pachtwet

Vragen/antwoorden betreffende recht.

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

08 aug 2020, 21:42

ik heb een huis en daarnaast een stuk grond 6000 m2, vroeger had ik eigen schapen.
later heb ik een landbouwer/boereslac hter en nu thuisverkoop van vlees daar zijn schapen laten
opsteken, de schapen komen in februari met lammetjes en gaan terug okt/nov afhankelijk van het weer.
Ik vraag geen huur/pacht. Als attentie geeft hij mij jaarlijks 1/2 lam die hij slacht.

Als ik nu mijn huis verkoop en die grond, er zijn afzonderlijke kadastrale nrs, omdat ik die grond later gekocht heb, kan ik dan problemen krijgen ? VB als hij de grond niet wil laten liggen zoals men zegt.
Moet ik hem laten aftekenen ? Hij zegt altijd geen probleem als je het zelf weer wilt gebruiken bv.
toch ben ik argwanend.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 aug 2020, 00:02

Bij een verkoop van die 6000 m² zal de pachtwetgeving van kracht zijn.
Welke zone gewestplan?
Verkaveling?
BPA?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

09 aug 2020, 07:07

Als een landbouwer een terrein bezet zonder daarvoor te betalen, in geld, in prestaties of in natura, dan is er geen huurovereenkomst en is de pachtwet niet toepasselijk.
Bij jou kan men spreken van een bezetting ter bede ; d.w.z. het is de mogelijkheid waarbij een eigenaar recht heeft om zijn onroerend goed te laten gebruiken door iemand anders in afwachting dat hij een bepaalde bestemming aan dit goed kan geven.
Hier kan je de pachtwet napluizen.

http://tpr.be/logging/logpdf.php?file=c ... 8/1988-795

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

09 aug 2020, 09:52

wardje schreef:
09 aug 2020, 07:07
Als een landbouwer een terrein bezet zonder daarvoor te betalen, in geld, in prestaties of in natura, dan is er geen huurovereenkomst en is de pachtwet niet toepasselijk.
Bij jou kan men spreken van een bezetting ter bede ; d.w.z. het is de mogelijkheid waarbij een eigenaar recht heeft om zijn onroerend goed te laten gebruiken door iemand anders in afwachting dat hij een bepaalde bestemming aan dit goed kan geven.
Hier kan je de pachtwet napluizen.

http://tpr.be/logging/logpdf.php?file=c ... 8/1988-795
Dit is volgens mij niet volledig juist waar het gaat over de " bezetting ter bede " . De eigenaar schrijft immers dat hij elk jaar " een half lam" krijgt.Dit zou dus kunnen aanzien worden een "betaling in natura ".

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

09 aug 2020, 10:41

De bezetting ter bede, is een onbenoemde overeenkomst die niet wettelijk geregeld wordt en gegroeid is uit de rechtspraktijk.
Dit tijdelijk recht van gebruik kan gratis zijn of tegen een eerder symbolische vergoeding.
Dus valt " een half lam " daaronder , ga mij daar niet over uitspreken.
Onlangs besliste een rechter dat als een bezetting ter bede te lang duurt (bvb 25 jaar), de bezetter er toch van mag uitgaan dat het gaat om huur.
Als je een contract opmaakt " bezetting ter bede" is het van groot belang dat u duidelijk maakt dat het niet de bedoeling was om een huur overeen te komen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 aug 2020, 10:48

Het lijkt wel of wij hier elkaar tegenspreken maar dat is niet zo :wink: Bij een verkoop - wijziging van eigenaar - blijven de eventuele rechten die een pachter heeft bestaan.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet