Verkoop huis na overlijden echtgenoot

Vragen/antwoorden betreffende recht.

surfinia
Lid geworden op: 21 nov 2005, 20:57
Locatie: Diksmuide

26 sep 2020, 22:29

Hallo
De toestand:
Verleden jaar echtgenoot overleden.5 kinderen waarvan nog 2 in leven.
Toestand nu :2 kinderen en 4 kleinkinderen( van de 3 overleden kinderen).
Helft van roerend goed verdeeld geweest onder kinderen en kleinkinderen na overlijden echtgenoot(wettige erfgenamen).
Wegens de niet normale toestand hebben ouders van de kinderen een akte laten opmaken bij de notaris dat bij overlijden van 1 van beiden, het huis niet kon worden opgeëist door een van de kinderen of kleinkinderen, dit was op aanraden van de notaris. Echtgenote is verhuisd en ouderlijk huis is verkocht.De som van het verkochte huis is dus voor de echtgenote.De vraag is nu of zij bvb: een schenking mag doen naar de nog 2 levende kinderen via notaris,van de waarde van het verkochte huis.
Is de hoeveelheid beperkt,of mag de volledige som geschonken worden aan de 2 nog levende kinderen.
Ervaring is de som van je gemaakte fouten

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

27 sep 2020, 11:00

Eigenaardige situatie. Tenzij bij een clausule in het huwelijkscontract of een keuzebeding, is het huis niet van moeder alleen. Vaders helft is verdeeld in 5 parten : zijnde 1/5 per kind, waarbij kleinkinderen de plaats innemen van de voor-overleden kinderen. Bij verkoop van die woning moet elk van die kinderen en kleinkinderen zijn deel krijgen, rekening houdend met het vruchtgebruik van moeder. Dat is blijkbaar niet gebeurd.
Alles nu schenken aan die twee kinderen kan niet. Ook de kleinkinderen hebben recht op een deel.
Het document dat ooit bij de notaris is getekend is mi. enkel een bevestiging van de wettelijke regeling. Of niet alle info wordt nu meegedeeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 sep 2020, 11:35

ALLE kinderen delen in de erfenis!
De overleden kinders worden ELK vervangen door hun kind(eren)
of hun wettelijke erfgenamen eventueel neven en nichten
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

27 sep 2020, 15:17

Te weinig informatie om iets zinnig over te zeggen.
Was er een gemeenschap van goederen? Had één of beide echtgenoten eigen goederen? ...

In het geval van gemeenschap van goederen en als de waarde van het huis gelijk of kleiner is aan de waarde van het eerder verdeelde roerende goed dan kan het zijn dat het huis volledig eigendom is/was de echtgenote. Het zal dan op haar naam hebben staan. In dit geval kan de echtgenote schenken wat ze wil aan wie ze wil. Opgepast overlijdt de echtgenote binnen de drie jaar na de schenking(en) dan worden deze schenkingen mee in rekening gebracht voor de verdeling van haar nalatenschap en wordt er weer rekening gehouden met de kleinkinderen van de overleden kinderen.

In het andere geval verwacht ik dat echtgenote, kinderen en kleinkinderen van de overleden kinderen, gezamelijk eigenaar zijn/waren van het huis. In dat geval verwacht ik dat de notaris na de verkoop van het huis de opbrengst verdeelt heeft overeenkomstig ieders aandeel in het huis.

Maar zoals gezegd: Te weinig informatie om iets zinnig over te zeggen.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

28 sep 2020, 10:35

Ik ga hier op mijn manier de echte waarheid die van toepassing is na en voor een overlijden vermelden.
Indien 'men' het huis verkocht heeft minder dan 3 jaar voor het overlijden van één persoon, dan moet diegene die overblijft 35% erfenisrechten betalen van de volledige verkoopprijs en de kinderen die wettelijk erfgenaam zijn hun deel uitbetalen.
Indien diegene die na het overlijden van één persoon het huis verkoopt binnen de 3 jaar dan is hetzelfde van toepassing.
Het gaat dus over 3 jaar voor en 3 jaar na een overlijden en voor diegene die erft.
Wat blijft er over ??? Niet veel.
Ik ben dit niet tegen gekomen, een buurvrouw wel. Hij is gestorven 2 jaar en 4 maanden na de verkoop.
Hadden ze hun huis maar vroeger verkocht.
Ik hoop dat ik het verstaanbaar heb uitgedrukt.
Een notaris hier op seniorennet zou dat in wettelijke termen kunnen uitdrukken.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

28 sep 2020, 12:29

Hallo Doggy! Die 35 % erfbelasting, waar haal je dat?
En ja, als een huis verkocht was , minder dan 3 jaar voor het overlijden, moet wel nog het hele bedrag van de verkoop in de erfenis komen. Dat wil zeggen : de helft daarvan is voor de kinderen, want het gaat om vaders helft.
Zelfs als dat geld zou weggeschonken zijn , moet dat verantwoord worden. En ja, soms is dat dan dat er erfbelasting moet betaald worden - door de kinderen.
Het heeft dus idd geen zin een (tweede) huis te verkopen, kort voor overlijden om dat geld weg te geven?.
Voor zo'n zaken - net als vb. levensverzekeringen, erfenissen - wordt rekening gehouden met een termijn van 3 jaar. Dat komt dan in de nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

28 sep 2020, 12:47

Buurvrouw heeft dit verteld en de som erfenisbelasting die ze heeft moeten betalen dat is inderdaad 35% van de verkoopprijs van het huis. Veel notariskosten, heel veel bankkosten, totale som die ze betaald heeft is 83.000 euro. Hoe ze aan die som komt, daar ken ik geen details van, maar ze zal wel niet gelogen hebben.
Verkoopprijs huis, hoeveel spaargeld ze heeft dat weet ik niet.
De notaris heeft wel extra wettelijk formulier moeten opstellen zodat 'ze' niet/nooit om gelijk welke reden het spaargeldgedeelde van hun pa kunnen opeisen.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

30 sep 2020, 20:27

Kan alleen bij clausule van 'langst leeft, al heeft' of keuzebeding.
Als die zoveel moet betalen, is er toch heel wat te vererven geweest ook. Zij bezat al de helft.
Moet gaan om (bijna) één miljoen, misschien nog een bijkomend appartement of woning.
Heb daar dan geen compassie mee. Verdeel het direct onder de kinderen en kleinkinderen, en je betaalt VééééééL minder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

01 okt 2020, 08:31

wanton schreef:
30 sep 2020, 20:27
Heb daar dan geen compassie mee. Verdeel het direct onder de kinderen en kleinkinderen, en je betaalt VééééééL minder.
Ja en als je dan zelf in de problemen komt?
Hulpbehoevend!
Wat dan?
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

01 okt 2020, 11:12

Beste benq, in dit geval zal er mi. geen hulpbehoevende zijn! Die zin van mij komt misschien wat hard over, maar ik verklaar me nader.
Ik vermoed dus een clausule 'langst leeft, al heeft'. Dat is zeker niet de goedkoopste oplossing als er kinderen zijn. En het heeft niet altijd praktische voordelen. Er wordt dikwijls gezegd : ja maar, de langstlevende (LLE) moet niets betalen op de gezinswoning. Dat is waar. Maar het zo uitgespaarde bedrag moet meer dan dubbel terugbetaald worden als de LLE zelf overlijdt. Dat heeft te maken met de totaliteit van de nalatenschap, maar ook met de verdeling over het aantal personen. Dit is wel aan te raden voor kinderloze koppels. Maar in de praktijk is er geen verschil of de LLE volle eigenaar is of ook deels vruchtgebruiker.
Bij een LL,AH-clausule wordt een afspraak gemaakt over iets dat binnen 30,40,...... jaar zal geschieden. De situatie kan dan heel anders zijn dan nu. Daarom : maak een keuzebeding. Dan bepaalt men op de moment van overlijden van de partner hoe de verdeling gebeurt. Afhankelijk van : leeftijd van de LLE, gezondheid, behoeftes(vb kosten home), relatie met de kinderen, erfbelasting,.... kan men een 'ideale' oplossing creëren.
Ik wil maar zeggen : men kan de kost aan erfbelasting wel degelijk 'sturen'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

surfinia
Lid geworden op: 21 nov 2005, 20:57
Locatie: Diksmuide

01 okt 2020, 20:43

Er was wel degelijk een keuzebeding voor de langst levende.
Ervaring is de som van je gemaakte fouten

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

02 okt 2020, 19:48

Als dat waar is van een keuzebeding, heeft betrokkene niet de optimale keuze van verdeling gemaakt. En dan kan idd de kost aan erfbelasting en aanverwante redelijk hoog oplopen.
Bij zo'n keuzebeding kan men ahw. kiezen tussen alles of niets : met of zonder vruchtgebruik, zowel van roerend als onroerend, alles of niets of een deel. Maar hoe meer op één hoofd komt, hoe hoger de prijs wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

surfinia
Lid geworden op: 21 nov 2005, 20:57
Locatie: Diksmuide

03 okt 2020, 20:37

We zitten nog altijd met de vraag,kan de nog levende echtgenote een schenking doen aan de 2 nog levende kinderen,en niet aan de andere erfgenamen?
Ervaring is de som van je gemaakte fouten

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

04 okt 2020, 09:26

Zie mijn bericht van 27/9 11 u.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon