Hond op appartement

Vragen/antwoorden betreffende recht.

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

02 aug 2020, 18:27

Wij hebben appartement gekocht. In de basisakte staat : een kleine hond is toegelaten.

Wat verstaat men onder een kleine hond ?
Wij hebben een boxer, dit is een middelgrote hond.

Minister Weyts heeft de wet veranderd. wat heeft hij gewijzigd ?
ik denk dat ik als eigenaar (het is een tweede ver blijf) die boxer kan meenemen, het is dus geen permanente bewoning, voor zover hij geen last berokkend aan andere eigenaars en dat er geen klachten zijn.

Klopt dat ?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

02 aug 2020, 20:09

Huisdieren kunnen en mogen niet meer geweigerd worden. Dat is een recht nu.
Veroorzaakt het dier overlast kunnen de andere huurders/eigenaars daar tegen in gaan maar dat zal als eerste via vredegerecht gaan.
Sowieso is een contract waarin staat dat huisdieren niet toegelaten zijn, niet geldig dus ik ben er vrij zeker van dat 'kleine hond toegelaten' ook daar onder valt. Tenslotte ben jij nu eigenaar van je 2de verblijf. Die basisakte zal hoogstwss al héél wat jaartjes oud zijn?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

03 aug 2020, 11:24

Bij ons is dit bepaald op 42cm schofthoogte

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

04 aug 2020, 12:19

de basisakte dateert van 2018 het appartement wordt nu opgeleverd.
Wel is in de eerste vergadering met aanstelling van syndicus, voorzitter....
beslist om een nieuw reglement van interne orde te laten opmaken door een
externe firma ; kostprijs 300 euro

mijn vraag blijft : mogen alle soorten honden van groot tot klein het appartement betreden met die nieuwe wet of blijft de basisakte doorslaggevend ?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

04 aug 2020, 14:05

Zou het ook niet kunnen dat men rekent op het gezonde verstand van de mens zelf? Wie gaat nu een hond houden op een appartement met een schofthoogte van ca 1 meter? 't Zou misdadig zijn tov dat dier tenzij je er een hele dag mee buiten bent én dat dier véél loopruimte heeft. 't Zou me toch verwonderen?

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

06 aug 2020, 10:25

Was meer dan 3 jaar syndicus in een building van 21 verdiepingen hoog.
Mooie ingang met deels binnen tapijt en buiten bloembakken.

Na amper enkele jaren bewoning, waren de arduinen stenen rond de bloembakken nagenoeg zwart van de hondenplasjes.
Op de tapijten in de binnen-ingang lagen soms drollen en/of zag men voetsporen van wie erin getrapt had.
En zelfs op de kokosmatten in de (zes) liften waren vaak sporen van hondenurine.

Pikant detail.
Toen ik me kandidaat stelde op de eerste algemene vergadering,
en me baseerde op ervaringen van collega's medebeheerders en/of syndicus
vroeg ik: wat er over "huisdieren" in het reglement zou opgenomen worden.

En direct sprongen een paar bijna hysterische eigenaressen recht en één stak zelfs haar vuist op naar mij.
Met het duidelijke dreigement "past oep gaai héj, der weurd ni geroakt an maain hondje!!!"

Ps.: Over kabaal van keffers - die bij afwezigheid van hun baasje - meerdere verdiepingen op stelten zetten,
zal ik maar niet uitweiden.

Plezant (?) om af te ronden...

Een bewoonster van het 14de miste op 'n dag haar kater.
Later bleek dat het beestje via de brandladder tot op het dak = 21ste geklommen was.
Maar veelal werd kattenbakvulling met uitwerpselen en al door de vuilschuiven gekieperd....

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

18 aug 2020, 17:16

Geachte ,

Wat lees ik in de nieuwe wet Weyts :

Voor een appartement :

"De verhuurder mag in beginsel de huurder niet verbieden om huisdieren te houden, in zoverre het gehuurde goed niet ongeschikt is om het (de) specifieke huisdier(en) te houden en de statuten of het reglement van orde van het gebouw het houden van huisdieren niet verbieden". ​

Mijn mening mag men proberen bij de Vrederechter een huisdier weg te doen , maar of dat zal lukken ondanks akte en reglement inwendige orden en ik ben van mening dat een reglement niet boven de wet staat .

En nog iets wat verstaat men onder een huisdier !!!!.

Eveneens ben ik van mening of het om huurder gaat of om een mede-eigenaar , dat die er gelijk voor staan .

Ik denk dat het terug zeer dubbelzinnig is .
De portemonnee zou kunnen rinkelen of zou dat misschien de bedoeling zijn .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

18 aug 2020, 17:19

Noriem schreef:
18 aug 2020, 17:16
Geachte ,

Wat lees ik in de nieuwe wet Weyts :

Voor een appartement :

"De verhuurder mag in beginsel de huurder niet verbieden om huisdieren te houden, in zoverre het gehuurde goed niet ongeschikt is om het (de) specifieke huisdier(en) te houden en de statuten of het reglement van orde van het gebouw het houden van huisdieren niet verbieden". ​

Mijn mening mag men proberen bij de Vrederechter een huisdier weg te doen , maar of dat zal lukken ondanks akte en reglement inwendige orde . Ik ben van mening dat een reglement niet boven de wet staat .

En nog iets wat verstaat men onder een huisdier !!!!.

Eveneens ben ik van mening of het om huurder gaat of om een mede-eigenaar , dat die er gelijk voor staan .

Ik denk dat het terug zeer dubbelzinnig is .
De portemonnee zou kunnen rinkelen of zou dat misschien de bedoeling zijn .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

18 aug 2020, 19:17

Er mag GEEN lawaai zijn van 22u. 's avonds tot 8u. 's morgens. Niet binnen, niet buiten. Dit is toch hier bij ons in de gemeente wettelijk vastgelegd.
Niet van dieren, niet van werken en wat dan nog allemaal ???
In het appartementsblok bij mijn schoonbroer/schoonzus moesten door klachten van de geburen de volières met vogels op het terras weg. Niet bij hen hoor. Er was VEEL lawaai van de vogels zolang het licht was. Het was daar op de terrassen niet gezellig. Ze hebben de volières en de vogels niet binnen geplaatst maar een nieuwe thuis gegeven.
De buren hebben achteraf wel begrepen dat ze verkeerd gedaan hadden en ze komen weer goed overeen.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

19 aug 2020, 16:46

doggy schreef:
18 aug 2020, 19:17
Er mag GEEN lawaai zijn van 22u. 's avonds tot 8u. 's morgens. Niet binnen, niet buiten. Dit is toch hier bij ons in de gemeente wettelijk vastgelegd.
Niet van dieren, niet van werken en wat dan nog allemaal ???
In het appartementsblok bij mijn schoonbroer/schoonzus moesten door klachten van de geburen de volières met vogels op het terras weg. Niet bij hen hoor. Er was VEEL lawaai van de vogels zolang het licht was. Het was daar op de terrassen niet gezellig. Ze hebben de volières en de vogels niet binnen geplaatst maar een nieuwe thuis gegeven.
De buren hebben achteraf wel begrepen dat ze verkeerd gedaan hadden en ze komen weer goed overeen.
Terloops , in het appartementsgebouw waar ik woon , had een van de huurders parkieten op haar terras gezet . Die vogels kunnen tjierpen als gekken , waardoor de andere bewoners daar last van hadden . Door met de huurder te spreken heeft de huurder de parkieten binnen genomen en enkele dagen later weggedaan omdat de eigenaar van de parkieten dan het gesjierp zelf niet kon uitstaan . Dat iwas nu eens geen hond .
Ook nog , zie eens na wat er allemaal voor huisdieren gezien kan worden .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

19 aug 2020, 17:29

Intussen op den boerenbuiten....

Op een 8-tal km van BRUGGE is er nog een stukje "platteland".
Hoewel...er ook een doorgangsweg passeert naar drukkere oorden.
Binnen gehoorsafstand zijn twee woningen, waar men resp. een hond heeft
en vlakbij een mini-paarden-manege, waar men 2 loebassen heeft.
Bij het minste gerucht van passanten, overstemt de ene bange blaffer de andere. :wink:

Maar... juist naast een rotonde waar ook 's nachts straatverlichting redundant is,
wordt een verwaarloosde tuin van grote hoekwoning bevolkt door een legertje kippen
en nog meer hanen, die zowel 's nachts al overdag kraaien, om elkaar te overstemmen. :|

Dus dubbele extra isolerende beglazing plus rolluiken zijn geen luxe!
Anders heeft men nog oordopjes als redmiddel :idea:

H.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

19 aug 2020, 17:47

Noriem dit is toch wel heel toevallig. Dezelfde beestjes.
We hebben het toch niet over dezelfde blok appartementen ?

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

19 aug 2020, 18:23

Hobo schreef:
19 aug 2020, 17:29
Intussen op den boerenbuiten....

Op een 8-tal km van BRUGGE is er nog een stukje "platteland".
Hoewel...er ook een doorgangsweg passeert naar drukkere oorden.
Binnen gehoorsafstand zijn twee woningen, waar men resp. een hond heeft
en vlakbij een mini-paarden-manege, waar men 2 loebassen heeft.
Bij het minste gerucht van passanten, overstemt de ene bange blaffer de andere. :wink:

Maar... juist naast een rotonde waar ook 's nachts straatverlichting redundant is,
wordt een verwaarloosde tuin van grote hoekwoning bevolkt door een legertje kippen
en nog meer hanen, die zowel 's nachts al overdag kraaien, om elkaar te overstemmen. :|

Dus dubbele extra isolerende beglazing plus rolluiken zijn geen luxe!
Anders heeft men nog oordopjes als redmiddel :idea:

H.

Raar verhaal .
Iedere oudere begint te weten dat een appartement in een grote gemeente geen woning is op de buiten . U aanpassen zegt men . Ja maar wat is dat " aanpassen " . Hier is het gezond boerenverstand dat moet gebruikt worden . Maar sommige appartement bewoners trekken zich van lawaai of reglement inwendige orde weinig aan en als men durft te reageren is het miserie . WAAR IS DAT GEZOND BOERENVERSTAND .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

20 aug 2020, 06:14

Noriem schreef:
19 aug 2020, 18:23
Raar verhaal .
Iedere oudere begint te weten dat een appartement in een grote gemeente geen woning is op de buiten . U aanpassen zegt men . Ja maar wat is dat " aanpassen " . Hier is het gezond boerenverstand dat moet gebruikt worden . Maar sommige appartement bewoners trekken zich van lawaai of reglement inwendige orde weinig aan en als men durft te reageren is het miserie . WAAR IS DAT GEZOND BOERENVERSTAND .
[/quote]

Beste NORIEM,

Mogelijk is u ontgaan, wat ik op 08-08-2020 schreef, over mijn ervaringen in "de stad"
(waar ik woonde voor ik me terugtrok op den boerenbuiten...)

Ik citeer het hier nog eens...
QUOTE
Was meer dan 3 jaar syndicus in een building van 21 verdiepingen hoog.
Mooie ingang met deels binnen tapijt en buiten bloembakken.
Na amper enkele jaren bewoning, waren de arduinen stenen rond de bloembakken nagenoeg zwart van de hondenplasjes.
Op de tapijten in de binnen-ingang lagen soms drollen en/of zag men voetsporen van wie erin getrapt had.
En zelfs op de kokosmatten in de (zes) liften waren vaak sporen van hondenurine.
Pikant detail.
Toen ik me kandidaat stelde op de eerste algemene vergadering,
en me baseerde op ervaringen van collega's medebeheerders en/of syndicus
vroeg ik: wat er over "huisdieren" in het reglement zou opgenomen worden.
En direct sprongen een paar bijna hysterische eigenaressen recht en één stak zelfs haar vuist op naar mij.
Met het duidelijke dreigement "past oep gaai héj, der weurd ni geroakt an maain hondje!!!"

Ps.: Over kabaal van keffers - die bij afwezigheid van hun baasje - meerdere verdiepingen op stelten zetten,
zal ik maar niet uitweiden.

Plezant (?) om af te ronden...

Een bewoonster van het 14de miste op 'n dag haar kater.
Later bleek dat het beestje via de brandladder tot op het dak = 21ste geklommen was.
Maar veelal werd kattenbakvulling met uitwerpselen en al door de vuilschuiven gekieperd....

Einde CITAAT van mijn (eigen) vroegere posting....

H.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 aug 2020, 11:50

Niet alle hondeneigenaars of katteneigenaars zijn zo. Jij hebt misschien juist pech dat er een ambetante tussen zit.
Dat via de schacht deponeren van kattenzand vind ik nu ook niet bepaald proper maar ... 't is mss een soort dat bij in de groenafval mag. Ken jij het verschil?