Gerechtelijke vereffening en verdeling van de nalatenschap ingediend door de enige erfgenaam die onvermogend is

Vragen/antwoorden betreffende recht.

cara1
Lid geworden op: 29 apr 2016, 13:15

19 nov 2019, 15:58

Als invalide heb ik een advocaat toegewezen gekregen daar ik gedeeltelijke kosteloze bijstand geniet.
Mijn vader is op 81 jarige leeftijd overleden en doordat hij alles in maandelijkse bedragen gedurende vele jaren naar zijn niet wettelijke samenwonende partner heeft overgeschreven blijft er voor mij als enige dochter en erfgenaam niets over.Hij had haar ook volmacht over zijn bankrekening gegeven.Mevrouw is wel steeds gehuwd gebleven met haar echtgenoot,ik weet niet of dit er iets toe doet.
Mijn advocaat laat me nu weten dat de enige mogelijkheid die er is een gerechtelijke vereffening en verdeling van de nalatenschap te vragen.Maar ze zegt er ook bij dat de kans zeer groot is dat het actief dat ik uit de nalatenschap zal ontvangen de kosten van de vereffening en verdeling niet zal dekken!
Heb ik dan geen recht op gedeeltelijke kosteloze bijstand in dit geval of zo?
Graag raad.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

19 nov 2019, 17:52

Beste Cara1

Zoiets moet je bespreken met u advocaat , kunnen wij als buitenstaander niks aan toevoegen .
Als advocaat zelf aanhaalt is dat ze geen zekerheid heeft in deze zaak .

Op zo hoge leeftijd , moet je alles in acht nemen .
Waarom heeft hij dat over geschreven .
Was hij ziek ?
Rusthuis
Medicatie
tussenkomst inwonen bij dat koppel
En ga zo maar door .
En houd ook rekening hoe langer dat wordt uitgesteld , dat de kosten ook gaan stijgen bij erfenis , want die houden met niks rekening .
Het gerecht kost geld als ze alles gaan onderzoeken en dan is nog afwachten , met wat de tegenpartij
mee op de proppen komt .
Wij begrijpen u volkomen erkenning .

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

19 nov 2019, 18:46

In dit geval als de lasten veel hoger zijn dan de baten de erfenis laten verwerpen door notaris (kan je op eenvoudige vraag te weten komen of dat nog kan).

cara1
Lid geworden op: 29 apr 2016, 13:15

20 nov 2019, 11:31

Mijn vraag is gewoon of die gedeeltelijke kosteloze bijstand ook blijft gelden bij tussenkomst van een door het gerecht aangestelde notaris en de gerechtskosten.Ben gaan kijken bij de wetteksten en dacht van wel maar ik had graag zekerheid gekregen van iemand die meer kennis van zaken en ervaring heeft.Dacht dat hier misschien een advocaat met ervaring zou te vinden zijn of wel iemand die hetzelfde heeft meegemaakt.Dit zou mijn enige kans zijn op een beetje spaargeld indien dit positief zou uitdraaien.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

20 nov 2019, 18:36

Justitiehuis (Moet je eens opzoeken via internet en u stad of gemeente aangeven ) en dan weet je direct waar je terecht kan .

Daar kan je terecht met al u vragen , en dat is gratis .
Vind dat persoonlijk het delicate zaak .

cara1
Lid geworden op: 29 apr 2016, 13:15

21 nov 2019, 17:15

Ik heb eindelijk iemand gevonden bij de balie die zo vriendelijk was om me te helpen.Blijkbaar moet mijn advocaat deze aanvraag bij de rechtbank indienen zodat ik daar ook gedeeltelijke kosteloze bijstand krijg.Raar dat een advocaat me dan het tegenovergestelde meedeelt!

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

21 nov 2019, 18:02

Beste , Cara1

Zoiets zeggen ze niet ( Advocaat) ,Justitiehuis die hadden jou ook bijgestaan ,
Maar ben blij dat ze u hebben bijgestaan is altijd fijn .