successierechten/erfenisrechten

Vragen/antwoorden betreffende recht.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

06 sep 2021, 15:53

Mijn schoonzus is gestorven januari 2020. Op het appartement moet mijn schoonbroer GEEN successierechten/erfenisrechten betalen. Dat is de wet.
Nu in maart 2021 heeft hij het appartement verkocht. Dat is dus 1 jaar later.
Mijn vraag is : moet hij die successierechten nu toch wel of niet betalen ?
Graag zou ik hierop toch een correct antwoord krijgen. Maar het is niet gemakkelijk.
Niemand van iedereen die ik ken heeft weet van iemand die dit gedaan heeft.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 sep 2021, 18:25

- En waarom moest hij geen erfenisrechten betalen? Omdat hij haar broer was? Raar!

- Eens de erfenis definitief is (?) is hij volle eigenaar en mag het onroerend goed dus verkopen en dit vrij van belastingen en/of btw. Let wel als hij een deel van dat geld op zn spaarrekening zet dan moet hij dat wel aangeven en inkomstenbelasting betalen over de rente 8O
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

06 sep 2021, 18:45

E.T. man en vrouw.
Deze wet bestaat toch al 10 jaar. Ik heb dit ook meegemaakt, enkele jaren geleden, en moest niets betalen op de eigendom waarin ik nog altijd woon. Er zullen hier toch nog mensen zijn die dit weten.
Als er meerdere eigendommen, grond enz... zijn en op het geld moet men wel betalen.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 sep 2021, 20:22

Zijn er kinderen?

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

07 sep 2021, 08:16

hovel, mijn vraag die ik hier stel heeft niets te maken met het feit of er kinderen zijn of niet.

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

07 sep 2021, 08:36

Wat heeft schoonbroer te maken met dood van schoonzus?
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

07 sep 2021, 10:06

doggy schreef:
07 sep 2021, 08:16
hovel, mijn vraag die ik hier stel heeft niets te maken met het feit of er kinderen zijn of niet.
Dat heeft er veel mee te maken maar je vraagstelling is ook heel onduidelijk.

Schoonbroer en schoonzus en ze zouden een echtpaar vormen? Kan dus niet.
Als je als weduwe/weduwnaar overblijft en je verkoopt je eigendom dan ben je normaliter verplicht je kinderen hun deel uit te betalen (ook alweer naargelang testament, huwelijksakte etc). Dus het heeft er zeker mee te maken.

Weduwe/weduwnaar dient idd normaliter geen erfenisrecht op de eigen woning meer te betalen.

Maar ik zou als ik van jou was de correcte info geven als je iets vraagt. Het kan dus geen schoonbroer en schoonzus zijn of het zouden beiden de ex van je broer/zus moeten zijn en zo een koppel vormen. Maar dan heeft het ook weer niets te maken met 'schoon'. Doet er hier niet toe.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

07 sep 2021, 10:49

Mijn schoonzus is mijn man zijn zuster en schoonbroer is haar man.
Dus mijn schoonzus en mijn schoonbroer.
Ja, het is niet gemakkelijk. Leg dat maar eens uit. Ik weet er zijn honderden soorten overeenkomsten die wettelijk zijn, maar die hebben met mijn vraag niets te maken.
Ik vind mijn vraag toch duidelijk : moet mijn schoonbroer de erfenisrechten nu 1 jaar na haar dood, bij de verkoop van hun appartement, dat door een huwelijksovereenkomst wettelijk aan hem toebehoort, toch betalen. Na haar dood geen erfenisrechten moeten betalen voor hun appartement waar ze woonden, en dat is wettelijk reeds ongeveer 10 jaar zo.
Prima Vera, dus volgens u moet hij niet betalen. Dat zal wel correct zijn zeker.
Hij kon over niets anders praten dan over zijn geld, zijn geld, zijn geld en nu vermijd hij iedereen. Waarom ????

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

07 sep 2021, 13:30

Alles hangt af van de waarde van de erfenis.

Dat je geen erfenisrechten moet betalen als je partner komt te gaan is NIET waar.

Wel is het natuurlijk bij altijd zo dat je voor een doorsnee woning waarvan je de helft erft onder bepaalde grenswaarden blijft ...
Laatst gewijzigd door E.T. op 07 sep 2021, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

07 sep 2021, 13:40

E.T. schreef:
07 sep 2021, 13:30
Alles hangt af van de waarde van de erfenis.

Dat je geen erfenisrechten moet betalen als je partner komt te gaan is NIET waar.

Wel is het natuurlijk bij altijd zo dat je voor een doorsnee woning waarvan je de helft erft onder bepaalde grenswaarden blijft ...


----

Mijn schoonzus is mijn man zijn zuster en schoonbroer is haar man.

Hier bij ons zeggen ze dat: de zuster van mijn man is mijn schoonzus haar man is een aangetrouwde schoonbroer
ET we hebben het hier over de familiewoning, op al de rest worden er uiteraard wel erfenisrechten gehoffen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

07 sep 2021, 13:44

doggy schreef:
07 sep 2021, 10:49
Mijn schoonzus is mijn man zijn zuster en schoonbroer is haar man.
Dus mijn schoonzus en mijn schoonbroer.
Ja, het is niet gemakkelijk. Leg dat maar eens uit. Ik weet er zijn honderden soorten overeenkomsten die wettelijk zijn, maar die hebben met mijn vraag niets te maken.
Ik vind mijn vraag toch duidelijk : moet mijn schoonbroer de erfenisrechten nu 1 jaar na haar dood, bij de verkoop van hun appartement, dat door een huwelijksovereenkomst wettelijk aan hem toebehoort, toch betalen. Na haar dood geen erfenisrechten moeten betalen voor hun appartement waar ze woonden, en dat is wettelijk reeds ongeveer 10 jaar zo*.
Prima Vera, dus volgens u moet hij niet betalen. Dat zal wel correct zijn zeker.
Hij kon over niets anders praten dan over zijn geld, zijn geld, zijn geld en nu vermijd hij iedereen. Waarom ????

Zo is het een pak duidelijker uiteraard. En ja geld maakt dat mensen zich raar gaan gedragen? Waarom? Hij alleen zal het weten hé. Of hij nu bij verkoop een jaar nadien niet moet betalen, daar kan ik geen uitspraak over doen. Ik denk dat hij daar dan toch nog op belast gaat worden. De enige denk ik die daar momenteel en echt zinnig antwoord op kan geven is Wanton vlgs mij.

* die wet is er gekomen omdat er altijd veel drama's van gekomen zijn. Hoe dikwijls moest de weduwe/weduwnaar zijn kot niet verkopen om alsnog de erfenisrechten te kunnen betalen op dat huis? Maar al goed dat dat gewijzigd is. De kinderen worden echter belast voor een 2de keer bij overlijden van de laatste overblijvende ouder.

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

07 sep 2021, 16:32

Dat is wettelijk als er kinderen zijn .

Word je na het overlijden van je partner de vruchtgebruiker van het huis en erven je kinderen de blote eigendom, dan kunnen jullie enkel samen beslissen om te verkopen. ... Zijn je kinderen nog minderjarig, zal de toestemming van een vrederechter nodig zijn om groen licht te geven voor de verkoop.23 mrt. 2021


Ben je gebaat bij een snelle verkoop?

Indien je het geld uit de verkoop nodig hebt om de erfbelasting te betalen, is een snelle verkoop zeker in jouw voordeel. Toch kan het de moeite lonen om wat langer te wachten. De fiscus heeft immers tot 2 jaar na aangifte de tijd om extra belastingen te innen. Wil je de woning dus aan een aanzienlijk hogere prijs verkopen zonder bijkomende kosten, dan is dat het overwegen waard.

Kan je toch niet wachten en brengt de verkoop een aardig sommetje op dat hoger ligt dan de geschatte waarde? Dan kan je hiervoor alsnog een bijkomende aangifte doen. Je betaalt dan extra belastingen maar vermijd een boete. Loop zeker even langs bij je notaris voor advies en hulp.

https://www.zimmo.be/blog/2021/03/16/ho ... n-erfenis/

Als er testament is opgemaakt in verleden , is er overlijden binnen de drie jaar vervalt dat .

In een testament kunt u bepalingen opnemen die uw partner een betere (financiële) positie geven, bijvoorbeeld ten opzichte van uw kinderen. Zo kunt u ervoor zorgen dat uw partner in het huis kan blijven wonen. Of dat uw kind pas na het overlijden van uw partner zijn erfdeel krijgt.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

07 sep 2021, 18:23

Een koppel zonder kinderen maakt best een huwelijkscontract op of een wederzijds testament, waarbij de overlevende partner alles erft, minstens uit de gemeenschap.
Bovendien dienen er geen successierechten betaald te worden bij de vererving van de gezinswoning. Daarna kan de overlevende partner met die woning doen wat hij wil. Er zijn geen verdere belastingen te betalen.
Indien er kinderen zijn, kan dit in principe ook zo afgehandeld worden. Maar dan moet het vermeld worden in een huwelijkscontract.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

07 sep 2021, 18:44

Merci wanton, dit is een duidelijk antwoord voor mij.
Hij moet geen successierechten betalen.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

20 sep 2021, 10:07

@ doggy

Het antwoord van Golf van 7 september is correct .