Integratietegemoetkoming FOD

Vragen/antwoorden betreffende recht.

scorpio
Lid geworden op: 12 nov 2004, 07:41
Locatie: Veerle Laakdal

10 nov 2019, 11:10

Beste,

Doordat mijn inkomen uit een uitkering van 66+ gehandicapt blijkbaar te hoog is (900 euro/maand nota bene) heeft de FOD ook mijn integratietegmoetkoming van 102 euro/maand geschrapt.
Ik ben alleenstaande en woon in bij mijn ouders.
Mede door die schrapping is ook het sociaal tarief voor elektriciteit en water weggevallen.

Ik wordt dus niet alleen verminderd met 100 euro/maand, maar het verschil tussen sociaal tarief en gewoon tarief voor energie zal vele honderden euro's per jaar zijn vrees ik...

Weet er iemand het verschil in kosten tussen sociaal tarief en gewoon tarief voor electriciteit bij een jaarverbruik van circa 3500 KWh ?

Voor waterverbruik zal het 5 keer duurder worden heb ik al vernomen.

Dank U "Heren" politiekers van het graai- en postjesland.
Ik heb zelf niet gekozen voor mijn handicap.

Scorpio
Windows 10 Home -Intel Core i7-2.4 GHz- 8Gb RAM - 750 Gb HD- Windows Defender - AMD Radeon 6700M-Chrome- Gmail-Ccleaner.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

10 nov 2019, 11:41

Voor elektriciteit en gas mag je rekenen op ongeveer 500€ per jaar.
Bij water bedraagt het sociaal tarief bedraagt 1/5 van het normale tarief. U krijgt dus een korting van 80% op alle onderdelen van uw waterfactuur. Dus dat kan je zelf berekenen aan de hand van je eindfactuur 2018.
De compensatie is een forfaitair bedrag. De grootte van het bedrag hangt af van het aantal gezinsleden. Per persoon gaat men uit van 30 kubieke meter waterverbruik. U krijgt een bedrag dat overeenkomt met 80% korting op dit verbruik. Dat bedrag betaalt de watermaatschappij rechtstreeks uit aan het gezinshoofd.
Ja ,het zal wel een verschil uitmaken dat kan ook niet anders. :wink:

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

11 nov 2019, 08:05

Doordat mijn inkomen uit een uitkering van 66+ gehandicapt blijkbaar te hoog is (900 euro/maand nota bene) heeft de FOD ook mijn integratietegmoetkoming van 102 euro/maand geschrapt.

https://www.vlaanderen.be/integratieteg ... n-handicap

Daar moet je wel aan voldoen ?
Voorwaarden
Uw handicap moet erkend worden, met minstens 7 punten op de schaal van zelfredzaamheid.
Uw inkomsten en die van uw partner mogen bepaalde grenzen niet overschrijden.
U bent minstens 21 jaar en jonger dan 65 jaar.
U bent ingeschreven in het bevolkingsregister.
U bent gedomicilieerd en verblijft werkelijk in België.

https://handicap.belgium.be/nl/mijn-dos ... -gezin.htm


https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... arief-voor

Moet jou daar eens op bevragen , hangt ook af welke leeftijd of pensioen dan veranderd er wel veel ?
Hou ook rekening dat er nog wat op til is , nu tellen u jaren mee invalide of gehandicapte voor pensioen ,
Moet jou daar ook eens op bevragen , want dat heeft onlangs ook de krant bereikt .
Er is een verschil gehandicapte vanaf de geboorte , door werkongeval door ongeval door ziekte ?
Of anders eens sociale assistente laten langs komen van u mutualiteit is ook optie .

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

11 nov 2019, 08:57

Het enige probleem hier is dat wat betrokkene schrijft:
‘ Ik ben alleenstaande en woon in bij mijn ouders.’
De inkomsten van alle personen samen wonende onder één dak zal een bepaalde grens overschreden hebben.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

11 nov 2019, 11:00

Ik heb als kind polio gekregen. VEEL geopereerd, orthopedische schoenen en nu zeker opletten bij alles wat ik doe. Zelfs SLECHT te been of hoe zegt men dat.
Ik ben op mijn 18e gaan werken (bureauwerk). Invaliditeit van 66% door het Ministerie van Sociale Zaken aangevraagd en gekregen toen ik 30 jaar 'jong' was. Wees maar zeker dat men serieuze onderzoeken en controles doet. Hier al vermeld dat dat ook zo was voor mijn parkeerkaart voor Gehandicapten. Op dat moment ook een aangepaste auto.
Ik heb NOOIT, niet als kind en nu nog altijd NIETS financieel gekregen voor mijn handicap. Geen frank en geen euro. NOOIT enig sociaal tarief of een vermindering gekregen, want ik ging werken en mijn ouders ook. Gehuwd en het gezamenlijk inkomen werd altijd gecontroleerd. En dat was curieus, we kwamen daar altijd een beetje boven. Dus niets.
Ik had ook een zelfredzaamheid van 13 punten en toen ik niet meer kon gaan werken en ben ik op pensioen gesteld. Wat ik nu krijg daar heb ik voor gewerkt en geen euroken meer.
66% van het Ministerie ALTIJD ten laste voor de belastingen en vermindering op de grondbelastingen. Zelfs toen ik nog ging werken. Dat wordt automatisch toegekend. Men moet daar administratief niets voor doen. Dat is nog altijd van toepassing. Maar het huis was wel van ons twee.
Het was vroeger dus niet anders dan nu en ik weet maar al te goed wat ik hier zeg.