verhoogde tegemoetkoming ziekenkas

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

21 mei 2021, 12:01

Voor de aanvraag voor verhoogde tegemoetkoming wordt rekening gehouden met het bruto belastbaar inkomen. Dit wordt door het ziekenfonds geweigerd omdat het belastbaar inkomen boven de grens zou zitten. Zij rekenen de 3,5 procent afhouding voor pensioen mee in het belastbaar inkomen. Volgens de belastingen is deze afhouding voor pensioen NIET belastbaar. (komt ook niet op de belastingbrief) Na 2 telefoons naar ziekenfonds, 5 mails en contact op kantoor blijven zij beweren dat de inhouding voor pensioen wel belastbaar inkomen is. Het gaat hier over veel geld voor een invalide. Wat nu?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 mei 2021, 12:22

Misschien eens eerst proberen dat wat de pensioendienst u vertelt (is deze afhouding voor pensioen NIET belastbaar. (komt ook niet op de belastingbrief) vast te krijgen op papier. Dit (kopie) doorsturen naar het ziekenfonds en hun reactie afwachten, dan ombudsdienst ziekenfondsen contacteren en dan naar de bevoegde federale diensten contacteren. Laat u niet met een kluitje in het riet sturen door die paljassen.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

21 mei 2021, 12:44

Mijn ervaring leert me dat het belastbaar inkomen op de belastingbrief een zeer belangrijke rol speelt.
Maar volg even de raad van Dicksy en zie waar u uitkomt.
De regels, wetten, omzeilingen zijn tegenwoordig zo ondoorzichtig geworden dat......,maar met goede papieren en een ambtenaar die nog wil meewerken , zou u al ver staan,
Helaas is er op dit moment alleen nog telefonisch en electronisch contact meer met die instanties.
Zelf zou ik ook wat meer gegevens moeten hebben om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

21 mei 2021, 13:01

Het ziekenfonds spreekt zichzelf toch tegen: op de fiche voor de belastingen wordt het bedrag van de inhouding van de pensioenbijdrage niet vermeld. ( dus geen belastbaar inkomen)
Bij de aanvraag voor een verhoogde tegemoetkoming tellen ze deze inhouding wel mee als belastbaar inkomen. Ik kan dit niet volgen!!! :(

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 mei 2021, 13:56

U heeft enkel recht op de verhoogde tegemoetkoming als het bruto jaarinkomen van uw gezin voor het jaar dat uw aanvraag voorafgaat lager is dan 19.892,01 EUR (vermeerderd met 3.682,55 EUR per bijkomend gezinslid).
Van elk inkomen moet je een bewijsstuk voorleggen. Zowel het laatste aanslagbiljet van je belastingen als alle inkomensbewijzen van jou, je partner en je personen ten laste moeten worden overhandigd (bv. loonbriefjes, fiches 281.10, pensioenstrookjes).
Ook het aanslagbiljet onroerende voorheffing en alle bewijsstukken van roerende goederen (kapitalen, aandelen ...) zijn nodig.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 mei 2021, 14:23

Wardje,

Mag ik u er even op wijzen dat het bedrag bruto jaarinkomen van het gezin niet hoger mag zijn dan (plafond) 23.651,77 € en dit is zonder bijkomend inwonend gezinslid.
Dit werd ons nog bevestigt via een schrijven van 17/03/2021 via onze ziekenkas.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

21 mei 2021, 14:48

Als ze de inhouding voor pensioen niet meerekenen als belastbaar inkomen dan zit ik duidelijk onder de grens. Daar is geen discutie over. Als ze RISIV inhouden, wordt dit toch ook niet op de belastingbrief bijgeteld? Wat ik nog het ergste vond: toen ik zei dat inhouding voor pensioen niet belastbaar was, kreeg ik als antwoord: Als je het beter weet, moet je maar bij CM of RISIV gaan werken. En ik ben daar al 45 jaar klant. :x

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

21 mei 2021, 15:40

Kijkt u voor alle zekerheid, toch maar eens op u toch maar eens op uw belastingbrief , wat er er op staat. En welk nr 110?op uw vignet van de ziekenkas?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 mei 2021, 15:51

Dicksy;

Dan is het bedrag flink opgetrokken want deze die ik opgaf dateren van 1 maart 2020.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 mei 2021, 15:59

Seppe123;

Voor de aanvraag voor verhoogde tegemoetkoming wordt rekening gehouden met het BRUTO belastbaar inkomen.
Uw afhouding die 3,5% is ook inkomen, want ze hebben dat afgetrokken van uw bruto , je moet het totale plaatje bekijken.
Pensioen en ziekenfonds zien dat anders , hoe dom het ook klinkt.
Ik vermoed dat het ziekenfonds het bij het rechte eind heeft , maar kan het verkeerd voorhebben , maar volgens ik me nog herinner ( mijn zus heeft ook een verhoogde tegemoetkoming) , maar is toch al een tijd geleden dat ik met die materie bezig ben geweest.
Zal de oplossing hier volgen , k hoop voor jou dat ik verkeerd ben.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

21 mei 2021, 16:45

Waar rekening mee gehouden wordt is het bruto belastbaar gezinsinkomen.
bruto belastbaar betekend met aftrek van de 3,5% ZIV bijdrage.
Merk ook op het is niet uw inkomen maar het gezinsinkomen.

Ben je gepensioneerde of mindervalide dan gebeurt de berekening:
- ofwel op basis van het bruto belastbaar gezinsinkomen van het jaar voordien
- ofwel op basis van het bruto belastbaar maandinkomen van het gezin van de maand voorafgaand aan de aanvraag.
Verhoogd met het bedrag van alle voordelen die eraan zijn verbonden (bv. vakantiegeld).
Er wordt rekening gehouden met de berekening die voor jou het meest voordelig is. (?)

- Bij de berekening op basis van het bruto belastbaar gezinsinkomen van het jaar voordien moet het inkomen lager zijn dan 19.892,01 euro per jaar, verhoogd met 3.682,55 euro per bijkomend gezinslid.

- Bij de berekening op basis van het maandinkomen moet het inkomen lager zijn dan 19.957,16 euro per jaar, verhoogd met 3.694,61 euro per bijkomend gezinslid.

ref: Verhoogde tegemoetkoming: grensbedragen van de inkomsten

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

21 mei 2021, 17:29

Wardje, de RIZIV bijdragen van werknemers worden afgehouden van het loon. Dit is ook om ziekenkas en pensioenen te betalen. Deze Riziv bedragen worden toch niet meegeteld in uw belastingen. Dus denk ik dat de afhouding voor pensioen ook niet belastbaar is? Het zou typisch Belgisch zijn: de gezonde mensen die Riziv betalen worden niet belast op dit bedrag. De invaliditeit waar pensioenbijdragen van wordt afgetrokken, zou wel mee belast worden?

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

21 mei 2021, 17:38

Paullamb, even een verduidelijking. Het gaat over de invaliditeit van mijn dochter, ze is 32 jaar en al meer dan 2 jaar invalide. Ik zorg voor haar administratie. Ze woont helemaal alleen in een huurhuis. ( dus geen eigendom) We kennen de grensbedragen en hoe ze berekend worden. Maar het ziekenfonds zegt dat de pensioeninhouding meetelt als belastbaar inkomen. De belastingen zeggen dat dit niet belastbaar is (zoals RIZIV) Op de belastingbrief staat alleen het inkomen dat ze gekregen heeft, zonder de inhouding voor pensioenen. 2 jaar geleden heeft ze zonder problemen een verhoogde tegemoetkoming gekregen, nu wordt dit afgepakt omdat de pensioeninhouding meegeteld wordt als belastbaar inkomen.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

21 mei 2021, 17:44

Wardje, op de site van het ziekenfonds staat duidelijk dat de berekening gedaan wordt op het BELASTBAAR inkomen. Als het is zoals u beweert, moeten ze schrijven: bruto inkomen. Ook op andere sites van ziekenfondsen staat: belastbaar inkomen. Door een fiche te geven voor de belastingen waarop haar inkomen staat en de pensioenafhouding niet meegeteld wordt, geven ze zelf aan dat deze afhouding niet belastbaar is.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 mei 2021, 18:32

Standaard wordt rekening gehouden met het BRUTO belastbaar gezinsinkomen van het jaar voordien. Bij aanvragen in 2021 is dit dus met het inkomen van 2020.
Om recht te kunnen hebben op verhoogde tegemoetkoming moet je bruto-belastbare gezinsinkomen* van het voorbije kalenderjaar lager zijn dan 19.892,01 euro , verhoogd met 3.682,55 euro per bijkomend gezinslid en mag het actuele inkomen niet gestegen zijn dit daterend van (1 jan. 2021)