Verzegeling na overlijden

Vragen/antwoorden betreffende recht.

The Fox
Lid geworden op: 25 jan 2020, 09:37

25 jan 2020, 09:54

Daar ik veel in het buitenland ben stel ik deze vraag: welke procedure moet ik volgen om na het overlijden van mijn laatste overlevende ouder een verzegeling te doen van het huis, daar andere personen ook een sleutel hebben om binnen te komen, ter info ik ben de enige erfgenaam?
Heeft iemand een voorbeeld ook ik zo'n aanvraag moet opstellen (een voorbeeld?)

Bedankt,

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

25 jan 2020, 11:03

Ik zou eens een telefoontje doen naar uw / een notaris.
Ik denk wel dat die je op weg kunnen helpen.
Of anders naar het gemeentebestuur bellen, die zullen ook wel op de hoogte zijn van zo'n situaties.

Het is een héél goed idee om dan snel het huis tijdelijk te laten verzegelen.
Men kan namelijk vies varen, als er een erfenis openvalt.
Geld, waardevolle voorwerpen, onroerend goed: In sommige mensen ontketent het de duivel.
Zélf onder familieleden!!

Succes.
Ondank is 's werelds loon

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

25 jan 2020, 12:10

The Fox schreef:
Daar ik veel in het buitenland ben stel ik deze vraag: welke procedure moet ik volgen om na het overlijden van mijn laatste overlevende ouder een verzegeling te doen van het huis, daar andere personen ook een sleutel hebben om binnen te komen, ter info ik ben de enige erfgenaam?
Heeft iemand een voorbeeld ook ik zo'n aanvraag moet opstellen (een voorbeeld?)
Indien u de enige erfgenaam bent is het dan niet simpeler om gewoon de sloten van de toegangsdeur(en) te vervangen zodat die ‘andere personen’ niet meer in de woning kunnen? Ook even de gemeente/politie in kennis stellen of informeren.
Verder een lijstje maken met de namen van die personen die nog in het bezit zijn van een sleutel mocht achteraf blijken dat de nieuwe sloten toch werden gemanipuleerd. Dit wil niet zeggen dat één van hen het gedaan heeft maar het kan wel dienen als start van een onderzoek mocht er alsnog iets verdwenen zijn

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

25 jan 2020, 13:22

Dicksy, maar enige erfgenaam zijn, houdt niet noodzakelijk in dat je de enige persoon bent die op dit ogenblik rechtmatig toegang heeft tot de woning.
Enige erfgenaam, is niet enige eigenaar.
Ik denk dat The Fox het huis mag laten verzegelen als de eigenaar overlijdt.
Om zijn erfenis te laten beschermen tegen grijpgrage handen, terwijl hij niet in de buurt is.
Ondank is 's werelds loon

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

25 jan 2020, 13:43

maior domus schreef:
Dicksy, maar enige erfgenaam zijn, houdt niet noodzakelijk in dat je de enige persoon bent die op dit ogenblik rechtmatig toegang heeft tot de woning.
Ik ga (ging) van de veronderstelling uit dat als hij de enige erfgenaam is hij dus ook bij het overlijden van zijn laatste ouder ook de volle eigenaar geworden is van de woning en hij dus beslist wie wel en niet toegang tot de woning heeft. Het 'rechtmatig toegang hebben' tot de woning komt dan te vervallen omdat dit een regeling was tussen de laatst overleden ouder en deze persoon. Maar het is zoals je schrijft dat de notaris hier beter uitsluitsel zal kunnen over geven.

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... /7/related

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

26 jan 2020, 07:48

Bekijk op Google : Verzegelen woning na overlijden . :idea:
Doe wel en zie niet om !