Nalatenschap moeder

Vragen/antwoorden betreffende recht.

morgan
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:38
Locatie: Melsele

19 nov 2019, 09:55

Mijn moeder is overleden in 2010.
Toen is bij de notaris overeengekomen dat mijn broer, mijn zus en mezelf 1/3 van de nalatenschap kregen. Mijn vader het vruchtgebruik.
Dit jaar is nu mijn broer overleden. Hij heeft één zoon en één dochter.
Gaat nu dit derde naar de zoon en/of dochter? Moeten wij dit nu melden aan de notaris of kan dit gebeuren bij het overlijden van mijn vader?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

19 nov 2019, 10:55

Gaat automatisch via notaris gaan door de nalatenschap van de broer aan zijn kinderen. Jullie moeten niets doen. Aangezien er onroerend goed is, wordt een notaris altijd ingeschakeld.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

19 nov 2019, 11:36

Ik vind persoonlijk dat men die hele rompslomp van papieren beter door een notaris laat regelen dan daar zelf aan te beginnen.

Ik heb alles in handen van een notaris gegeven, er was geen onroerend goed (alles was verkocht) maar dan nog beslaat de bundel "Aangifte van een nalatenschap" 24 bladzijden.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

19 nov 2019, 11:40

Danny. schreef:
19 nov 2019, 11:36
Ik vind persoonlijk dat men die hele rompslomp van papieren beter door een notaris laat regelen dan daar zelf aan te beginnen.

Ik heb alles in handen van een notaris gegeven, er was geen onroerend goed (alles was verkocht) maar dan nog beslaat de bundel "Aangifte van een nalatenschap" 24 bladzijden.

Groetjes

Danny

Om de minste last te hebben inderdaad beter via notaris. Maar is er onroerend zoals in dit geval kan je toch al niet anders.

Raymond1
Lid geworden op: 29 feb 2008, 09:11
Locatie: Hoofdstad van de Smaak

19 nov 2019, 17:03

Beste,
Naar mijn mening heeft Prima Vera een correct antwoord gegeven op de vraag van Morgan. Zij moet inderdaad niets doen.
Voor wat de antwoorden van Prima Vera en Danny betreft : de inschakeling van een notaris voor een "Aangifte van Erfenis" is nergens verplicht ! Elke erfgenaam kan en mag zelf een aangifte indienen !
Danny, uw opmerking dat uw aangifte, zonder onroerende goederen, 24 blz. besloeg, gaat mijn petje te boven ! Ik vraag me af wat er in die aangifte allemaal aan te geven was ?
DESKTOP - LAPTOP
Windows 10 32 bits - 64 bits
Harde schijf C: 1Tb - 1 Tb
Harde schijf D: 160 Gb - 750 Gb
RAM: 4,00 GB - 16 GB
Edge / Internet Explorer 11 32-bit / - 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows Defender-Windows Firewall - CCleaner

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

19 nov 2019, 17:36

Raymond1 schreef:
19 nov 2019, 17:03
Beste,
Naar mijn mening heeft Prima Vera een correct antwoord gegeven op de vraag van Morgan. Zij moet inderdaad niets doen.
Voor wat de antwoorden van Prima Vera en Danny betreft : de inschakeling van een notaris voor een "Aangifte van Erfenis" is nergens verplicht ! Elke erfgenaam kan en mag zelf een aangifte indienen !
Danny, uw opmerking dat uw aangifte, zonder onroerende goederen, 24 blz. besloeg, gaat mijn petje te boven ! Ik vraag me af wat er in die aangifte allemaal aan te geven was ?

Ik heb niet gezegd dat het 'verplicht' was. Maar voor onroerend moet je sowieso naar notaris dus is het in de meeste gevallen aangewezen om ook de aangifte van de nalatenschap door een notaris te laten doen. Weinigen zijn op de hoogte hoe ze het juist moeten doen en schieten daardoor eerder in hun eigen voet.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

19 nov 2019, 18:04

Raymond1 schreef:
19 nov 2019, 17:03
… Danny, uw opmerking dat uw aangifte, zonder onroerende goederen, 24 blz. besloeg, gaat mijn petje te boven ! Ik vraag me af wat er in die aangifte allemaal aan te geven was ?
Hellokes, dan nodig ik je uit om het officiële document eventjes na te kijken op volgende link https://belastingen.vlaanderen.be/sites ... FP2322.pdf

Dit is het document dat je moet invullen, en alle vragen beantwoorden ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 nov 2019, 18:57

Of je nu zelf de formulieren invult of de notaris, het blijft belangrijk de waarde van de roerende en onroerende goederen goed in te schatten. Bij een te lage raming krijg je nadien de rekening 8)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

19 nov 2019, 19:17

E.T. schreef:
19 nov 2019, 18:57
Of je nu zelf de formulieren invult of de notaris, het blijft belangrijk de waarde van de roerende en onroerende goederen goed in te schatten. Bij een te lage raming krijg je nadien de rekening 8)
Inderdaad maar bij de aangifte door een notaris zullen er veel minder vragen rijzen bij de waarde van het onroerend goed. Dat is altijd. Net zoals je je belastingen door een boekhouder laat invoeren tegenover je het zelf doet, toch zeker als zelfstandige. Bij arbeiders, bedienden etc speelt dat zo niet.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

19 nov 2019, 19:43

Hallo, men moet geen schrik hebben om zo'n aangifte zelf in te vullen. En ja, het document heeft 24 pagina's. Waarvan men er gemiddeld zo'n 8 moet invullen. Ik print ( en hernummer) steeds alleen de gebruikte bladen. Zelfs bij onroerend goed is de tussenkomst van een notaris niet nodig. Vergelijk de waarde van uw huis met verkopen uit de buurt op websites als Immoweb.
Morgan moet idd niets doen, maar bij de aangifte van de nu overleden broer moet vermeld worden dat de blote eigendom die die had, nu verdeeld wordt tussen zijn kinderen.
Ik ben er bijna zeker van dat die broer de blote eigendom had van 1/6 van de ouderlijke woning, nl/ 1/3 van de helft. Elk kleinkind heeft dan nu 1/12 te vererven. Later, als grootvader is overleden, zullen zij diens helft mee erven, zodat zij elk 1/6 in volle eigendom gaan bezitten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

19 nov 2019, 20:09

wanton schreef:
19 nov 2019, 19:43
Hallo, men moet geen schrik hebben om zo'n aangifte zelf in te vullen. En ja, het document heeft 24 pagina's ...
Wanton, het is niet de schrik dat document in te vullen, maar zoals Prima Vera daar aanhaalt, er zal meer geloof gehecht worden aan de getallen die door een notaris opgegeven worden dan deze die men zelf daar opgeeft.

Het zou niet mogen, maar …

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

19 nov 2019, 20:49

Nog eventjes ter aanvulling, wie onder de gewone burger heeft er weet van het bestaan van dat document?

Ware het niet dat ik dit, volledig ingevuld, gekregen heb van de notaris, dan wist ik zelfs niet waar ik dit document met al die vragen zou kunnen downloaden.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

20 nov 2019, 20:39

https://belastingen.vlaanderen.be/formu ... fbelasting

Hier vind je het benodigde formulier. En passant , die site 'belastingen.vlaanderen.be' daar vind je veel nuttige info over allerhande zaken = onroerende voorheffing, erfbelasting, schenking- of registratierechten.
Danny, ik heb in de loop van de jaren heel wat aangiftes ingevuld, ook met aanwezig onroerend goed. Nooit een schatter of notaris geraadpleegd. Ik zocht op Immoweb naar woningen in verkoop, die min of meer te vergelijken waren. In functie van comfort en zo, rondde ik die bedragen af naar beneden. Ik heb nooit te horen gekregen dat onze schatting niet werd aanvaard. Dus zelf doen moet kunnen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon