Factuur betalen of niet

Vragen/antwoorden betreffende recht.

sandorgw
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:02
Locatie: kortrijk

16 jan 2021, 09:04

We hebben airco laten installeren op de slaapkamers , enkele weken terug is de installatie gebeurd , en nu heb ik de afrekening ( factuur) gekregen , MAAR er moeten nog 2 mankementen hersteld worden , ik heb reeds gemaild (met foto's) ze zouden het komen in orde brengen .
De herstelling of noem het de afwerking gebeurd niet maar de factuur krijg ik wel , nu is mijn vraag wat ik best zou doen , alle info is welkom .

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

16 jan 2021, 10:29

Ik zou een aangetekende brief versturen waarin ik zou verklaren mijn factuur te betalen als het afgewerkt is zoals afgesproken

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 jan 2021, 10:56

Je bent niet verplicht om de factuur te betalen na slecht uitgevoerde werken. Juridisch heb je het recht om jouw verbintenis (de betaling) op te schorten tot de aannemer in kwestie zijn verplichtingen is nagekomen.
Let wel, een opschorting is tijdelijk. Je moet de aannemer de kans geven om zijn fouten recht te zetten. De termijn mag je zelf bepalen, zolang het maar redelijk blijft. Doet hij dit, dan ben je alsnog verplicht om de factuur te betalen. Weigert de aannemer om terug te komen? Of reageert hij niet op jouw vraag? Dan kan je via de rechtbank toestemming vragen om een andere aannemer aan te stellen (gerechtelijke vervanging). De kosten van deze nieuwe aannemer worden dan verhaald op de oorspronkelijke aannemer.
Of eerst proberen zoals Dafke hierboven aangeeft , zou er in ieder geval geen gras laten overgroeien.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

16 jan 2021, 11:34

Aangetekend zending is wel op zijn plaats .Stel de firma in gebreken .

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... sten-wat-u


Hoe komt u op voor uw rechten?

De betwisting gebeurt het best aangetekend vooraleer de betaling wordt uitgevoerd. Betaalt u toch voordat u betwist, vermeld dan minstens "betaling onder voorbehoud van rechten".


Maar facturen moet je altijd betalen .
Want de kosten lopen op bij niet tijdig betalen .
Met aangetekende bewijs , kan je altijd de stap zetten naar vredegerecht ,
indien ze niet komen herstellen , want dat is altijd de eerste vraag dat ze stellen .
Trouwens Fabriek aanschrijven van Airco is ook optie .
Gaan ze wel in contact stellen met zelfstandigen is slechte reclame voor bedrijf .

Kan wel zijn dat ze eventueel de stukken niet in bezit hebben want door corona loopt
veel in honderd dat stukken niet tijdig worden geleverd .Dat ze eerlijk zijn tegen over de klant .

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

16 jan 2021, 17:42

wardje schreef:
16 jan 2021, 10:56
Je bent niet verplicht om de factuur te betalen na slecht uitgevoerde werken. Juridisch heb je het recht om jouw verbintenis (de betaling) op te schorten tot de aannemer in kwestie zijn verplichtingen is nagekomen.
Ben je daar zeker van.... ?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 jan 2021, 18:13

Je moet de uitvoerder officieel in gebreke stellen. Heb je al een factuur ontvangen? Stuur dan een brief of aangetekende brief waarin je deze protesteert.
Zeg in deze brief of e-mail duidelijk waarom je niet tevreden bent: zorg voor een gedetailleerde lijst van de gebreken.
Neem altijd foto’s als je niet tevreden bent van de werken.
Wat je ook beslist, documenteer de fouten en waarschuw de aannemer op voorhand en schriftelijk van jouw plannen, zo sta je sterker als het tot een rechtszaak zou komen.
Maar dat is natuurlijk het laatste wat je wil , maar ge moet niet betalen als de werken niet naar behoren zijn uitgevoerd , als client heb je ook rechten. Dialoog staat altijd boven alles , maar als het niet helpt???

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

17 jan 2021, 10:23

Volgens mij verklaar je je akkoord met de uitgevoerde werken als de de factuur volledig betaalt.
Ik zou het eerst proberen via de vriendelijke weg. Levert dit geen resultaat op, dan pas een aangetekende brief met ingebrekestelling sturen (+ een redelijke termijn vermelden/eisen).
Je kan een ook deel van de factuur betalen zodat je je bereidheid tot betalen bewijst. Vraag is natuurlijk hoe groot het ontbrekende deel moet zijn...
Bij onenigheid is het vredegerecht bevoegd.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

17 jan 2021, 11:01

Beter factuur betalen of een gedeelte , is teken van goede wil

Bekijk dan ook de kleine letters op factuur wat daar allemaal in vermeld staat
Datums factuur Vervaldatums vroeger kreeg je maand nu soms nog week
En als de leverancier op staat dat hij intresten gaat rekenen ga je ze ook betalen
bij niet tijdig betalen . Bewijs aangetekend plus alles vermelden wat er ontbreekt .


https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... sten-wat-u

In deze link staat alles

sandorgw
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:02
Locatie: kortrijk

19 jan 2021, 07:23

Iedereen bedankt voor de tips .
Hopelijk lossen ze het nu op , ik heb er de firma nogmaals op gewezen dat ze in gebreke zijn en ze een voorstel gedaan , ik zou nog een deel van de afrekening betalen ...en de rest (nog 1000euro) als het volledig in orde is .
Blijkbaar zijn ze daarmee akkoord.
Laat ons hopen .

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

23 jan 2021, 13:05

gast43 schreef:
17 jan 2021, 11:01
Beter factuur betalen of een gedeelte , is teken van goede wil

Bekijk dan ook de kleine letters op factuur wat daar allemaal in vermeld staat
Datums factuur Vervaldatums vroeger kreeg je maand nu soms nog week
En als de leverancier op staat dat hij intresten gaat rekenen ga je ze ook betalen
bij niet tijdig betalen . Bewijs aangetekend plus alles vermelden wat er ontbreekt .


https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... sten-wat-u

In deze link staat alles
100 % akkoord met U, zeker als het gaat om minimale gebreken in verhouding tot het geheel der leveringen en werken. Op termijn kan het een groot bedrag aan advocaten onkosten besparen. Het aangetekend schrijven om de uitvoering der gebreken op te eisen is uiteraard onontbeerlijk.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

23 jan 2021, 19:49

Kannibaal 100 % akkoord met U, zeker als het gaat om minimale gebreken in verhouding tot het geheel der leveringen en werken. Op termijn kan het een groot bedrag aan advocaten onkosten besparen. Het aangetekend schrijven om de uitvoering der gebreken op te eisen is uiteraard onontbeerlijk.

Dat is ook zo , ik haat bijkomende kosten en staat bij vele vermeld op factuur .
Oké je moet ze in gebreken stellen als niet in orde is . Volledig mee eens .

Maar heb daarnet meegemaakt vloeren waren geleverd en zijn ondertussen al gelegd
en ook betaald .
Maar terras was nog niet gedaan is winter zal in maart - april zijn maar die waren ook al binnen
maar daar wist ik niks van .
Krijg mijn factuur om te betalen , zeg prima zeg zal betalen
Zeg dan ga je wel eerst de vloeren moeten leveren en dan pas betalen .
Kunnen evengoed bij ons ook stokkeren in de garage moeten niet blijven staan bij leverancier .
Is wel opletten de laatste tijd en alert zijn .