huwen of wett of feitelijk samenwonen met elk kids

Vragen/antwoorden betreffende recht.

GEEVEE
Lid geworden op: 27 sep 2020, 15:02

27 sep 2020, 15:20

ik en mijn partner hebben elk kinderen. geen samen. we hebben net samen een huis gekocht / akte wordt binnen 14 dagen verleden
we gingen er al voor naar de notaris maar werden er niet wijzer van. het ziet er enkel nog complexer uit.

wat is de zorg : we willen elkaar behoeden als 1 van beiden overlijdt. elkaar het vruchtgebruik woning en inhoud toekennen. beider kinderen ook behoeden voor onmiddellijk betalen successierechten als diens ouder overlijdt (en de andere vruchtgebruik gekregen heeft)
dat kan als je huwt
maar ook : het is een grote woning en we zijn beide 53 + 54 jaar / stel het vruchtgebruik is geregeld en uitstel betaling sucessierechten kids is geregeld : wat als de woning te groot wordt of onhoudbaar voor de overblijvende (ziekte / ouderdom ...) : kan de woning door de langstlevende toch verkocht worden mits uitbetaling van de kinderen van de eerstgestorvene ? of wordt dat anders geregeld
We bedenken dat - als je de woning verkoopt en de kids van de overledene uitbetaalt, zelf maar dehelft overhoudt (het deel dat voor jouw kids bestemd is) maar je komt in het rusthuis terecht en uiteindelijk blijft er niets over voorjouw kids als je lang genoeg leeft. we zien even niet meer hoe eea kan.
ik ben eigenlijk al aantal jaar lid bij seniorennet maar heb de gegevens nergens meer teruggevonden en nu als nieuw lid ingelogd
dank voor reactie
gina en geert