Verkoop landbouwgronden

Vragen/antwoorden betreffende recht.

valeriaan
Lid geworden op: 26 jul 2013, 12:41
Locatie: Itterbeek

26 jan 2020, 12:07

Wij beschikken over 2 landbouwgronden verhuurd zonder de pachtwetgeving waar een huurder opzit. Het ene stuk is gelegen in Vlaams-Brabant maar is omschreven door stedenbouw als bosgebied en gedeeltelijk als landbouwgrond, het andere is in Brussel gelegen en is omschreven als parkgebied. Volgens de dienst stedenbouw zullen beide stukken steeds zo blijven en worden ze geen bouwgrond. Waarom dan nog langer wachten om ze te verkopen? Stijgen zulke gronden misschien met de tijd nog in waarde of kunnen ze misschien nog bouwgrond worden? Wat best doen?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 jan 2020, 19:44

Waarschijnlijk heeft 'Stedenbouw' in deze gelijk, er zal waarschijnlijk geen bouwgrond meer bijkomen 8O
Nu verwacht van een verkoop ook gene vetpot, misschien is het blijven innen van de huur nog het beste. Aan de andere kant ben je bij een verkoop ook van een hoop kopzorgen af qua bosbeheer, kadastraal inkomen & grondbelasting, eventuele vervuiling, toegang verzekeren van het park, enz ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

27 jan 2020, 15:38

valeriaan schreef:
26 jan 2020, 12:07
Wij beschikken over 2 landbouwgronden verhuurd zonder de pachtwetgeving waar een huurder opzit. Het ene stuk is gelegen in Vlaams-Brabant maar is omschreven door stedenbouw als bosgebied en gedeeltelijk als landbouwgrond, het andere is in Brussel gelegen en is omschreven als parkgebied. Volgens de dienst stedenbouw zullen beide stukken steeds zo blijven en worden ze geen bouwgrond. Waarom dan nog langer wachten om ze te verkopen? Stijgen zulke gronden misschien met de tijd nog in waarde of kunnen ze misschien nog bouwgrond worden? Wat best doen?
Zijn de huurders landbouwers in hoofdberoep of officieel in bijberoep? In dat geval is de pachtwetgeving automatisch van toepassing als je de grond als landbouwgrond verhuurt.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

28 jan 2020, 10:11

valeriaan schreef:
26 jan 2020, 12:07
Wij beschikken over 2 landbouwgronden verhuurd zonder de pachtwetgeving waar een huurder opzit. Het ene stuk is gelegen in Vlaams-Brabant maar is omschreven door stedenbouw als bosgebied en gedeeltelijk als landbouwgrond, het andere is in Brussel gelegen en is omschreven als parkgebied. Volgens de dienst stedenbouw zullen beide stukken steeds zo blijven en worden ze geen bouwgrond. Waarom dan nog langer wachten om ze te verkopen? Stijgen zulke gronden misschien met de tijd nog in waarde of kunnen ze misschien nog bouwgrond worden? Wat best doen?
Ik zou indien ik het geld niet nodig had ( of verdeling ) de gronden in bezit houden ze stijgen ook in waarde .....Worden ze gehuurd door een landbouwer ? Indien ja is de pachtwetgeving steeds van toepassing !
Doe wel en zie niet om !

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

28 jan 2020, 14:11

fregat schreef:
28 jan 2020, 10:11
valeriaan schreef:
26 jan 2020, 12:07
Wij beschikken over 2 landbouwgronden verhuurd zonder de pachtwetgeving waar een huurder opzit. Het ene stuk is gelegen in Vlaams-Brabant maar is omschreven door stedenbouw als bosgebied en gedeeltelijk als landbouwgrond, het andere is in Brussel gelegen en is omschreven als parkgebied. Volgens de dienst stedenbouw zullen beide stukken steeds zo blijven en worden ze geen bouwgrond. Waarom dan nog langer wachten om ze te verkopen? Stijgen zulke gronden misschien met de tijd nog in waarde of kunnen ze misschien nog bouwgrond worden? Wat best doen?
Ik zou indien ik het geld niet nodig had ( of verdeling ) de gronden in bezit houden ze stijgen ook in waarde .....Worden ze gehuurd door een landbouwer ? Indien ja is de pachtwetgeving steeds van toepassing !
Zo kan men de pachtwetgeving omzeilen.

OVEREENKOMST VAN BEZETTING TER BEDE

De ondergetekende:
…………………………………………………………………………………………… hierna vernoemd “de eigenaar”
Stel gratis ter beschikking aan:
………………………………………………………………………………………….. hierna vernoemd “de bezetter”
Die aanvaardt, het hierna volgende onroerend goed:
Gemeente Heers, 4de afdeling – Veulen: een weiland gelegen “op de Seurestraat”
Gekadastreerd sectie B nummer 375 B groot negenentwintig are tweeënzeventig centiare (29 a 72 ca).
Dit perceel wordt ter beschikking gesteld in de toestand waarin het zich bevindt die de bezetter verklaart goed te kennen.
De bezetter zal het perceel op de gebruikelijke wijze onderhouden, het onkruid verdelgen, en er de gebruikelijke bemesting aanbrengen. De bezetter erkent dat deze bepalingen geen voordeel inhouden voor de eigenaar, vermits ze slechts de instandhouding van de bestaande toestand beogen. De bezetter dient zelf in te staan voor de schade door hem toegebracht aan de eigendom van de eigenaar of van derde. De aansprakelijkheid voor alle schade, aangebracht aan om he even wie of aan om het even wat door de bezetter, zal uitsluitend en zonder enige uitzondering door deze laatste gedragen en betaald worden.
De bezetting wordt overeengekomen voor onbepaalde duur, met dien verstande dat ieder van beide partijen het recht heeft ze te beëindigen tegen 30 november van elk jaar, met een vooropzeg te geven bij post aangetekend schrijven, minsten één maand voor de gestelde datum van 30 november.
De bezetting wordt toegestaan en aanvaard te volstrek kosteloze titel, in deze zin dat de eigenaar geen enkel vergoeding wenst, duidt en aanvaardt. De bezetter verklaart te weten dat immers de essentiële voorwaarde waaronder de eigenaar instemt met deze overeenkomst, erin bestaat dat deze niet valt onder de toepassing van de pachtwet, hij erkent daarenboven de gezondheid van deze voorwaarde.
Opgemaakt te Heers in tweevoud 01 januari 2018.

( alle partijen teken dit document en schrijven eigenhandig “gelezen en goedgekeurd” alvorens te ondertekenen.


U lat de huur U in de hand cache betalen.

Willy
Afbeelding

valeriaan
Lid geworden op: 26 jul 2013, 12:41
Locatie: Itterbeek

28 jan 2020, 15:13

Ze vallen niet onder de pachtwetgeving. Op beide stukken staan paarden op, dus geen landbouwers.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 jan 2020, 19:50

Wat er op die gronden staat of wat ermee gebeurt is NIET belangrijk. Wel het (bij)beroep van de gebruiker.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 jan 2020, 20:20

E.T. schreef:
Wat er op die gronden staat of wat ermee gebeurt is NIET belangrijk. Wel het (bij)beroep van de gebruiker.
De Pachtwet is alleen van toepassing als u de gronden hoofdzakelijk gebruikt voor landbouwactiviteiten.

Een landbouwactiviteit is bijvoorbeeld het kweken of fokken van dieren die bestemd zijn voor de menselijke consumptie of die dienstig zijn binnen de landbouw. Het louter houden van dieren daarentegen wordt niet als landbouwactiviteit beschouwd. U moet daarvoor dus een gewone huurovereenkomst afsluiten.

Iemand ( dus ook een landbouwer) kan dus perfect zijn (hobby)paarden stallen op de landbouwgrond(en) van valeriaan zonder dat hier de pachtwet van toepassing is zoals valeriaan hier dan ook aangeeft in zijn openingsposting: 'waar een huurder opzit.'
Laatst gewijzigd door Dicksy op 28 jan 2020, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

28 jan 2020, 22:58

Dicksy schreef:
28 jan 2020, 20:20
De Pachtwet is alleen van toepassing als u de gronden hoofdzakelijk gebruikt voor landbouwactiviteiten.

Een landbouwactiviteit is bijvoorbeeld het kweken of fokken van dieren die bestemd zijn voor de menselijke consumptie of die dienstig zijn binnen de landbouw. Het louter houden van dieren daarentegen wordt niet als landbouwactiviteit beschouwd. U moet daarvoor dus een gewone huurovereenkomst afsluiten.

Een landbouwer kan dus perfect zijn hobbypaarden stallen op de landbouwgrond(en) van valeriaan zonder dat hier de pachtwet van toepassing is zoals valeriaan hier dan ook aangeeft.
Als de huurder landbouwer is en landbouwgrond huurt , dan heeft het geen belang of dat nu voor zijn hobbypaarden is of niet . De man is landbouwer en huurt landbouwgrond, dat is alles wat telt voor de pachtwet.
Want vandaag lopen op die grond zijn hobbypaarden, en morgen zijn melkkoeien.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 jan 2020, 23:03

flupke2 schrreef:
Als de huurder landbouwer is en landbouwgrond huurt , dan heeft het geen belang of dat nu voor zijn hobbypaarden is of niet . De man is landbouwer en huurt landbouwgrond, dat is alles wat telt voor de pachtwet.
Want vandaag lopen op die grond zijn hobbypaarden, en morgen zijn melkkoeien
Dat is speculatie van uwentwege.

Wat ik aangehaald heb komt van de website van het departement Landbouw en Visserij van Vlaanderen en die zullen het wel weten zeker of niet?
M.a.w. wil die landbouwer landbouwactiviteiten ontplooien op die landbouwgrond is de pachtwet van toepassing, wil/doet hij dat niet dan volstaat een huurcontract.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

29 jan 2020, 06:51

Dicksy schreef:
28 jan 2020, 23:03
flupke2 schrreef:
Als de huurder landbouwer is en landbouwgrond huurt , dan heeft het geen belang of dat nu voor zijn hobbypaarden is of niet . De man is landbouwer en huurt landbouwgrond, dat is alles wat telt voor de pachtwet.
Want vandaag lopen op die grond zijn hobbypaarden, en morgen zijn melkkoeien
Dat is speculatie van uwentwege.

Wat ik aangehaald heb komt van de website van het departement Landbouw en Visserij van Vlaanderen en die zullen het wel weten zeker of niet?
M.a.w. wil die landbouwer landbouwactiviteiten ontplooien op die landbouwgrond is de pachtwet van toepassing, wil/doet hij dat niet dan volstaat een huurcontract.
Ik sta dicht bij die sector ( landbouw ) zelfs pony's gaan de vleesmolen in ! Landbouwers zoeken constant gronden om te voldoen aan uitrijmogelijkheden voor drijfmest ! Indien ze deze niet genoeg hebben kost het hen geld voor ophaling en verwerking !
De regeltjes en mooie proza van departement Landbouw en Visserij zijn opgesteld door de hand van de Boerenband en zijn makkelijk te omzeilen ! Elke landbouwer doet landbouwactiviteiten .......voor hobby is er geen plaats op een bedrijf !
Doe wel en zie niet om !

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

29 jan 2020, 07:29

fregat schrijft:
Ik sta dicht bij die sector ( landbouw ) zelfs pony's gaan de vleesmolen in ! Landbouwers zoeken constant gronden om te voldoen aan uitrijmogelijkheden voor drijfmest ! Indien ze deze niet genoeg hebben kost het hen geld voor ophaling en verwerking !
De regeltjes en mooie proza van departement Landbouw en Visserij zijn opgesteld door de hand van de Boerenband en zijn makkelijk te omzeilen ! Elke landbouwer doet landbouwactiviteiten .......voor hobby is er geen plaats op een bedrijf
Ik ben akkoord met wat je schrijft. Maar Landbouw en Visserij omschrijft wel degelijk wat landbouwactiviteit is waardoor de pachtwet van kracht is/wordt.
Als ik als ambtenaar een paar koeien op die wei zet is de pachtwet ook van toepassing juist omwille van het feit dat koeien houden het ontplooien van een landbouwactiviteit is en heeft niks te maken of ik al dan niet landbouwer ben. Dat is wat ik hier aanhaal en Landbouw en Visserij ook stelt op hun website.

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

29 jan 2020, 09:24

DE PACHTTIJD EN DE BEËINDIGING VAN DE PACHT
16. De nieuwe wet wijzigt op fundamentele wijze de bepalingen met
betrekking tot de pachttijd en de beëindiging van de pacht.
De dwingende bepaling van artikel14 en de bijzondere regeling van
artikel 5 blijven nochtans onverkort behouden. De pachttijd wordt
in principe vastgesteld door de partijen doch hij mag niet korter zijn
dan negen jaar. Is een kortere tijd bedongen, dan wordt hij van
rechtswege op negen jaar gebracht. Bij gebreke van geldige opzegging
wordt de pacht bij het eindigen van de gebruiksperiode, van
rechtswege verlengd voor opeenvolgende periodes van negen jaar,
zelfs indien de duur van de eerste gebruiksperiode langer is geweest
dan negen jaar. Pag. 180
http://tpr.be/logging/logpdf.php?file=c ... 8/1988-795
Afbeelding

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

29 jan 2020, 10:10

dicksy schreef : "Als ik als ambtenaar een paar koeien op die wei zet is de pachtwet ook van toepassing juist omwille van het feit dat koeien houden het ontplooien van een landbouwactiviteit is en heeft niks te maken of ik al dan niet landbouwer ben."

In dat geval wordt je aanzien als "landbouwer in bijberoep" en telt dus de pachtwet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

29 jan 2020, 12:53

flupke2 schreef:
In dat geval wordt je aanzien als "landbouwer in bijberoep" en telt dus de pachtwet
. Wat zegt de notaris hierover:

‘ Onder “landbouwbedrijf” wordt ver- staan de bedrijfsmatige exploitatie van onroerende goederen met het oog op het voortbrengen van landbouwpro- ducten die in hoofdzaak bestemd zijn voor de verkoop.
Dit betekent evenwel niet dat alleen landbouwers pachters kunnen zijn, ook niet dat het om een hoofdberoep moet gaan.’


Het gaat er over mogen die paarden op landbouwgrond grazen zonder dat hier de pachtwet van toepassing is en dat is JA. En het is net dat hoofdberoep of bijberoep dat niks/nada te maken heeft of de pachtwet van toepassing is of niet maar enkel en alleen het doel waarvoor ik die landbouwgrond ga gebruiken.