Erfenis 2de huwelijk

Vragen/antwoorden betreffende recht.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

24 mei 2020, 11:20

Er zit wel verschil op . Als één van beide overlijd bij eerste huwelijk .
Is dat al bevestigd .Kun je niet onderuit . ( Kinderen )
En dat geld ook voor de tegenpartij Als één van beide is overleden .
Is te zien op welke leeftijd en zijn ze ouder dan 65 a 70 jaar
hebben ze recht op naakte eigendom . ( Kinderen)
En met huwelijks contract gaat over naar echtgenote of echtgenoot .
Maar je kan nooit verkopen zonder de kinderen is uitgesloten .
Enige wat je kan doen is afkopen ( Kinderen)

Hou dan wel rekening in welk jaar overlijden , maar ga geen 100% zekerheid geven
wetgeving wordt toegepast 2020 . Moet je eerst op bevragen bij Notaris .

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

11 jun 2020, 20:42

Hartelijk dank voor jullie informatie allemaal.

Moet ik een keuzebeding nemen?
fijne dag verder

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

11 jun 2020, 22:34

Ik weet niet of dat een goed idee is. Een keuzebeding is een verfijnde vorm van 'langst leeft, al heeft.' Daar moet je mee oppassen in een geval als het uwe. Weet dat zo iets in de twee richtingen kan werken.
Leg uw situatie en wensen eens voor aan uw notaris. Met concrete gegevens van de tegoeden en bezittingen die er zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

08 jul 2020, 03:06

De notaris stelt een keuzebeding voor maar als ik het lees durf ik het contract niet tekenen, het is echt Chinees.

Ik heb de indruk dat hij mijn kinderen wil voor trekken.
Laatst gewijzigd door angel22 op 08 jul 2020, 03:11, 1 keer totaal gewijzigd.
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

08 jul 2020, 03:10

We hebben geen eigen woning maar wel roerende goederen waaronder ook geld dat mijn echtgenote goed kan gebruiken mocht ik komen te overlijden.

De notaris zei dat de 1/2 naar mijn kinderen zou gaan.

Ook het pensioensparen. Ze heeft een deel ervan gespaard voor ons huwelijk nochtans
fijne dag verder

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

08 jul 2020, 11:36

Als er nog geen huwelijkscontract of samenwonend vooropgesteld is , laat één opmaken .
met samenwonend contract moet je wel mee opletten , want dat is niet zelfde als huwelijkscontract .
Maar notaris kan dat perfect opmaken , en zeker als er geen onroerende goederen zijn .
Is ook notaris van achtste knopschat , is teken dat die niet wilt meewerken .
Vraag het dan aan andere Notaris .

Trouwens roerende goederen is inboedel .
Plus pensioensparen , uiteraard is te zien wat leeftijd op dit moment .
De kinderen kunnen niks doen , als er geen onroerende goederen zijn
met geld doe je wat je wilt .
Doen jullie dat beide op hebben ze daar niks aan te zeggen .
Moet juist zien dat samenwonend of huwelijkscontract Laat liever vandaag opmaken dan morgen , met zoiets moet je niet lang wachten en zal zorg minder zijn .

Laat het opmaken als één van beide komt te overlijden dat wordt overgedragen naar man of vrouw .
Dat is idem met zorgvolmacht als dat ook is opgemaakt ben je ook safe.
Dan stopt de discussie .

Trouwens een goeie Notaris kan alles opmaken en thuis laten tekenen en dan komen er getuigen mee
je hoeft nog niet huis te verlaten als de gezondheid het niet toelaat .
Je kan ook schenkingen laten vastleggen . Ik weet zeer goeie maar is te zien vanwaar u bent .
En eerste samenkomst met Notaris is gratis .

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 jul 2020, 13:04

... de kinderen kunnen niks doen , als er geen onroerende goederen zijn met geld doe je wat je wilt .
Doen jullie dat beide op hebben ze daar niks aan te zeggen ...
Is inderdaad zo MAAR opgelet als je geld en/of goederen gaat schenken aan de ene of andere.
Doe je dat wel dan moet je (allebei) nog zeker vijf drie jaar blijven ademen 8O
Immers recente schenkingen worden verrekend in de totale erfenis.
Laatst gewijzigd door E.T. op 08 jul 2020, 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

08 jul 2020, 13:32

E.T. ;

Is veranderd nu is drie jaar geworden .( Schenkingen) Is veranderd sinds 2018
Maar stelt het niet uit .
En je kan nog altijd rekening houden met beide inkomsten en inbreng .
Ik zou niks schrijven als ik daar geen weet van heb maar mijn echtgenote
heeft alles geregeld .
Uiteraard hier was een huwelijkscontract , maar alles was in orde en dan
nog zorgvolmacht , maar dat wordt dan overgedragen op de langst levende
en dan pas gaat over naar de kinderen .
Maar samenwonend hebben minder voordelen .
Is daarom dat ik schrijf dat ze daar rekening moeten mee houden .
Is maar vermelden pensioensparen in Contract bij de notaris .
Uiteraard is te zien welke leeftijd ? en hoelang het nog loopt moet je allemaal melden .
Zij gaan u wel bijstaan en gaan ook zeggen wat kan en niet kan .
Maar goeie notaris die staan u bij .
Wil zeggen wacht er niet te lang mee .

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

08 jul 2020, 17:03

Je kan ook zelf een testament opmaken en laten registreren .

Maar het beste is nog altijd testament laten opmaken samen met notaris , en die laat dat registreren .
Krijg je thuis documenten toegestuurd , en die moet je dan bijhouden .
Maar je valt in nieuwe erfenisrecht 2018 .

https://www.notaris.be/erven-schenken/a ... aanrader-1

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

08 jul 2020, 19:13

Angel, men slaat u hier met veel woorden nogal om de oren zulle.
Met de nieuwe gegevens die u vermeldt (oa. er is geen onroerend goed) , zou ik zeggen : maak een testament waarin u zegt dat uw echtgenote het grootst mogelijke deel van uw nalatenschap krijgt. Zij bekomt alleszins het vruchtgebruik op uw inboedel, auto, .....
U kan uw kinderen niet onterven en die hebben samen recht op de helft. Die andere helft kan naar uw echtgenote gaan.
Dat keuzebeding is mi. overbodig bij enkel roerende goederen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:20

Ik zal jullie reacties en tips eens goed bekijken.
Ik heb inderdaad geen vertrouwen in de notaris.

Ik heb dan nog een vraag.

Stel dat ik kom te overlijden, mijn echtgenote krijgt begrafenisvergoeding en regelt de begrafenis.
Kan mijn familie, waaronder kinderen, dingen met of zonder haar medeweten met de begrafenisondernemer regelen waardoor de kosten hoger oplopen en mijn echtgenote met een hogere factuur komt te zitten die zij dan moet betalen omdat wij in gemeenschap van goederen gehuwd zijn.
Of is dat extra voor de familie?


Ivm testament, ik heb begrepen dat dat kan aangevochten worden.


Nog een feit :

Mijn echtgenote deed tot in het begin van ons huwelijk nog aan pensioensparen.
De notaris zei dat dat ook verdeelt zal worden, zij heeft een paar jaar gespaard tijdens ons huwelijk en jaren daarvoor.

Is het dan beter dat ze het geld dan nu afhaalt waardoor ze toch iets meer overhoudt na aftrek van de belasting, denk ik toch dan als ze moet verdelen.
Ik merk dat de notaris er zelfs niet op ingaat ivm het feit dat ze jaren voor ons huwelijk gespaard heeft.
Laatst gewijzigd door angel22 op 19 jul 2020, 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:31

Janna schreef:
21 mei 2020, 09:52
in huwelijkscontract gemeenschap van goederen clausule zetten dat bij overlijden onroerende goederen in volle eigendom naar echtgenote gaan
Moet ze dan niet veel successierechten betalen?
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:34

wanton schreef:
22 mei 2020, 13:32
Sorry, maar dat kan niet.
In dergelijk geval zijn er drie vermogens. Iedere partner heeft de goederen/gelden die hij had voor dit huwelijk. Wat niet kan toegewezen worden is gemeenschappelijk.
Uw wettelijke erfgenamen zijn uw kinderen. De echtgenote erft sowieso het vruchtgebruik van de volledige nalatenschap, met minimum de gezinswoning en inboedel. Dus zij kan blijven wonen zonder dat de kinderen dat kunnen beletten. zij kan alle goederen, zelfs de auto blijven gebruiken. Gelden zou ik in volle eigendom aan de kinderen laten; dat vruchtgebruik is tegenwoordig te verwaarlozen.
Via testament kan een deel aan de echtgenote gegeven worden, maar ik raad aan dan enkel voor roerende goederen.
Zelfs als u niets doet, is zij beschermd.
Kan ik dan een document opmaken waarin staat dat bepaalde goederen van haar zijn van voor het huwelijk?
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:36

Janna schreef:
22 mei 2020, 14:12
wettelijke erfgenamen, kinderen, erven de helft van de woning in blote eigendom, langstlevende echtgenote bezit andere helft in volle eigendom en krijgt vruchtgebruik over het gedeelte van de kinderen
Testament is niet nodig, via clausule in een huwelijkscontract gemeenschap van goederen geeft men de eigendom roerende goederen (alle bankrekeningen, meubels) aan langstlevende, waardoor de kinderen geen geld noch meubels erven, hetgeen dus een volledige bescherming biedt
Indien één of beide echtgenoten persoonlijk bezit hadden voor het huwelijk wordt dat natuurlijk als eigen behouden behalve als het ingebracht wordt in de gemeenschap
En hoe zit dat dan met recht op de 1/2 bij erfenis?
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:38

benq schreef:
22 mei 2020, 17:06
Janna schreef:
22 mei 2020, 14:12
wettelijke erfgenamen, kinderen, erven de helft van de woning in blote eigendom, langstlevende echtgenote bezit andere helft in volle eigendom en krijgt vruchtgebruik over het gedeelte van de kinderen
Testament is niet nodig, via clausule in een huwelijkscontract gemeenschap van goederen geeft men de eigendom roerende goederen (alle bankrekeningen, meubels) aan langstlevende, waardoor de kinderen geen geld noch meubels erven, hetgeen dus een volledige bescherming biedt
Indien één of beide echtgenoten persoonlijk bezit hadden voor het huwelijk wordt dat natuurlijk als eigen behouden behalve als het ingebracht wordt in de gemeenschap
Bij ons is het ongeveer zo en nog iets anders, en wij hebben 3 kinderen.
De langst levende kan over alles beschikken en ik of mijn vrouw kan ook het huis verkopen zonder dat de kinderen daar iets kunnen aan doen.
De langst levende kan alles opdoen en de kinderen zullen moeten wachten.
Komt de langst levende te overlijden en er is niets meer dan hebben de kinderen pech.

En neen wij zijn geen egoïsten maar een aangetrouwde van 1 van onze kinderen is beroeps dopper, een krapuul, nietsnut, nieuws gezind op allerlei dure spullen en op geld beruste maniak.
Is dat in een clausule gebracht?
fijne dag verder