaar in te dienen ?
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

15 okt 2019, 08:28

Zijt ge zeker dat hij dat niet aangevraagd heeft en toelating heeft gekregen ?

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

15 okt 2019, 08:43

Heb je daar soms last van
Is bij U alles 100% correct.
Doe jij alles volgens het boekje
Doe jij soms niets verkeerd
Je moest U schamen.

Binnenkort lees je hier
Wraak actie, buur ineen .......................
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

15 okt 2019, 08:45

Kan mis zijn maar moet er dan geen "geel" papier buiten hebben gehangen als er een aanvraag voor nodig was?

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

15 okt 2019, 09:06

aan paul : dat dacht ik ook
aan die andere : ik heb er geen last van, woon zelfs niet in die straat, maar hun rechtstreekse buren wél maar die (oudere) mensen hebben schrik om info te vragen, zover is het al gekomen in dit landje !
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

15 okt 2019, 09:10

doggy schreef:
15 okt 2019, 08:28
Zijt ge zeker dat hij dat niet aangevraagd heeft en toelating heeft gekregen ?
dat weet ik niet zeker maar moet er dan niet nagevraagd worden aan de buren of zij bezwaren hebben ? dit werd niet gedaan.
de regels zijn : voor minder dan 40m2 is geen toelating nodig ,max hoogte 3.5m en constructie moet binnen de 30m van huis gebouwd worden indien in achtertuin én 1m afstand houden van aangrenzende percelen.
is groter van 40m2, hoger en binnen de 30m gebouwd
gevolg : inkijk - minder licht - zicht op lelijke donkere hangar ipv groen en bomen van de achterliggende berm - lawaai want voortdurend in- en uitrijden van wagens, motorfietsen enz
-
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

15 okt 2019, 10:38

Ik kan verkeerd zijn maar ik dacht dat enkel een bouwvergunning nodig is vanaf het moment dat men een betonnen vloer giet of begint met metsen. In mijn buurt staat het vol met tuinhuisjes (hout en metaal), zelfs grote.
De meeste zijn gekocht in een doe het zelf zaak en werden opgebouwd zonder beton of ander metselwerk en geen bouwvergunning nodig. misschien eens info nemen op de technische dienst van uw gemeente
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

15 okt 2019, 10:49

pomponneke schreef:
15 okt 2019, 10:38
Ik kan verkeerd zijn maar ik dacht dat enkel een bouwvergunning nodig is vanaf het moment dat men een betonnen vloer giet of begint met metsen. In mijn buurt staat het vol met tuinhuisjes (hout en metaal), zelfs grote.
De meeste zijn gekocht in een doe het zelf zaak en werden opgebouwd zonder beton of ander metselwerk en geen bouwvergunning nodig. misschien eens info nemen op de technische dienst van uw gemeente
er is betonnen vloer gegoten.
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 okt 2019, 11:48

Uit welk materiaal de vloer (of wanden) zijn opgebouwd doet NIET ter zake. Een bouw hoger dan 3,5 meter moet zeker een bouwvergunning (thans omgevingsvergunning) hebben.

PS vroeger werd er wel ook wel eens ONTERECHT gezegd dat als er wielen onderstonden je geen vergunning moest hebben :lol:

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

15 okt 2019, 12:08

Ik heb dit hier al ooit eens vermeld. Vandaag moet men nog altijd in ons gemeente een vergunning hebben voor alles, zelfs voor een tuinhuis(je) van 6 op 3m., zoals het onze is. Voor een afdak(ske), voor een houten afsluiting enz. enz. zowel vooraan als achteraan.
Maar iemand die een klacht zou indienen moet zelf volledig in orde zijn met alles.
En in de gemeente hebben ze gezegd dat ze er zelf niet kunnen aan beginnen om te controleren of alles wettelijk O.K. is, want dan moet bijna 80% terug afgebroken worden.
Dit is duidelijk nietwaar.
En de wet mag anders zijn, bij ons is het nog zoals vroeger.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 okt 2019, 12:16

benq schreef:
15 okt 2019, 08:43
1Heb je daar soms last van? 2Is bij U alles 100% correct? 3Doe jij alles volgens het boekje? 4Doe jij soms niets verkeerd?
1Van die hangar niet. 8O 2 toch 95% 3Nee. 4Soms :wink:
Maar zo'n ding van 6 meter hoog tegen mijn tuintje 't zal geen waar zijn :twisted:

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

03 nov 2019, 09:10

doggy schreef:
15 okt 2019, 12:08
Ik heb dit hier al ooit eens vermeld. Vandaag moet men nog altijd in ons gemeente een vergunning hebben voor alles, zelfs voor een tuinhuis(je) van 6 op 3m., zoals het onze is. Voor een afdak(ske), voor een houten afsluiting enz. enz. zowel vooraan als achteraan.
Maar iemand die een klacht zou indienen moet zelf volledig in orde zijn met alles.
En in de gemeente hebben ze gezegd dat ze er zelf niet kunnen aan beginnen om te controleren of alles wettelijk O.K. is, want dan moet bijna 80% terug afgebroken worden.
Dit is duidelijk nietwaar.
En de wet mag anders zijn, bij ons is het nog zoals vroeger.
Ik ben zelf niet met alles in orde,maar dat schaad niemand en is niet buiten de bouwlijn groot verschil
Maar zo een hangaar is wat anders zal hier iedereen met me eens zijn
En ga met die klacht naar de gemeente zal men u wel zeggen of dat wettelijk is of niet ,zij kunnen niet alles controleren deze hangaar is zomaar niet alles

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

03 nov 2019, 09:58

ik wil hier helemaal geen verklikker spelen !
wil gewoon weten of
1. er een bouwtoelating moet gevraagd worden om zo'n groot ding in je achtertuin te zetten
2. is het dan niet normaal dat de buren (zeker die links en rechts van de "bouwer" gevraagd worden of zij bezwaar hebben (is hier niet gebeurd!)?
die mensen hun huizen zakken gewoon in waarde want nu kijken zij op die grote donkergrijze hangar ipv het groen van de berm tussen hun achtertuin en de autostrade... de "bouwer" heeft trouwens aanplantingen, struiken enz onderaan die berm weggenomen om die mastodont te kunnen plaatsen !
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 nov 2019, 11:51

Ja, er MOET een omgevingsvergunning aangevraagd en verkregen worden :!: