dag en nacht parkeren op plaats mindervalide

Vragen/antwoorden betreffende recht.

jackie12
Lid geworden op: 11 jan 2005, 17:09
Locatie: groot Ieper

30 apr 2021, 19:32

In onze buurt is er een parking met drie plaatsen voor minder validen.
Iemand houd daar een plaats als privéparking.
Hij is wel in het bezit van een geldige kaart, maar mag hij daar wel dag en nacht blijven staan.
bedankt voor een reactie.

jj

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 mei 2021, 08:05

Het gemeentelijk parkeerreglement bepaalt of je met een blauwe parkeerkaart al dan niet gratis of onbeperkt mag parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen.
Zou dit geval eens voorleggen op het gemeentehuis, want dat varieert van gemeente tot gemeente

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

01 mei 2021, 08:37

Mag normaal wel of het is anders en dat wordt aan de parkeerplaats of aan de betaalautomaat zelf vermeld. Dus altijd en OVERAL eerst eens goed kijken en controleren. Vooral aan de parkeerplaatsen aan de zee.
Het is daar in iedere stad/gemeente anders. En het kan van jaar tot jaar veranderen.
Ik heb nog nooit geweten dat een parkeerplaats voor gehandicapten voor één en dezelfde persoon of auto is voorbehouden (autoplaat vermeld).

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 mei 2021, 09:04

een gehandicapte plaats is voor iedereen die een gehandicapte kaart bezit een parkeerplaats en kan niet aan een bepaalde persoon worden toegewezen.Er is één uitzondering en dat is bij aanvraag en goedkeuring wordt indien je dat wenst een blauwe parkeerplaats geschilderd voor jouw woning , dat zie je soms in stad heb ik al opgemerkt tijdens het fietsen .

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

01 mei 2021, 09:06

Als hij een geldige parkeert kaart heeft mag hij daar dag en nacht onbeperkt gebruik van maken.
Bij ons in de straat woont een mindervalide en de stad heeft voor zijn deur een plaats voor mindervaliden voorzien.
Natuurlijk mogen andere mindervaliden daar ook gebruik van maken.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

01 mei 2021, 09:31

wartje schreef:
een gehandicapte plaats is voor iedereen die een gehandicapte kaart bezit een parkeerplaats en kan niet aan een bepaalde persoon worden toegewezen.Er is één uitzondering en dat is bij aanvraag en goedkeuring wordt indien je dat wenst een blauwe parkeerplaats geschilderd voor jouw woning , dat zie je soms in stad heb ik al opgemerkt tijdens het fietsen .
Ik weet niet met ‘in stad’ welke stad u bedoelt maar wat u schrijft klopt niet. Een parkeerplaats voor gehandicapten kan en zal NOOIT ten persoonlijke titel toegewezen worden.
Wat er wel kan gebeuren is dat die gehandicapte een parkeerplaats aanvraagt dichter bij zijn woning of zelfs voor zijn woning omdat het voor hem gemakkelijker is maar hij zal NOOIT het eigendomsrecht kunnen claimen op die plaats als ze ingenomen is door een andere gehandicapte met geldige kaart, ook al heeft hij die plaats aangevraagd. (Zie ook wat benq schreef. )

‘parkeerplaatsen voor personen met een handicap blijven altijd openbaar domein en worden dus nooit ‘persoonlijk bezit’. Dat betekent dat iedereen met een parkeerkaart voor personen met een handicap mag parkeren op de parkeerplaats die je hebt aangevraagd.’

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 mei 2021, 09:41

Dicksy, ik spreek niet over eigendomsrecht , ik wil maar duidelijk maken dat je dat kan aanvragen en afwachten of ze het goedkeuren dat je een plaats voor je deur hebt., niet meer en niet minder.
Wil er toch op wijzen dat er ook misbruik wordt van gemaakt door soms ( familieleden die ook die kaart efkens lenen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

01 mei 2021, 10:20

wardje schreef:
Dicksy, ik spreek niet over eigendomsrecht , ik wil maar duidelijk maken dat je dat kan aanvragen en afwachten of ze het goedkeuren dat je een plaats voor je deur hebt., niet meer en niet minder.
Wil er toch op wijzen dat er ook misbruik wordt van gemaakt door soms ( familieleden die ook die kaart efkens lenen.
Dat van die familieleden kan ik alleen maar bijtreden. Maar onderschat die personen met hun gehandicaptenparkeerkaart niet als ze zo’n parkeerplaats voor hun deur hebben.
Er staat een voertuig ‘op mijn parkeerplaats’ is een veel gehoord argument bij ons hier in de buurt door een gehandicapte. Parkeerplaats ligt praktisch voor zijn deur maar die andere gebruiker is eveneens invalide en gebruikt die parkeerplaats ook. Gevolg…….burenruzie tussen twee gehandicapten. Voertuig dagen niet verplaatsen, is de ene vertrokken wordt ze onmiddellijk ingepalmd door de andere met hetzelfde resultaat, dagen op dezelfde plaats. 😂 Hoe die elkaar den duvel aandoen om die parkeerplaats zou zalig zijn om te zien moest het eigenlijk niet zo triestig zijn.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 mei 2021, 10:25

Met alle respect voor gehandicapten ( heb ook een zuster die gehandicapt is) , maar velen denken omdat ze gehandicapt zijn ze een voetje voorhebben en laten je dat soms ook merken , tja ge laat dat op zijn beloop het leven is te schoon om zich daar voor het dak te laten opjagen :D

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

02 mei 2021, 08:59

Dicksy schreef:
01 mei 2021, 10:20
wardje schreef:
Dicksy, ik spreek niet over eigendomsrecht , ik wil maar duidelijk maken dat je dat kan aanvragen en afwachten of ze het goedkeuren dat je een plaats voor je deur hebt., niet meer en niet minder.
Wil er toch op wijzen dat er ook misbruik wordt van gemaakt door soms ( familieleden die ook die kaart efkens lenen.
Dat van die familieleden kan ik alleen maar bijtreden. Maar onderschat die personen met hun gehandicaptenparkeerkaart niet als ze zo’n parkeerplaats voor hun deur hebben.
Er staat een voertuig ‘op mijn parkeerplaats’ is een veel gehoord argument bij ons hier in de buurt door een gehandicapte. Parkeerplaats ligt praktisch voor zijn deur maar die andere gebruiker is eveneens invalide en gebruikt die parkeerplaats ook. Gevolg…….burenruzie tussen twee gehandicapten. Voertuig dagen niet verplaatsen, is de ene vertrokken wordt ze onmiddellijk ingepalmd door de andere met hetzelfde resultaat, dagen op dezelfde plaats. 😂 Hoe die elkaar den duvel aandoen om die parkeerplaats zou zalig zijn om te zien moest het eigenlijk niet zo triestig zijn.
Om elkaar den duvel aan te doen zijn ze plots niet meer gehandicapt.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

09 mei 2021, 00:39

wardje schreef:
01 mei 2021, 09:04
een gehandicapte plaats is voor iedereen die een gehandicapte kaart bezit een parkeerplaats en kan niet aan een bepaalde persoon worden toegewezen.Er is één uitzondering en dat is bij aanvraag en goedkeuring wordt indien je dat wenst een blauwe parkeerplaats geschilderd voor jouw woning , dat zie je soms in stad heb ik al opgemerkt tijdens het fietsen .
Fout. Ook de op aanvraag voor de deur van een gehandicapte voorziene parkeerplaats, mag door iedereen die zo'n kaart bezit, worden gebruikt. Die plaatsen zijn niet aan een nummerplaat of aan een persoon gebonden.
Ondank is 's werelds loon

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

09 mei 2021, 07:26

Ja , maar als ge zelf gehandicapt zijt en je ziet voor een woning een aangegeven parkeerplaats voor gehandicapten , kan je misschien ook aannemen dat het wel zeer nodig is , misschien een rolwagen patient of nog erger , ik zou er persoonlijk niet gaan op parkeren , maar elk zijn mening daarover. :wink:

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

11 mei 2021, 23:37

wardje schreef:
09 mei 2021, 07:26
Ja , maar als ge zelf gehandicapt zijt en je ziet voor een woning een aangegeven parkeerplaats voor gehandicapten , kan je misschien ook aannemen dat het wel zeer nodig is , misschien een rolwagen patient of nog erger , ik zou er persoonlijk niet gaan op parkeren , maar elk zijn mening daarover. :wink:
Daarmee ben ik zeker akkoord.
Maar er is niet veel aan te doen.
De wetgeving zit nu zo in elkaar.
En ergens zit daar ook wel logica achter:
Je kan nu eenmaal niet een stuk van de openbare weg voorbehouden voor één specifieke persoon.
Ondank is 's werelds loon

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

12 mei 2021, 19:46

Misschien is de persoon die gebruikt maakt van die parkeerplaats ook een rolstoelpatient of nog erger?
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.