Storm schade

Vragen/antwoorden betreffende recht.

swasasje
Lid geworden op: 09 mei 2005, 21:40

22 feb 2022, 21:09

Een ( dikke)boom van mijn buurman is in de storm omgewaaid en op mijn garage/berghok terecht gekomen. Geen persoonlijke ongevallen of gekwetsten.
Volgens de kranten hebben 95% van de Belgen een brand verzekering, hij is een van de overige 5%.
Het gaat een grote rekening worden denk ik,
-dak vernield,
-binnen materiaal stuk
-Muren scheef
-omheining stuk
-veel rommel op kuisen.
Mijn verzekering vraagt prijs offertes van dakwerkers, plaatsers van omheining, glazen makers etc.
Wat van dit alles, mag ik zelf doen, bv rommel op kuisen, daar kan ik moeilijk een bestek van laten maken, dit wil ik liever zelf doen, word ik hiervoor vergoed ?.
Moet ik de politie een pv laten opstellen, of zijn er nog dingen waar ik moet opletten.
Ander detail, er staan nog een aantal bomen op de zelfde rij, vroeger, 50 jaar geleden geplant als coniferen, nu zijn het reuzen geworden, de “mijne was 25m hoog met een omtrek van 1,75m. En hij was niet de grootste. Mag ik eisen dat hij deze verwijderd?

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

22 feb 2022, 21:27

Best zelf een tegenexpert in de hand nemen. Dat loont de moeite.

Geen brandverzekering? Bij mijn weten is een brandverzekering verplicht!

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

23 feb 2022, 09:02

hovel schreef:
22 feb 2022, 21:27
Best zelf een tegenexpert in de hand nemen. Dat loont de moeite.

Geen brandverzekering? Bij mijn weten is een brandverzekering verplicht!
Een brandverzekering is wettelijk niet verplicht , wat stom is vind ik .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

23 feb 2022, 15:59

swasasje schreef:
22 feb 2022, 21:09
Een ( dikke)boom van mijn buurman is in de storm omgewaaid en op mijn garage/berghok terecht gekomen. Geen persoonlijke ongevallen of gekwetsten.
Volgens de kranten hebben 95% van de Belgen een brand verzekering, hij is een van de overige 5%.
Het gaat een grote rekening worden denk ik,
-dak vernield,
-binnen materiaal stuk
-Muren scheef
-omheining stuk
-veel rommel op kuisen.
Mijn verzekering vraagt prijs offertes van dakwerkers, plaatsers van omheining, glazen makers etc.
Wat van dit alles, mag ik zelf doen, bv rommel op kuisen, daar kan ik moeilijk een bestek van laten maken, dit wil ik liever zelf doen, word ik hiervoor vergoed ?.
Moet ik de politie een pv laten opstellen, of zijn er nog dingen waar ik moet opletten.
Ander detail, er staan nog een aantal bomen op de zelfde rij, vroeger, 50 jaar geleden geplant als coniferen, nu zijn het reuzen geworden, de “mijne was 25m hoog met een omtrek van 1,75m. En hij was niet de grootste. Mag ik eisen dat hij deze verwijderd?
nuttig: lees schade bij de buren
maar als hij geen brandverzekering heeft dan misschien familiale als hij die heeft
best eens vragen aan uw makelaar wat je moet doen,
https://www.verzekeringen.be/stormschade
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

24 feb 2022, 06:44

Intussen al een aantal jaren geleden, kwam een zware zuiderstorm
en ontwortelde een Edelden (ook kamspar genoemd).
Principieel dekt de (brand)verzekering mijn woonst en niet de tuin...
De hoogste punt van die boom had de hoek van het dak geraakt
en om meer schade te voorkomen, was ik al 's nachts begonnen met het verzagen van de enorme stam.
Maar... vooraf foto's genomen!
De verzekering heeft toen o.a. de afvoer van die nadien verzaagde boom vergoed
om eventuele verdere schade aan het huis te voorkomen.

Jaren ervoor knalde bij een ZW-storm een heel zware tak van m'n treurwilg
(60 jaar oud en een kruin van zowat 20 à 25 meter doorsnede)
tegen een zijruit van de veranda.
De verzekering heeft de schade betaald!

Voor u is de vraag, of u ook een rechtsbijstand-verzekering hebt!?
Zodat die tussen kan komen voor het vorderen van de onkosten voor de schade,
die via uw gebuur is gekomen.

H.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

24 feb 2022, 11:41

Wij hebben hetzelfde voor, maar dan in omgekeerde richting: onze bomen hebben de afsluiting van de buren vernield. Ik had het aan mijn verzekering doorgegeven omdat ik dacht dat onze polis familiale daarin tussenkwam.

Antwoord van onze makelaar:

Bij storm is er een speciale conventie van toepassing.
Storm is namelijk een vorm van overmacht waardoor de wetgever zegt dat je geen aansprakelijkheid kan bepalen.
Dit is soms moeilijk te aanvaarden. De meeste mensen gaan er nog steeds vanuit dat wanneer je schade aanricht bij iemand, je deze ook zelf gaat vergoeden.
In principe is het dan ook zo dat bij storm iedere partij dient op te draaien voor de schade die hijzelf opliep.
Er is geen tussenkomst voor de opruim van de bomen op je eigen stuk grond en de gebuur zelf dient in te staan voor de aangifte aan zijn verzekeraar.

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

24 feb 2022, 13:22

Altijd rekening houden of stormschade is opgenomen in de polis
Idem met diefstalverzekering in nieuwe verzekeringen zit daar bijna allemaal in
Is idem met elektrische wagens en laadpalen moet je allemaal doorgeven
Maar veel blijven bij de oude moet je tijdig laten herzien .
En ook veel onderverzekerd die niks aangeven als er wat vernieuwing of verbouwingen worden gedaan .


Wie vergoed stormschade?
Stormschade aan je woning kun je vergoed krijgen vanuit de opstalverzekering. In sommige gevallen moet je een beroep doen op de inboedelverzekering. Welke dekking je bij de opstalverzekering ook kiest, voor stormschade ben je altijd verzekerd.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

26 feb 2022, 10:03

Wie schade veroorzaakt door schuld, opzet, nalatigheid, roekeloosheid enz moet die vergoeden.
Een verzekeraar heeft niet zomaar te zeggen dat het overmacht door een storm was, u kan daar tegenin gaan.
Als het nodig is, met uw advocaat.
Daarom is een onafhankelijke rechtsbijstandsverzekering een goede zaak.
Brandverzekering of familiale zijn NIET verplicht, uiteraard wel sterk aan te raden.
Als uw buur geen verzekering heeft, is dat in de eerste plaats zijn probleem.
Het wordt voor u dan wel lastiger om uw schade vergoed te krijgen.

Voorbeeld: als uw buur wetens en willens een rotte boom laat staan, is het niet de schuld van de storm dat die omvalt, maar de schuld van uw buur.
Laat u niet in de luren leggen door verzekeringsmaatschappijen.
Foto's foto's foto's nemen.
Zonder bewijzen ben je niks.

Als uw schade een zware rekening gaat worden, ga je toch wel best op je strepen staan denk ik.

Wat de andere bomen van je buur betreft, of je mag "eisen" die te verwijderen weet ik niet.
Ik betwijfel dat.
Ik zou gewoon beginnen met het te VRAGEN, en OP PAPIER.
Of vraag om die bomen in te korten, dat is geen zicht maar het is 't een of 't ander.
Wijs hem op uw bezorgdheid en het risico voor toekomstige schade.
Zo hebt u alvast het bewijs dat u een actie hebt ondernomen om uw rechten veilig te stellen.
En dan desnoods uw verzoek na een tijdje herhalen, met wat meer nadruk.
als hij doet alsof zn neus bloedt, dan speelt dat dik in zijn nadeel wanneer er ooit nieuwe schade optreedt door die bomen.
Ondank is 's werelds loon