Onderhoud bosgrond

Vragen/antwoorden betreffende recht.

valeriaan
Lid geworden op: 26 jul 2013, 12:41
Locatie: Itterbeek

07 apr 2021, 11:49

Wij hebben een bosgrond van 54a gekenmerkt als bos door Agentschap Natuur en Bos. Een boer van 2 aangrenzende percelen die pacht betaalt voor een weide en maïsveld heeft via zijn advocaat klacht ingediend wegens overhangende takken. Zijn landweg is goed bereikbaar en de takken die overhangen belemmeren hem niet. Hij zegt dat dit zijn oogst kan beïnvloeden. Dit bos is verhuurd tot 26/4/21, de huurder is op de hoogte gesteld via aangetekende brieven en e-mails, heeft beloofd iets te ondernemen maar doet niets. Ook heeft hij er veel vuilnis op liggen die wij nadien nog met het huren van een container zullen moeten verwijderen. Wij zijn van plan om de bosgrond na 26/4/21 te verkopen. Moeten wij als die bosgrond erkend is door Natuur en Bos de overhangende takken die op hoogte zijn en waarvoor een tuinier zal moeten aangesteld worden met het nodige materiaal op hoogte laten verwijderen? De factuur is dan waarschijnlijk met het verwijderen van de vuilnis voor de huurder. Het is de eerste keer dat wij een klacht hebben ontvangen sinds onze grootouders.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 apr 2021, 13:52

Tja, inderdaad die overhangende takken kunnen schaduw veroorzaken waardoor zijn gewassen minder goed zullen groeien daar ze minder zonlicht krijgen.
Als de huurder niks doet niet tegenstaande je aangetekende brieven hem toegestuurt hebt kan je eens ten rade gaan bij de Vrederechter .
MAAR die huurder denkt mijn pacht loopt tot 26/4/2021 , dus dat is niet lang meer waarom zou ik nog kosten doen om dat te laten snoeien, als je niet rap bent kan jij nog opdraaien voor de kosten, t'is maar een tip dat ik u geef. :)
PS : hou de bewijsstukken om aan te tonen dat je aangetekend hem hebt verwittigd, kan nuttig zijn bij de Vrederechter , want anders is het woord tegen woord.

valeriaan
Lid geworden op: 26 jul 2013, 12:41
Locatie: Itterbeek

07 apr 2021, 15:47

Ik heb de brieven van de advocaat van de boer dat de takken moeten gesnoeid worden en mijn aangetekende brieven en e-mails dat hij de takken moet snoeien. Ook zijn mail dat hij het gaat doen. Verlaat hij 27/4 de bosgrond en er is niets in orde, ook zijn vuilnis is niet weg is hij toch aansprakelijk voor de kosten. Wellicht via het vredegerecht of een advocaat.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 apr 2021, 17:12

k zal het anders stellen ; De huurder moet alleen op het einde van de huurperiode het goed in zijn oorspronkelijke staat herstellen. In hoever dat geldt voor natuur dat weet ik ook niet.
Wat ik wel weet er is een verschil tssn.toppen of snoeien.
"gewoon terugkerend onderhoud" is voor de verhuurder .
" snoeien" is voor de huurder, dus onder wat valt het voor jou.

valeriaan
Lid geworden op: 26 jul 2013, 12:41
Locatie: Itterbeek

10 apr 2021, 14:56

Hij is verantwoordelijk als huurder voor het onderhoud van het bos d.w.z. de takken die overhangen snoeien, overgevallen takken op de percelen van de boer verwijderen. Hij doet niets, zelfs zijn rommel niet opruimen.
Indien wij niet onder druk zouden zijn gesteld door die advocaat van de boer kunnen wij gerust tot 26/4/21 afwachten of hij iets heeft gedaan aan de takken en zijn vuilnis. Die advocaat dreigt nu wel met het vredegerecht en dringende stappen moeten ondernomen worden. Ik heb de nodige documenten en foto's genomen als bewijzen van de staat van de bosgrond. Die advocaat beweert wel dat een bosgrond gekenmerkt als bos door Natuur en Bos ook moet gesnoeid worden. Ik heb die vraag aan Natuur en Bos gesteld en zij zeggen dat enkel het vredegerecht hierover uitspraak kan doen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

10 apr 2021, 15:49

Zoals ik in mijn eerste reactie schreef de Vrederechter zal hier wel een uitspraak doen , ben wel benieuwd naar de uitslag want zo'n geval als dit hoor je niet veel.
Een pluspunt voor jou is denk ik toch dat je de huurder al op hebt gewezen dat hij z'n rommel dient op te ruimen, het snoeien zal je de uitspraak van de Vrederechter moeten afwachten.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

11 jul 2021, 12:31

EN zorg voor een kapmachtiging bij Natuur & Bos of ge kunt nog last krijgen met die mannen!
ik spreek uit ondervinding.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

23 aug 2021, 11:55

@ valeriaan : Hoe is dat afgelopen met uw bos ? :?:
Doe wel en zie niet om !

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

24 sep 2022, 16:56

fregat schreef:
23 aug 2021, 11:55
@ valeriaan : Hoe is dat afgelopen met uw bos ? :?:
Ook nen beleefde nietwaar? :wink:
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...