Waarborg zonnepanelen

Vragen/antwoorden betreffende recht.

emiljo
Lid geworden op: 26 feb 2014, 20:04
Locatie: Oilsjt

02 nov 2019, 10:31

Beste allemaal,
Zonnepanelen sinds een drietal jaren geplaatst. Nu is er een lei verdwenen onderaan één van de panelen 20cm² met waterinsijpeling door plafond.Over de gehele lengte van de zonnepanelen is er al insijpeling geweest, maar viel niet onmiddellijk op wegens isolatie met glaswol en afwerking met panelen. Na contact installateur krijg ik te horen dat het werd gedaan door onderaannemer en dat ze het gaan doorgeven.Ik word evenwel sinds twee weken aan het lijntje gehouden met tel. en mails zoals: we gaan het doorgeven, we gaan terugbellen , we zijn géén dakwerkers,we hebben de opdracht gegeven. enz...Ze maken ook de onderaannemer niet kenbaar... Er gebeurt evenwel niets en met de huidige weersomstandigheden wordt het erger en erger.Wie gaat er voor de schade opdragen?Er bestaat toch zoiets als 10 jaar waarborg op geleverde werken?
Iemand een suggestie hoe ik het beste aanpak om zo snel mogelijk een oplossing te krijgen.
Dank bij voorbaat.
Laatst gewijzigd door emiljo op 20 jun 2020, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Windows10Home64bits IntelCorei5669 8GibRam Hd1tbExterneHd1t Mozilla Thunderbird Libre office AVG Malwarebytes

Al doen wat je kan, is alles wat je kan doen!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 nov 2019, 11:20

Meestal krijgt u 10 jaar fabrieksgarantie op de zonnepanelen , normaal 2 jaar op de installatie ( kijk eens de kleine lettertjes na op uw contract of achterkant van je factuur).
In de meeste gevallen is de installateur aansprakelijk voor de installatie gedurende de termijn van de fabrieksgarantie en mag hij geen kosten in rekening brengen bij het herstel van het zonnepaneel. Hij mag zich niet verschuilen achter de fabrieksgarantie .
Sommige installateurs zijn aangesloten bij een garantiefonds . Maar in jouw geval is het gebeurt via een onderaannemer!!! :wink:
Voor de schade door water insijpeling zou je je brandpolis eens moeten nazien of ten rade gaan bij uw verzekering.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

03 nov 2019, 08:39

Zo gaat het met waarborg Ze smijten ermee Zelfs tot 10 jaar Tot... ge het nodig hebt Dan komt de kat op de koord :twisted:

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

03 nov 2019, 08:51

Ik denk dat de verzekering wel zal controleren of de. Panelen vakkundig geplaatst zijn
Een lei dat niet geplaatst werd en van die zaken gaat. De verzekering gaat daar zo maar voor. opdraaien
Aannemer kan wel een half dak afbreken en niet terug plaatsen voor zonnepanelen te leggen verzekering zou dan de schade moeten betalen bij regen betalen
Daar heb ik mijn twijfels over

emiljo
Lid geworden op: 26 feb 2014, 20:04
Locatie: Oilsjt

05 nov 2019, 20:40

Het gaat niet over verzekering maar over het feit dat de aannemer géén reactie geeft en dat er mi. een constructie fout is gebeurd.
Windows10Home64bits IntelCorei5669 8GibRam Hd1tbExterneHd1t Mozilla Thunderbird Libre office AVG Malwarebytes

Al doen wat je kan, is alles wat je kan doen!

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 nov 2019, 12:36

Alles start met een 'ingebrekestelling'
Deze stuur je aangetekend naar de firma waarvan je (hopelijk) de factuur hebt …

Zonder alle details te kennen kan ik nu toch al zeggen dat een losse lei (heel waarschijnlijk) niet valt onder de 10 jarige aansprakelijkheid

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

09 nov 2019, 15:35

Als u een Chinees merk heeft gekocht, let op : De meeste Chinese fabrikanten hebben GEEN onderneming in Europa.
Als uw installateur niet goedwillend is zult u zich moeten richten tot het Chinese bedrijf.
Het is belangrijk dat u een stabiele installateur heeft.
Het is voor een leverancier niet zo moeilijk om de goedkoopste producten aan te bieden om een deal te sluiten: Low budget zonnepanelen, een dito omvormer en een bevestiging die snel op uw dak wordt geklikt. Van buitenaf zal het er mooi uitzien, maar schijn bedriegt ( meestal)!
Als een leverancier niet in staat is om klantenbeoordelingen aan u te overhandigen dan moet u zich afvragen of u bij de juiste partij zit. Er zijn tegenwoordig voldoende leveranciers met ruimschootse ervaring. Kijk goed op hun website wat andere klanten over de leverancier te vertellen hebben.
Dat is maar een beetje goeie raad die ik geef en dit om problemen ( wanneer die ontstaan) te vermijden.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 nov 2019, 15:57

Een fabrikant / leverancier van panelen zal nooit verantwoordelijkheid opnemen voor een waterlek 8O
Je moet echt wel de aannemer / plaatser hebben …

Een goede raad: spreek je verzekeringsmakelaar aan.