Erfgenamen

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 dec 2019, 20:59

De langstlevende ouder [echtgeno(o)t(e)] komt te overlijden:
1.- Kan een schoonzoon/dochter van deze overledene het recht opeisen om aanwezig te zijn bij de afhandeling van de erfenis bij de notaris?
2.- Kan iemand van de kinderen eisen dat deze niet aanwezig is wanneer de verdere afhandeling bij notaris gedaan wordt? M.a.w. kunnen de anderen kinderen eisen dat deze niet aanwezig is bij het verlijden van de akte?
3.- Is het huwelijksstelsel waarmee deze schoonzoon/dochter gehuwd is met een dochter/zoon van de overledene hierin bepalend of niet?

Waarom deze vragen?
Had enkele dagen geleden een discussie waarin ik botweg (zoals ik ben :lol: :lol: ) beweerde dat deze als schoonzoon/dochter geen zaken had met deze toch persoonlijke afwikkeling van de nalatenschap van die overleden ouder. Ben dan eens gaan zoeken op internet maar blijkbaar heeft men dit nog niet voor gehad.
Misschien iemand die hier opheldering in kan geven?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

16 dec 2019, 21:33

Schoonzonen/schoondochters kunnen niets in de pap brokken, zij hebben niets met de erfenis te maken.
Zij mogen gerust aanwezig zijn bij de notaris maar hebben niets te zeggen.
Kinderen kunnen elkaar niet uitsluiten bij de notaris, maar ze hoeven niet allemaal op dezelfde dag aanwezig te zijn, tenzij (volgens mij) op de dag dat het testament wordt voorgelezen.
Ook het huwelijksstelsel heeft hier generlei waarde.

Erfeniskwestie gaat enkel de partner (echtgenoot/echtgenote) aan én de kinderen aan niemand anders. Maar het hoeft de aanwezigheid van schoonzoon/schoondochter niet te verhinderen om mee naar de notaris te gaan. Ze zijn tenslotte een koppel.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 dec 2019, 21:46

Bedankt Prima Vera.
Ik was dat gedacht ook maar omdat ik, zoals ik in mijn vraag ook schreef, botweg zei dat die daar geen zaken mee hadden dacht ik dat er wel iets specifiek over te vinden was op internet. Blijkbaar niet dus.
Toch bedankt.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

16 dec 2019, 22:06

Dicksy schreef:
16 dec 2019, 21:46
Bedankt Prima Vera.
Ik was dat gedacht ook maar omdat ik, zoals ik in mijn vraag ook schreef, botweg zei dat die daar geen zaken mee hadden dacht ik dat er wel iets specifiek over te vinden was op internet. Blijkbaar niet dus.
Toch bedankt.
Botweg heeft hij wel gelijk natuurlijk maar je kan het anders zeggen ook hé! 't Zijn altijd delicate zaken zo iets. Mijn schoonbroer vond ook dat zijn vrouw daar geen 'zak' mee te maken had (zijn letterlijke woorden), mijn man het tegendeel (we zijn een koppel in slechte en goede tijden) dus hij wou dat ik er bij was. Mijn schoonbroer was daar niet mee tevreden maar moest het onderspit delven, hij kon mij niet buiten gooien. :wink:

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

17 dec 2019, 15:55

Wat als de erfgenaam, zoon of dochter, al eerder overleden is en er minderjarige (klein)kinderen zijn, zal de schoonzoon of dochter hen dan niet vertegenwoordigen?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 dec 2019, 17:53

kitten schreef:
17 dec 2019, 15:55
Wat als de erfgenaam, zoon of dochter, al eerder overleden is en er minderjarige (klein)kinderen zijn, zal de schoonzoon of dochter hen dan niet vertegenwoordigen?
De erfenis zal dan altijd naar de kleinkinderen gaan als de erfgenaam overleden is. Schoondochter of schoonzoon komt nooit in aanmerking. Het zal dan zo zijn dat én zeker voor de financiële zaken, de gelden of aandelen of wat dan ook op een geblokkeerde rekening gezet zullen worden tot de kleinkinderen meerderjarig zijn; ook ingeval er een minderjarig kind is worden de financiële producten geblokkeerd tot de meerderjarigheid.
Het kan wel zijn dat moeder of vader die geen rechtstreekse erfgenaam is, altijd via de vrederechter (of hoe de zaak uitgesproken wordt in dit geval) beroep kan doen op bv het geld van de spaarrekening in de mate dat het nodig is! Dus bv zware aankoop voor het kind/kleinkind of zware medische uitgaven kunnen eventueel dan via die geblokkeerd spaarrekening vrij gegeven worden of bv aandelen of iets in die aard kunnen dan verkocht worden. Maar dat is eerder de uitzondering.
Sowieso komt dus de erfenis nooit aan de schoondochter/schoonzoon toe, in geen geval, ook niet als vertegenwoordiger. Op deze manier worden de minderjarigen beschermd.

mamacalypso
Lid geworden op: 22 nov 2002, 14:13
Locatie: Antwerpen

20 dec 2019, 10:38

Hoe het heet weet niet maar heb weet van 1geval.Schoonmoeder komt te overlijden en had maar 1 zoon.
Zoon was al overleden en had ook maar 1 dochter.Alles ging naar die dochter maar toch moest de schoondochter mee naar de notaris om te tekenen.Is niet bij mij gebeurd maar bij een vriendin.Ze weet nog altijd niet waarom haar handtekening nodig was.Indien zij niet tekende werd er niets geregeld,dochter was nochtans al lang getrouwd en meerderjarig.Dat begreep ik niet.
lieve groetjes,mamacalypso

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 dec 2019, 11:52

mamacalypso schreef:
20 dec 2019, 10:38
Hoe het heet weet niet maar heb weet van 1geval.Schoonmoeder komt te overlijden en had maar 1 zoon.
Zoon was al overleden en had ook maar 1 dochter.Alles ging naar die dochter maar toch moest de schoondochter mee naar de notaris om te tekenen.Is niet bij mij gebeurd maar bij een vriendin.Ze weet nog altijd niet waarom haar handtekening nodig was.Indien zij niet tekende werd er niets geregeld,dochter was nochtans al lang getrouwd en meerderjarig.Dat begreep ik niet.
Tja moeder van de dochter is de mede erfgename geweest van haar man (de vooroverleden zoon). Het heeft er mee te maken hoe die nalatenschap geregeld is geweest. Wss zullen er toen voorwaarden gesteld geweest zijn ingeval overlijden schoonmoeder.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

21 dec 2019, 18:20

mamacalypso,
dat de schoondochter mee moest tekenen is omdat zij ook een stuk erft. Waarschijnlijk is zij (voor een deel) vruchtgebruiker van hetgeen haar man ooit erfde toen zijn vader overleed.
Zo'n situaties komen regelmatig voor als een kind overlijdt wanneer er slechts één van zijn ouders dood is. Men vraagt best uitleg aan de notaris of zij moet het eens nakijken op Myminfin.be
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

21 dec 2019, 18:22

@ prima vera : ik lees graag uw reacties, mijn beste. Maar probeer eens te antwoorden zonder de posts waar je op antwoordt terug weer te geven. Dat stoort.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

22 dec 2019, 09:49

wanton schreef:
21 dec 2019, 18:22
@ prima vera : ik lees graag uw reacties, mijn beste. Maar probeer eens te antwoorden zonder de posts waar je op antwoordt terug weer te geven. Dat stoort.
'k zal het proberen omdat je het zo mooi vraagt.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

22 dec 2019, 17:51

Is simpel. Hier links onder staat : 'plaats reactie'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon