herstelling met wanprestatie wat kan men daartegen doen?

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Inina
Lid geworden op: 15 jul 2020, 10:13

23 jul 2020, 22:00

Indien een aannemer loodgieter, een herstelling heeft uitgevoerd , welke niet volgens de regels van goed vakmanschap werd uitgevoerd , integendeel de eigenlijke oorzaak is een lek in de afvoer. Deze werd echter ongemoeid gelaten maar een stukje koperen waterleiding werd onterecht vervangen. Waardoor er natuurlijk nog meer waterschade is ontstaan! Mijn vraag is wat kan er worden gedaan om dit probleem op te lossen?
Bijkomend probleem is dat deze loodgieter werd aangesteld door de syndicus - het is een loodgieter die meestal werken mag uitvoeren voor onze syndicus en de syndicus heeft de factuur dan ook al aan de loodgieter betaald !! Heeft er soms iemand op dit forum ook zo iets gelijkaardig meegemaakt? eventueel een een ander werk in een gebouw? dan lees ik graag hoe zulk probleem werd of moet worden aangepakt.

heel veel dank voor een reactie

Inina

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

24 jul 2020, 08:55

De syndicus is niet de baas van het gebouw , klacht neerleggen bij hem en eventueel een andere loodgieter het slechtgeleverde werk laten nazien dan heb je bewijzen , en jullie zijn toch niet verplicht die bepaalde loodgieter te nemen , de eigenaars hebben toch het laatste woord hierover .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 jul 2020, 10:30

Inina schreef:
23 jul 2020, 22:00
[...] Waardoor er natuurlijk nog meer waterschade is ontstaan! Mijn vraag is wat kan er worden gedaan om dit probleem op te lossen?
Dan zult gij eerst moeten laten vaststellen of het werk slecht uitgevoerd is. Diegene die een collega-loodgieter of een expert er wil bijhalen zal opdraaien voor de kosten.
Ik veronderstel dat de verzekering de waterschade al vergoed heeft, die kan op haar beurt verhaal halen bij de loodgieter indien bewezen is dat hij in de fout ging. Kortom, het sop is de kool niet waard om ook daarvoor weer gerechtelijke stappen te willen ondernemen.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

25 jul 2020, 06:19

audibac schreef:
24 jul 2020, 08:55
De syndicus is niet de baas van het gebouw , klacht neerleggen bij hem en eventueel een andere loodgieter het slechtgeleverde werk laten nazien dan heb je bewijzen , en jullie zijn toch niet verplicht die bepaalde loodgieter te nemen , de eigenaars hebben toch het laatste woord hierover .
Uit eigen ervaring dacht ik te weten, dat
de syndicus enkel de gemeenschappelijke delen van een gebouw "beheert".
Kosten en/of herstellingen in de privatieve delen zijn voor de respectievelijke eigenaar(s)!

Ps.: Wie (als eigenaar) een goede brandverzekering heeft,
kan daarin ook "een clausule tegen waterschade" laten opnemen. :idea:

H.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

26 jul 2020, 15:13

Het is zo dat de syndicus bij dringende herstellingen zelf kan beslissen, maar hij is daar dan ook verantwoordelijk voor en moet zich verantwoorden bij de VME. Is jullie syndicus dan niet verzekerd? dat is zeer nuttig in zo een geval, dan betaald die aansprakelijkheidsverzekering in geval van een geschil; Kost maar een kleine 100 € per jaar te betalen door de gemeenschap.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jul 2020, 18:31

kitten dat Inina bij haar onderwerp blijft .

Syndicus staat altijd op de eerste rij ongeacht welk probleem er zich voordoet in de blok .
Iedereen heeft verzekering bij aanvang , zowel voor syndicus als voor mede eigenaars
dat ze contract doorneemt .Trouwens dat ze contact opneemt met syndicus en voldoet hij niet
aan de normen , moet je dat melden op algemene vergadering .
Bij dringende gevallen mag syndicus zelf beslissen , vanaf vorige jaar .
Dat ze de naam vraagt van loodgieter en vraagt of hij wil herstellen dat niet goed is gemaakt .
En contact opnemen met de verzekering . Dossier nr opvragen
en bellen . Zijn verplicht van dat door te geven .

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

26 jul 2020, 20:11

gast43 schreef:
26 jul 2020, 18:31
Dat ze de naam vraagt van loodgieter en vraagt of hij wil herstellen dat niet goed is gemaakt .
En contact opnemen met de verzekering . Dossier nr opvragen
en bellen . Zijn verplicht van dat door te geven .
Zoals ik al eerder schreef: "Dan zult gij eerst moeten laten vaststellen of het werk slecht uitgevoerd is. Diegene die een collega-loodgieter of een expert er wil bijhalen zal opdraaien voor de kosten."
Je moet niet altijd zo maar aannemen wat een bepaalde huurder/eigenaar zegt of laat uitschijnen. Ik heb dat tijdens mijn beroepsloopbaan als zelfstandig technicus gedurende 35 jaar genoeg gezien en meegemaakt. Zij moet in de eerste plaats contact opnemen met de syndicus, dat is de normale procedure, zelfs al is het in haar eigen appartement. Die zal op zijn beurt de verzekering kunnen aanspreken om eventuele schade vast te stellen. Ook bij derden.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)