Gerechtskosten die men betaalt als men gedeeltelijke kosteloze bijstand krijgt

Vragen/antwoorden betreffende recht.

cara1
Lid geworden op: 29 apr 2016, 13:15

07 jan 2020, 13:49

Beste,
Kan iemand me een idee geven van de gerechtskosten die moeten betaald worden bij verlies van een rechtszaak wanneer de eiser gedeeltelijke kosteloze rechtsbijstand krijgt?Op internet vind ik allerlei verschillende bedragen,basisbedrag,minimum en maximum bedrag.En komen daar nog andere kosten bij?Ik vind niemand die me hier over de juiste info kan geven.
Vriendelijk bedankt.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

08 jan 2020, 14:39

Zeer moeilijk om daar een juist bedrag op te zetten Cara. Als de eiser een toegewezen advocaat had, doet niets ter zake.
Indien u verliest, dan worden de gerechtskosten bepaald( ook afhankelijk hoe lang het geduurd heeft)
U zal dat uiteindelijk moeten afwachten.
Neem het gemiddelde van alle bedragen die op het net staan, en u zal er niet ver naast zitten.

cara1
Lid geworden op: 29 apr 2016, 13:15

09 jan 2020, 08:01

Ik ben dus de eiser in een erfenis zaak en daar ik al jaren invalide ben en maar een uitkering krijg heb ik niets van reserve en kan ik me dus geen hoge kosten veroorloven.Mijn advocaat kan niet zeggen hoe de zaak gaat uitdraaien.Misschien mag ik het ontwerp van haar brief aan de tegenpartij hier plaatsen,zonder namen uiteraard, zodoende kunnen jullie me een eerste indruk geven.Ik ben helemaal niet op de hoogte van zulke zaken.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

09 jan 2020, 11:38

Beste Cara1

Zou dat hier niet openbaar op forum plaatsen .

Maar denk dat niemand van ons daar kan op antwoorden hoe de zaak uitdraait , maar vind wel
spijtig dat uwe eigen advocaat u daar geen antwoord kan op geven hoeveel % kans dat je hebt .
En dat je op moment bij de eerste vaststelling niet naar Vredegerecht bent geweest de eerste samenkomst is altijd gratis , en als er geen overéénkomst wordt gesloten dan kun je pas stappen zetten naar eerste aanleg .
En ze gaan u dat ook bevestigen direct op vredegerecht , antwoord dat sturen ze niet meer door maar je kan wel telefonisch bekomen of afschrift afhalen ( Is betalend )

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

09 jan 2020, 16:41

Ik moet Gast daarin bijtreden. Dit niet op het forum zetten.
Helaas, advocaten “pro Deo”zijn niet de top.
Maar zoals ik reeds schreef OCMW en nog wel diensten hebben juridische adviseurs (Ook niet de beste hoor) maar al u het pleit zou winnen, dan is er geen probleem. Verliezen ,dat zijn inderdaad gerechtskosten. Maar heeft u geen vertrouweling die u kan begeleiden bij een vrederechter, of een instantie die gratis advies geven?

cara1
Lid geworden op: 29 apr 2016, 13:15

09 jan 2020, 17:37

Het gaat zowiezo naar het gerecht vermits de partner van mijn vader op niets reageert,enkel laster en verwijten.Maar het enige positieve dat ik misschien heb is dat ze na overlijden nog een som afhaalde en daar bij vermeldde betaling rusthuis terwijl ik op het factuur van het rusthuis zag dat er zelfs een terugbetaling gebeurd was.Dit is al een klein bewijs van de oneerlijkheid volgens mij.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 jan 2020, 18:21

Jammer genoeg zal een "bewijs van oneerlijkheid" geen blijvende indruk nalaten op de rechter. Hij/zij gaat bij het nemen van een vonnis enkel rekening (kunnen/moeten) houden met wat in de wet staat. Misschien moet je jouw zaak eerst toch nog eens voorleggen aan een andere juriste. (Justitiehuis ofzo)

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

10 jan 2020, 15:06

Of zij nu verwijten en laster , ze gaat zo wie zo haar moeten verantwoorden de tegenpartij .
Daar kunnen ze niet van onderuit de tegenpartij .
Notaris is ook iemand die kan zeggen welke stappen dat je moet ondernemen .
Als ik zo iets lees is het delicate zaak . Is net daarom dat Advocaat ook geen zekerheid kan geven hoe de zaak gaat verlopen . Als zij sterke aanwijzingen heeft in haar bezit tegenpartij , wat ga je daar tegen doen ?
Uiteraard zal ze geld terug hebben gekregen , van rusthuis u betaald voorschotten op u verblijf , maar na overlijden komen ook nog andere kosten op de proppen . Die zal ze ook wel betaald hebben tegenpartij .
En als zij volmacht had op de rekening van u papa kun je daar weinig tegen doen .
Maar t'is zoals E.T. zeg justitiehuis , daar kan je met al u vragen terecht of sociale assistente mutualiteit kunnen u daar ook in bijstaan of sociale assistente van OCMW , maar vind persoonlijk nog altijd vredegerecht voor familie twisten . En als ze daar geen akkoord bereiken , gaan ze u wel verwijzen naar eerste aanleg .

Tot slot is niemand verplicht van advocaat onder arm te nemen , je kan u eigen verdedigen . Zijn ook al kosten bespaard als je niet zeker bent hoe zal verlopen .Maar dan moet je sterke bewijzen hebben om deze zaak te verdedigen , want dat is de vereiste als je naar gerecht gaat .

Mijn inziens als ze niet meewerkend is ( Tegenpartij) en als mensen zijn van hoge leeftijd ? ) zal dat zaak zijn van lange duur

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

10 jan 2020, 18:15

Is die zaak al opgestart ?
Of is die nog wachtende tot dat de tegenpartij reageert .

Zou u advocaat toch zelf moeten weten , als ze niet reageren dat hij of zij de zaak opstarten .

Als ze nog niet is opgestart zou ik de stappen zetten naar vredegerecht en je kan die aanvraag indienen
bewijzen kan je afdrukken via net en aanvraag indienen , en alles doorgeven wie ze in de zaak moeten oproepen .

Dan ben je gestart en eerste samenkomst is gratis

[https://www.vredegerechtenoostvlaandere ... rocedures/]