Erfenis 2de huwelijk

Vragen/antwoorden betreffende recht.

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:39

wanton schreef:
22 mei 2020, 18:04
Hetgeen hier gezegd wordt is voor het grootste deel waar. Alleen, die clausule 'langst leeft, al heeft' is niet van toepassing als er enkel kinderen zijn uit een vorige relatie. Als deze clausule zou uitgevoerd worden, zit de kans er in dat zijn kinderen niets zullen erven. Die kinderen erven immers niet van hun stiefmoeder. En zeg nu niet : testament maken. Dat is altijd herroepbaar.

Aan angel22 : is er een woning in het spel? Van wie is die : van één partner of van beiden?
Nee geen woning
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:43

wanton schreef:
22 mei 2020, 19:06
In geval van tweede huwelijk met enkel kinderen uit een eerste relatie van de overledene, wordt idd nagegaan wat eigen is van elke partner. Voor onroerende goederen is dat simpel, want dat staat als dusdanig genoteerd bij kadaster en Registratie.
Voor roerende goederen , en vooral geld, is dat moeilijker. De eigen gelden worden dikwijls toch gebruikt voor de gemeenschap, er ontstaat dus vermenging. Het is niet gemakkelijk om te bewijzen wat 'eigen' is , zodat die gelden als gemeenschappelijk worden aanzien.
Indien er bij het aangaan van een tweede huwelijk belangrijke 'eigen' sommen zijn , huwelijkscontract maken en laten noteren. Vooral : gescheiden houden van de rest, maar de intresten zijn dan weer gemeenschappelijk. Zeker geen gemeenschappelijk geld daar bij zetten.
Wat betreft erfbelasting. De verdeling van een nalatenschap gebeurt in principe na de betaling hiervan, waarbij eigenlijk elke erfgenaam zijn deel betaalt - van de aanwezige gelden in de nalatenschap.
Om maar te zeggen : het is niet zo simpel allemaal.
En hoe zit dat met echt persoonlijke spullen zoals foto's, filmmateriaal ed die binnen eigen familie moet blijven.

De notaris had nl gezegd indien er geen keuzebeding is, dan wordt het boven het hoofd van mijn echtgenote verdeeld en heeft ze niets te zeggen wat naar wie gaat
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:45

Mijn echtgenote zou heel weinig recht hebben op erfenis en veel moeten betalen omdat wij wel wat jaren verschillen
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:48

gast43 schreef:
08 jul 2020, 11:36
Als er nog geen huwelijkscontract of samenwonend vooropgesteld is , laat één opmaken .
met samenwonend contract moet je wel mee opletten , want dat is niet zelfde als huwelijkscontract .
Maar notaris kan dat perfect opmaken , en zeker als er geen onroerende goederen zijn .
Is ook notaris van achtste knopschat , is teken dat die niet wilt meewerken .
Vraag het dan aan andere Notaris .

Trouwens roerende goederen is inboedel .
Plus pensioensparen , uiteraard is te zien wat leeftijd op dit moment .
De kinderen kunnen niks doen , als er geen onroerende goederen zijn
met geld doe je wat je wilt .
Doen jullie dat beide op hebben ze daar niks aan te zeggen .
Moet juist zien dat samenwonend of huwelijkscontract Laat liever vandaag opmaken dan morgen , met zoiets moet je niet lang wachten en zal zorg minder zijn .

Laat het opmaken als één van beide komt te overlijden dat wordt overgedragen naar man of vrouw .
Dat is idem met zorgvolmacht als dat ook is opgemaakt ben je ook safe.
Dan stopt de discussie .

Trouwens een goeie Notaris kan alles opmaken en thuis laten tekenen en dan komen er getuigen mee
je hoeft nog niet huis te verlaten als de gezondheid het niet toelaat .
Je kan ook schenkingen laten vastleggen . Ik weet zeer goeie maar is te zien vanwaar u bent .
En eerste samenkomst met Notaris is gratis .
Wat voor huwelijkscontract kan ik dan best laten opmaken, of clausule?
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:51

gast43 schreef:
08 jul 2020, 17:03
Je kan ook zelf een testament opmaken en laten registreren .

Maar het beste is nog altijd testament laten opmaken samen met notaris , en die laat dat registreren .
Krijg je thuis documenten toegestuurd , en die moet je dan bijhouden .
Maar je valt in nieuwe erfenisrecht 2018 .

https://www.notaris.be/erven-schenken/a ... aanrader-1

Het schijnt wanneer je een zorgvolmacht zelf in orde brengt dat het 40€ kost, bij notaris 450€
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 01:53

wanton schreef:
08 jul 2020, 19:13
Angel, men slaat u hier met veel woorden nogal om de oren zulle.
Met de nieuwe gegevens die u vermeldt (oa. er is geen onroerend goed) , zou ik zeggen : maak een testament waarin u zegt dat uw echtgenote het grootst mogelijke deel van uw nalatenschap krijgt. Zij bekomt alleszins het vruchtgebruik op uw inboedel, auto, .....
U kan uw kinderen niet onterven en die hebben samen recht op de helft. Die andere helft kan naar uw echtgenote gaan.
Dat keuzebeding is mi. overbodig bij enkel roerende goederen.

En een huwelijkscontract, clausule of testament?
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 02:36

Hoe en door wie wordt de waarde van de roerende goederen geschat?

Moet je of alle erfgenamen zelf een lijst opmaken?
fijne dag verder

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

19 jul 2020, 10:27

angel22 schreef:
19 jul 2020, 01:43
En hoe zit dat met echt persoonlijke spullen zoals foto's, filmmateriaal ed die binnen eigen familie moet blijven.

De notaris had nl gezegd indien er geen keuzebeding is, dan wordt het boven het hoofd van mijn echtgenote verdeeld en heeft ze niets te zeggen wat naar wie gaat
Persoonlijke spullen als foto's en zo hebben - voor derden - praktisch geen waarde. Die kan je geven aan wie je wilt, best wel in onderlinge afspraak.
Inderdaad, zonder keuzebeding heeft je vrouw enkel het vruchtgebruik over jouw erfenis. Ze behoudt haar eigen goederen, maar dat vruchtgebruik betekent tegenwoordig niet veel. Via keuzebeding of testament kan zij - volgens de huidige wetgeving - maximum de helft bekomen. De kinderen 'moeten' de helft verdelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

19 jul 2020, 10:33

Als jij je echtgenote iets wil geven, moet je minstens ( en best) een testament maken. De waarde van de goederen zij gekend , in de zin dat je voor banktegoeden de bedragen moet vermelden die de bank doorgeeft : situatie op dag van overlijden 00.00 u.
Auto : de waarde. zie naar het model op vb. tweedehands.be. Als je echtgenote hiervan het vruchtgebruik heeft, kan zij die auto blijven gebruiken.
Inboedel : niet te hoog schatten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 14:52

wanton schreef:
19 jul 2020, 10:27
angel22 schreef:
19 jul 2020, 01:43
En hoe zit dat met echt persoonlijke spullen zoals foto's, filmmateriaal ed die binnen eigen familie moet blijven.

De notaris had nl gezegd indien er geen keuzebeding is, dan wordt het boven het hoofd van mijn echtgenote verdeeld en heeft ze niets te zeggen wat naar wie gaat
Persoonlijke spullen als foto's en zo hebben - voor derden - praktisch geen waarde. Die kan je geven aan wie je wilt, best wel in onderlinge afspraak.
Inderdaad, zonder keuzebeding heeft je vrouw enkel het vruchtgebruik over jouw erfenis. Ze behoudt haar eigen goederen, maar dat vruchtgebruik betekent tegenwoordig niet veel. Via keuzebeding of testament kan zij - volgens de huidige wetgeving - maximum de helft bekomen. De kinderen 'moeten' de helft verdelen.

Ik dacht dat zelfs zonder keuzebeding ze recht heeft op de 1/2?
Dus de 1/2 van de ganse erfenis.

Met keuzebeding heeft ze dan recht op de 1/2 van mijn 1/2 ?
Is het zo?
fijne dag verder

angel22
Lid geworden op: 10 jun 2012, 12:54

19 jul 2020, 14:57

Mijn echtgenote zal ook een begrafenisvergoeding krijgen om mijn begrafenis dus te betalen.

De notaris beweert dat dat ook verdeelt moet worden maar ze krijgt het nà mijn overlijden, op haar naam en ze zal dan waarschijnlijk een nieuwe bankrekening hebben.
fijne dag verder

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

19 jul 2020, 18:15

angel22 schreef:
19 jul 2020, 14:52
Ik dacht dat zelfs zonder keuzebeding ze recht heeft op de 1/2?
Dus de 1/2 van de ganse erfenis.

Met keuzebeding heeft ze dan recht op de 1/2 van mijn 1/2 ?
Is het zo?
Bij uw overlijden wordt vastgesteld wat in uw erfenis zit : de helft van de gemeenschap, eigen tegoeden van u alleen , ...
Daarvan 'moeten' uw kinderen de helft krijgen. De andere helft kan jij , via testament of keuzebeding, aan uw echtgenote toekennen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

20 jul 2020, 11:00

wanton schreef:
19 jul 2020, 18:15
Bij uw overlijden wordt vastgesteld wat in uw erfenis zit : de helft van de gemeenschap, eigen tegoeden van u alleen , ...
Daarvan 'moeten' uw kinderen de helft krijgen. De andere helft kan jij , via testament of keuzebeding, aan uw echtgenote toekennen.
Ik zie dat anders. Het keuzebeding wordt ingesteld bvb in een huwelijks contract. Het is de overlevende die binnen de 4 maanden na het overlijden van de partner een keuze moet maken dmv een notariële akte. Deze keuze kan alles omvatten van ik wil niets tot ik wil alles, zowel mbt de blote eigendom als mbt het vruchtgebruik en alle combinaties daar tussenin.

Wij hebben zo een keuzebeding in een huwelijkscontract.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 jul 2020, 17:35

... deze keuze kan alles omvatten van ik wil niets tot ik wil alles ...
Kinderen hebben ALTIJD recht op hun deel van de erfenis.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

20 jul 2020, 20:54

E.T. schreef:
20 jul 2020, 17:35
... deze keuze kan alles omvatten van ik wil niets tot ik wil alles ...
Kinderen hebben ALTIJD recht op hun deel van de erfenis.
Ja, maar in voorkomend geval pas na het overlijden van de langstlevende.