Bezoeker met hond

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

24 mei 2021, 10:21

Mag een bezoeker met een hond verboden worden in de gangen van een appartementsgebouw nl. via de inkom in de gemeenschappelijke gangen voor een bewoner te bezoeken . Op de sasdeur hangt een plakje met " hond niet toegelaten " en " Het reglement inwendige orde heeft een regel waarin staat " huisdieren verboden " .
Moet de hond buiten blijven . Wat zegt de wetgeving .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

24 mei 2021, 11:08

Neen want het is niet wettelijk om huisdieren te verbieden.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

24 mei 2021, 11:37

Prima Vera schreef:
24 mei 2021, 11:08
Neen want het is niet wettelijk om huisdieren te verbieden.
Niet zo snel Prima Vera:
Citaat: "Nieuws
Het houden van huisdieren door de huurder: schriftelijk akkoord door de verhuurder blijft vereist!


"Voor alle duidelijkheid: ondanks wat Vlaams Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts zegt (“Huisdieren
zijn sowieso toegelaten, tenzij in uitzonderlijke gevallen”), geldt nog steeds het volgende principe:
huisdieren mogen alleen gehouden worden mis voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van
de verhuurder."


Bron: https://www.syncura.be/nl/nieuws-over-b ... ereist-37/

Samengevat: het kan dus wel .

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

24 mei 2021, 14:03

Mijn vraag is niet of een huisdier mag gehouden worden op een appartement maar mag een bezoeker met een huisdier het gebouw binnen als er een verbodplaatje voor honden op de sasdeur hangt ttz moet de hond buiten blijven . Is daar een wet voor !!! ???
In het reglement inwendige orde is vermeld : " huisdieren verboden .
Laatst gewijzigd door Noriem op 24 mei 2021, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

24 mei 2021, 16:06

Prima Vera schreef:
24 mei 2021, 11:08
Neen want het is niet wettelijk om huisdieren te verbieden.
Als het over huurder en verhuurder gaat denk ik daar iets anders over :
Huurder en huisdieren :
- Elke verhuurder mag zelf bepalen onder welke voorwaarden hij zijn eigendom verhuurt.
- Er bestaat geen wet die een huurder uitdrukkelijk het recht geeft om huisdieren te houden.
- Het is wettelijk niet verboden om huisdieren te houden in een huurhuis. Wenst de verhuurder toch dat er geen dieren in zijn woning leven? Dan moet hij in het huurcontract duidelijk aangeven dat de woning ongeschikt is voor dieren of dat het houden van huisdieren tegen de regels van het appartementsgebouw indruist.
- Heeft de eigenaar echt een gegronde reden om je metgezel te weren, dan zoek je misschien beter een andere woonst waar je huisdier wel welkom is.
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

24 mei 2021, 16:24

Allicht OFF-topic maar toch...

Ooit 5 jaar syndicus geweest in een Antwerps gebouw met zowat 280 eenheden
(zowel appartementen als studio's)
Het reglement verbood geen huisdieren, omdat enkele dames op de eerste algemene vergadering,
semi-hysterisch moord en brand schreeuwden toen iemand een voorstel deed, om huisdieren te verbieden....
Resultaat... de grijsblauwe arduinen stenen rond twee bloembakken bij de ingang,
waren na amper een half jaar door honden zwart geplast, dat het niet meer om aan te zien was.
Op de tapijten in de ingang lagen regelmatig drollen. Al dan niet plat getrapt...
En... zelfs op de vloermatten in de liften losten honden anoniem hun plasje of kwakje...

Eigenaars van huisdieren gingen beiden uit werken en dan zat zo'n huisdier urenlang te huilen....
ZIJ hoorden dat natuurlijk niet. :idea:

Ps. Nu woon ik in een nog relatief landelijke gemeente.
Daar hebben heel wat bewoners een hond en met (luid) geblaf steekt de ene de andere aan. :wink:
Maar... enkele jaren geleden werd in de buurt de grond van een drietal verlaten boerderijen verkaveld.
Daar bezit meer dan 3/4 van de huidige bewoners een hond of zelfs twee!

Een gemeentelijke verordening gebiedt "een zakje voor het kwakje" :twisted:
Maar in het geniep wordt alom voor andermans tuin en of oprit de stront gedropt! 8)

Tja het menselijke egoïsme ten voeten uit..... :lol:


H.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

24 mei 2021, 16:59

Een huurovereenkomst getekend in januari 2021
HUUROVEREENKOMST
XXXXXXX BUS XX
21XX XXXXXXXXX
27 JANUARI 2021

TUSSEN:
(A) XXXXXXXX , wonende te XXXXX bus , 21XX XXXXXXXX (hierna bij overeenkomst
aangeduid als "de verhuurder"); en
(B) XXXXXXXX, geboren op xx/x/xxxx, wonende te Xxxxxx straat x Bus x, 21XX
XXXXXX , en XXXXXX, geboren op xx/xx/xxxx, wonende Xxxxlaan
, 21XX XXXXX (beiden gezamenlijk hierna bij overeenkomst aangeduid als "de huurder").
WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:
1. VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
De verhuurder verhuurt aan de huurder die dit aanvaardt een appartement op de 2de verdieping gelegen te……..
2……
3…..
…….Alle kosten die de verhuurder kan oplopen als gevolg van een inbreuk door de huurder op de vorige paragraaf, worden aan de huurder aangerekend en op hem afgewenteld.
16. DIEREN
Het is de huurder niet toegelaten enig huisdier te houden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de verhuurder. Deze toelating kan steeds eenzijdig ingetrokken worden door de verhuurder indien wordt vastgesteld dat het huisdier overlast (van welke aard dan ook) teweegbrengt in het appartementsgebouw.
17. VERZEKERING
…..

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

24 mei 2021, 17:16

Ik denk dat de bezoekers niet met een hond binnen mogen. ( als dit duidelijk aangegeven is aan de inkom) Alleen honden die mensen met een handicap begeleiden mogen binnen, die mag je niet weigeren.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

24 mei 2021, 17:17

Noriem schreef:
24 mei 2021, 16:06
Prima Vera schreef:
24 mei 2021, 11:08
Neen want het is niet wettelijk om huisdieren te verbieden.
Als het over huurder en verhuurder gaat denk ik daar iets anders over :
Huurder en huisdieren :
- Elke verhuurder mag zelf bepalen onder welke voorwaarden hij zijn eigendom verhuurt.
- Er bestaat geen wet die een huurder uitdrukkelijk het recht geeft om huisdieren te houden.
- Het is wettelijk niet verboden om huisdieren te houden in een huurhuis. Wenst de verhuurder toch dat er geen dieren in zijn woning leven? Dan moet hij in het huurcontract duidelijk aangeven dat de woning ongeschikt is voor dieren of dat het houden van huisdieren tegen de regels van het appartementsgebouw indruist.
- Heeft de eigenaar echt een gegronde reden om je metgezel te weren, dan zoek je misschien beter een andere woonst waar je huisdier wel welkom is.

Jij kan vinden en denken wat je wilt. Het is wettelijk vast gelegd dat huisdieren niet mogen verboden worden.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

24 mei 2021, 17:33

[quote="Prima Vera"
Jij kan vinden en denken wat je wilt. Het is wettelijk vast gelegd dat huisdieren niet mogen verboden worden.
[/quote]

Prima Vera lees nog eens:
https://www.syncura.be/nl/nieuws-over-b ... ereist-37/

Citaat:
Voor alle duidelijkheid: ondanks wat Vlaams Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts zegt (“Huisdieren zijn sowieso toegelaten, tenzij in uitzonderlijke gevallen”), geldt nog steeds het volgende principe: huisdieren mogen alleen gehouden worden mits voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van de verhuurder.

Dat is toch klaar en duidelijk ?

Zie ook mijn vorige post waarin zwart op wit staat dat huisdieren ENKEL met toestemming van de verhuurder
mogen gehouden worden.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

24 mei 2021, 19:34

Prima Vera schreef:
24 mei 2021, 17:17
Jij kan vinden en denken wat je wilt. Het is wettelijk vast gelegd dat huisdieren niet mogen verboden worden.
Dat zou nogal straf zijn. Mocht ik een opbrengsteigendom hebben, ik zou NOOIT verhuren aan mensen met een hond. In mijn eigendom bepaal ik de regels!

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

24 mei 2021, 19:40

het zijn de dieren niet die de boosdoeners zijn maar over het algemeen hun eigenaars! En er zijn er genoeg die geen huisdieren hebben én de boel volledig vernield hebben als ze het huurhuis verlaten. Geef mij maar een huisdier dan.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

24 mei 2021, 20:03

Prima Vera schreef:
24 mei 2021, 19:40
het zijn de dieren niet die de boosdoeners zijn maar over het algemeen hun eigenaars! En er zijn er genoeg die geen huisdieren hebben én de boel volledig vernield hebben als ze het huurhuis verlaten. Geef mij maar een huisdier dan.
Prima Vera , begrijp me niet verkeerd: wij hebben zelf huisdieren .
Het ging er alleen over of je huisdieren als verhuurder kan weigeren : ja dus.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

25 mei 2021, 07:18

Noriem schreef:
24 mei 2021, 10:21
Mag een bezoeker met een hond verboden worden in de gangen van een appartementsgebouw nl. via de inkom in de gemeenschappelijke gangen voor een bewoner te bezoeken . Op de sasdeur hangt een plakje met " hond niet toegelaten " en " Het reglement inwendige orde heeft een regel waarin staat " huisdieren verboden " .
Moet de hond buiten blijven . Wat zegt de wetgeving .
De hond van de bezoeker lijkt me geen huisdier zoals bedoeld in het "reglement inwendige orde".
De bezoeker is maar op bezoek.
Als diens hond niet het hele gebouw bijeen blaft en het tapijt in de hal stuk bijt, dan zie ik het probleem niet.
Tenzij er misschien een zure bewoner desondanks met het reglement begint te zwaaien.
Ik zou zeggen in dat geval "roep dan de politie maar op".
Die zullen zich haasten. :roll:

Opletten met plakaatjes en reglementen.
Daar kan vanalles op en in staan.
Ook dingen die niet in overeenstemming zijn met de wet, en dus van geen tel.
Op parkings ziet men dikwijls het plakaatje "de directie is niet verantwoordelijk voor ongevallen"
Nonsens, als de directie in een bepaald geval wettelijke verantwoordelijkheid kan aangewreven worden voor een ongeval op hun parking, dan is de directie verantwoordelijk.
Ondank is 's werelds loon

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

25 mei 2021, 09:33

Als er een bord hangt: honden niet toegelaten, dan wordt er verwacht dat dit gerespecteerd wordt. Er zijn ook veel restaurants die honden niet binnen laten, dit wordt aangeduid met een bord. Ik ken wel tavernes waar honden wel welkom zijn.
Maar wie kan optreden als een bezoeker toch een hond mee binnenbrengt? De syndicus? Misschien daar eens aan vragen.