VME

Vragen/antwoorden betreffende recht.

ivanscherrens
Lid geworden op: 18 mar 2021, 19:42

04 mei 2021, 10:01

ik ben mede*eigenaar van een appartement in een nieuw complex
de voorlopige oplevering vond al plaats.
De aannemer moet nog verschillende zaken in orde brengen : bv waterinsijpeling in de garage
waterhuishouding, ... Er waren veel discussiepunten bij die oplevering waarover geen overeenstemming was : bv er is een wadi in de tuin en er is geen afwatering voorzien. Aannemer zegt : niet nodig.
hij doet echter niets en schuift alles voor zich uit. Hij verwijst ook altijd naar de syndicus.
De syndicus zegt : ik heb een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis, ik doe inspanningen om de aannemer/promoter te bewegen tot actie.

Hoe moeten we dit aanpakken ?
Moeten we de aannemer als VME in gebreke stellen met aangetekende brief, aanmanen tot actie
Een tijdsspanne vermelden ?
Hoe kom je hieruit ? advocaat ? vrederechter ?

Moet je daarvoor een buitengewone AV bijeenroepen ?

graag advies
met dank

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

07 mei 2021, 16:52

Ik was zelf 5 jaar lang syndicus in een gebouw te Antwerpen, met 21 verdiepingen!
(Appartementen én studio's ...zowat 300 in totaal)
Ik stond in voor de aanvaarding van het gebouw (de gemeenschappelijke delen!)
En maakte met de werfleider van de bouwheer regelmatig rondgangen,
om de onvolkomenheden plus aanmerkingen te noteren...

Tenslotte droeg ik aan mijn opvolger (syndicus) nog 7 (zeven) getypte bladzijden over.
Met alle punten die nog moesten bijgewerkt worden, alvorens de finale oplevering kon plaats vinden!

In die tijd liep er na de aanvaarding ook nog een garantieperiode, die 10 jaar bedroeg!

Allicht zijn er nu heel wat zaken geëvolueerd....!?

Succes gewenst!

H.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

08 mei 2021, 18:38

Elke VME heeft nu een syndicus met bureel en advocaten.
Op de AV zijn medebeheerders gekozen.
Het is aan de syndicus bureel in actie te schieten na aanmaning raad van beheer.