REISANNULERING: route wordt misschien opgeheven

Vragen/antwoorden betreffende recht.

kempenzoon
Lid geworden op: 08 sep 2007, 16:37
Locatie: Maasmechelen

28 jul 2021, 20:22

In mei 2020 organiseerde ik een groepsreis naar Ierland. Ik betaalde hiervoor een voorschot.Omwille van corona kon die reis niet doorgaan. Geen nood: ze werd verschoven naar 2021. Die kon ook weer niet doorgaan. Uiteindelijk werd ze verschoven naar mei 2022.
Nu laat de luchtvaartmaatschapij mij weten dat ze me nog niet kan verzekeren of ze de route voor de terugvlucht (die verschillend is van de heenvlucht) nog zullen uitbaten.
Dat is een streep door mijn rekening: om organisatorische redenen wil ik NU zekerheid over de terugvlucht. Die zekerheid kan ik niet krijgen. Daarom wil ik de vluchten annuleren en het betaalde voorschot recupereren. Maar daar wringt het schoentje: de luchtvaartmaatschappij laat mij weten dat het "nonrefundable" is. Kan ik daar verzet tegen aantekenen? Maak ik een kans op terugbetaling? Bij welke juridische instantie zou ik hierover informatie kunnen krijgen?

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

29 jul 2021, 10:43

FOD Mobiliteit?
Ombudsman?
Geschillencommissie reizen?

Met mijn boerenverstand zou ik denken dat, wanneer een vliegtuigmaatschappij een bepaalde routing verkoopt en die nadien annuleert, zij verplicht zijn om u terug te betalen want dit is niet wat u geboekt hebt.

Lees er de passagiersrechten eens op na: https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaar ... ersrechten

Succes!

kempenzoon
Lid geworden op: 08 sep 2007, 16:37
Locatie: Maasmechelen

29 jul 2021, 22:59

Bedankt voor de hints, Myriam!
Mijn boerenverstand denkt er hetzelfde over...