Verkoop landbouwgrond

Vragen/antwoorden betreffende recht.

valeriaan
Lid geworden op: 26 jul 2013, 12:41
Locatie: Itterbeek

17 jan 2020, 15:54

Mijn zus en ik verhuren sedert enkele jaren een landbouwgrond, dit telkens met een contract van 3 jaar. We hebben besloten aangezien deze volgens stedenbouw toch nooit bouwgrond zal worden hem te verkopen. Via een onderlinge overeenkomst is deze verhuurd tot 04/2021. Ben bij de notaris geweest en deze heeft gezegd dat indien de huurder deze niet wil kopen je best wacht tot 04/2021. Indien er een andere koper het stuk grond koopt mag de huurder er tot einddatum nog opblijven. De koper kan dan omdat hij niet onmiddellijk zelf over de grond kan beschikken er een lager aankoopbedrag voor betalen. Klopt dit?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 jan 2020, 18:44

In deze heeft die notaris gelijk hoor, als je zelf nu iets gaat kopen maar je krijgt het pas over een jaar, betaal je dan de volle prijs?

Komt er nog bij dat "de pachtwet" een raar beestje is …
De huidige huurder zeker nu al op de hoogte brengen dat jullie wensen te verkopen onmiddellijk na einddatum huidig contract. Ben benieuwd naar zijn reactie.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

18 jan 2020, 11:34

De pachtwet is zeker iets moeilijk.
Als de persoon aan wie je de grond momenteel verhuurt een landbouwer in hoofdberoep is , of als die officieel landbouwer in bijberoep , dan is het zéér moeilijk om die van uw grond te krijgen als hij dat zelf niet wil.

valeriaan
Lid geworden op: 26 jul 2013, 12:41
Locatie: Itterbeek

20 jan 2020, 12:44

Het gaat om een stuk grond dat verhuurd is aan een particulier waar een paard opstaat, dus geen landbouwer.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

22 jan 2020, 13:32

Inderdaad best wachten ....Kopers zijn huiverachtig om verhuurde percelen te kopen ! :!:
Doe wel en zie niet om !