OPZEG HUURDER

Vragen/antwoorden betreffende recht.

ivanscherrens
Lid geworden op: 18 mar 2021, 19:42

22 mar 2021, 07:27

wij wensen ons verhuurde huis zelf te betrekken, wij moeten 6 maand opzeg geven, dus deze week opzeggen is ingang 1 april maar :

1. als ik aangetekende brief stuur en die wordt niet afgehaald wat dan ?
2. die mensen leven ook gescheiden, ik moet waarschijnlijk beiden aanschrijven maar heb het adres van de andere persoon niet. Hoe dit aanpakken ?
3. de huurders hebben een eigen zaak : kan ik ook bijkomend aangetekende brief sturen naar de zaak op naam van de huurders ?
4. ik denk eventueel langs te gaan en de opzeg voor ontvangst te laten tekenen. Kunnen zij weigeren ?
5. ik heb toch het recht de woning 1 x per jaar te bezoeken op afspraak ?

het liefst zou ik het persoonlijk bespreken en hen laten tekenen voor ontvangst maar als zij weigeren wat dan ?
bedankt

ivanscherrens
Lid geworden op: 18 mar 2021, 19:42

22 mar 2021, 07:51

zopas dit item geplaatst

nog deze aanvulling. Bij KBC kan je een aangetekende email verzenden. Ik heb de emailadressen van beide huurders. Is dit een goede oplossing om op te zeggen als ik het adres van één van beiden niet bezit ?

ik verneem nu dat men het huis onderverhuurt, dit is verboden volgens het huurcontract.
Is dat een reden om het huurcontract op te zeggen ?
Hoe krijg je die onderverhuurders eruit ?

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

22 mar 2021, 07:51

https://www.dewaele.com/nl/advies/de-mo ... voortijdig

1) De verhuurder (of dichte familieleden van de verhuurder) wil de woning persoonlijk betrekken
enkel de verhuurder zelf, de echtgeno(o)t(e), kinderen, kleinkinderen (al dan niet geadopteerd), bloedverwanten in de opgaande lijn (vader, moeder grootouders van de verhuurder of van de echtgeno(o)t(e)) of broers / zussen / ooms / tantes / neven / nichten van de verhuurder of van de echtgeno(o)t(e) kunnen hiervan gebruik maken;
deze opzeg kan op elk moment tijdens de huurovereenkomst worden betekend, maar er moet een opzegtermijn van zes maanden gerespecteerd worden;
de verhuurder of het familielid moet de woning binnen het jaar na het verstrijken van de opzegtermijn effectief bewonen en dat gedurende een doorlopende termijn van minstens twee jaar.
Pas op: werd de huurovereenkomst ondertekend na 31.12.2018, dan dient de verhuurder de regels van het Vlaams Woninghuurdecreet na te leven. Meer info hierover, kan je hier terugvinden.

https://www.dewaele.com/nl/blog/vlaams- ... reet-nieuw

https://www.dewaele.com/nl/advies/opzeg ... rbouwingen

Zijn allemaal tips wat betreft verhuurder contract verbreekt .
Beste is aangetekend versturen dan heb je pas bewijzen .
Indien ze zouden weigeren kun je bewijzen voorleggen .

Als onderverhuurd is ben je beter aangetekend
versturen naar beide adressen

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

22 mar 2021, 07:56

Als niet lukt via aangetekende zending

Kun je stappen nemen naar vredegerecht .
Is enige middel en de wijkagent aanspreken
Voor in formatie .
Persoonlijk is beste via Bpost aangetekende verzending .

Mag ik eerlijk vragen ga je zelf pand bewonen oké
Dan kun je stappen ondernemen .
Of wil je ze perse eruit om die rede ?
lees dan grondig tips

Zijn twee verschillende zaken
Huurcontract verbreken mist zes maand vooropzeg ( wat dan ben je verplicht binnen jaar daar te gaan wonen als eigenaar . Of familie .
Of huurcontract verbreken mist onderverhuring ( Dan is afwachten of ze pand willen verlaten binnen de drie maanden . ) Maar dat is andere procedure .
Is dat een geregistreerd contract en termijn ?

ivanscherrens
Lid geworden op: 18 mar 2021, 19:42

22 mar 2021, 08:29

wij gaan daar effectief wonen
contract is voor 9 jaar afgesloten in 2014
is geregistreerd.
ben waarschijnlijk te bezorgd over afloop, toch enkele punten
huurders uit mekaar
onderverhuring
die aandacht vragen

Kan ik het adres van de partner die er niet meer woont bekomen ? Privacy wet ?
om aangetekende brief te sturen. ?
KLOPT DAT : best brief sturen aan beide huurders ? TENZIJ ze samen aftekenen

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

22 mar 2021, 08:46

wij gaan daar effectief wonen
contract is voor 9 jaar afgesloten in 2014
is geregistreerd.
ben waarschijnlijk te bezorgd over afloop, toch enkele punten
huurders uit mekaar
onderverhuring
die aandacht vragen

Kan ik het adres van de partner die er niet meer woont bekomen ? Privacy wet ?
om aangetekende brief te sturen. ?
KLOPT DAT : best brief sturen aan beide huurders ? TENZIJ ze samen aftekenen


Begrijp dat heel goed dat je bezorgd bent . Zou ik ook zijn telkens die rompslomp .

Gewoon de procedure volgen
En aangetekend versturen naar beide adressen ( Zowel huurder-als onderverhuurder)
Ja is niet gemakkelijk als je ieder zijn naam en adres hebt elk apart sturen zal de beste optie zijn
kan niemand zeggen we hebben niks ontvangen ! Ook al wonen ze op één adres koppel , kunnen ze nooit zeggen we hebben niet ontvangen en jij hebt de bewijzen aangetekend .
Want onderverhuren mag als ze jou op de hoogte hebben gebracht , maar blijkbaar hebben ze dat niet gedaan .
Je kan wel wijkagent om informatie vragen
Wat je wel kan doen is naar de gemeente stappen met verhuurderscontract en uitleg geven
waarom je die adressen aanvraagt ( Of ze bereid zijn om jou te helpen ) en dat onderverhuurd
wordt zonder u medeweten . En dat is niet wettelijk .
Succes nog een fijne dag verder .

Zij moeten schrik hebben onderverhuring want dat is niet wettelijk .

ivanscherrens
Lid geworden op: 18 mar 2021, 19:42

22 mar 2021, 08:51

bedankt voor de info.

ivanscherrens
Lid geworden op: 18 mar 2021, 19:42

23 mar 2021, 08:04

nog een vraagje

als je de huurder opzegt voor eigen gebruik moet je binnen het jaar de woning bewonen en
moet je er 2 jaar in wonen.

Maar kan je de woning in die 2 jaar ook verkopen ?

Moet bij de opzeg de naam van de persoon vermeld worden die de woning gaat betrekken ?

dank