Erfenis kosten

Vragen/antwoorden betreffende recht.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

09 feb 2023, 08:55

Mijn vrouw haar zus is gestorven was gehuwd normaal was haar echtgenoot de erfgenaam
Nu blijkt dat mijn vrouw haar zus een testament heeft waarin ze zegd dat mijn vrouw alles van haar krijgt
Nu vragen wij ons af hoeveel successierechten betaald moeten worden %

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

09 feb 2023, 09:08


marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

09 feb 2023, 11:30

Men vertelde mij dat een gift tussen zussen minder belast word dan dat zij erfgename zou zijn
Kan ook ni goed volgen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2023, 12:15

Maakt niet (meer) uit, overledenen kunnen geen giften/schenkingen doen.

Normaal was de weduwnaar erfgenaam (toch minstens voor de helft) waarom zou hij nu geen rechten meer hebben?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2023, 12:17

Geen kinders, geen kleinkinderen?

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

09 feb 2023, 14:34

Omdat haar zus enkele jaren terug een testament heeft laten maken,wel een man geen kinderen
Laatst gewijzigd door marcelvm op 09 feb 2023, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 feb 2023, 14:49

Een testament heeft echter geen invloed op de wettelijke rechten van de andere erfgenamen.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

09 feb 2023, 17:41

Een echtgenoot is geen bevoorrechte erfgenaam. Dus een testament aan iemand anders kan dus best. Maar die echtgenoot behoudt zijn eigen goederen plus de helft van de gemeenschap. Hij wordt wel de vruchtgebruiker van de totale erfenis van zijn vrouw. Hij kan gratis blijven wonen, heeft volledig gebruik van alle inboedel, auto enzovoort. Hij is ook de begunstigde van de intresten van eventuele gelden en beleggingen. Dat blijft deze toestand zolang hij leeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

14 feb 2023, 16:07

Alles over ERFENISRECHTEN vind u makkelijk bij de Vlaamse Overheid :idea:
ZIE :arrow:
op https://www.vlaanderen.be/erfenis

Ps.: Voor wie ongehuwd samenleeft is het wel nuttig om niet zomaar "feitelijk" samen te wonen,
maar zich bij de burgerlijke stand van de gemeente als "wettelijk samenwonend" te laten registreren. :idea:

H.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

23 feb 2023, 13:56

Vandaag naar de bank geweest om uittreksels van de overleden zus
Prijs 20 euro per uittreksel. Per uittreksel is dat normaal terwijl alles zomaar uit de cp komt

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

23 feb 2023, 21:03

Ik moest van de bank naar de notaris om een papier op te halen om de bankafschriften te kunnen aanvragen van de overledenen
Ik bel naar het kantoor notaris,maar wat doet die man raar wat papier wat da en da
Maar het het moet volgens hem langs hem gebeuren en het zou drie weken duren voor ik rekeninguitreksels zou hebben
Die bankbediende die speciaal voor die problemen staat ,weet toch wel waar hij over praat denk ik
Ik ga terug naar de bank om te vragen wat er loos is ,
Ps die notaris is aangesteld door de tegenpartij

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

23 feb 2023, 21:12

Ik moest van de bank naar de notaris om een papier op te halen
Anders kunnen zij mij geen bank uittreksels uit het verleden te geven
Ik bel naar die notaris wat die allemaal uitgekraamd heeft weet ik ni meer
Maar het komt er op neer dat hij die rekening uittreksels moet aan vragen volgens hem
Als die bankbediende zegd wat ik moet doen geloof ik die toch
Ik ga toch maar eens terug naar die bank,ik voel dat er iets niet klopt
Ps dit is de notaris van de tegenpartij

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

24 feb 2023, 09:04

marcelvm schreef:
23 feb 2023, 21:12
Ik moest van de bank naar de notaris om een papier op te halen
Anders kunnen zij mij geen bank uittreksels uit het verleden te geven
Ik bel naar die notaris wat die allemaal uitgekraamd heeft weet ik ni meer
Maar het komt er op neer dat hij die rekening uittreksels moet aan vragen volgens hem
Als die bankbediende zegd wat ik moet doen geloof ik die toch
Ik ga toch maar eens terug naar die bank,ik voel dat er iets niet klopt
Ps dit is de notaris van de tegenpartij
normaal gezien gaat dat via de notaris gaan. jij bent geen erfgenaam en je hebt geen volmacht over de bankrekeningen. Een notaris is altijd gemachtigd om die op te vragen. Notaris dient wel een attest van erfrechtopvolging aan de bank af te leveren. Maar als je deze notaris (van de tegenpartij) niet vertrouwt kan je altijd je eigen notaris aanstellen. Jij zelf of je vrouw kan geen erfgename zijn en al zeker niet als er kinderen in het spel zijn. Eventueel via testament. Dus dat attest dat de bank vraagt is voor hen dan een bewijs of jij wel of niet erfgenaam bent zodat zij weten aan wie ze iets mogen overhandigen.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

24 feb 2023, 15:44

Ps ik ging samen met mijn vrouw is de erfgenaam

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

25 feb 2023, 14:37

Ik kon er niet opkomen welk formulier ik moest hebben voor de bank
Maar die notaris deed precies van kromme aas,die man weet toch precies welk formulier ik nodig had voor de bank om rekening uittreksels op te vragen
Hij vroeg wel waarom ik die nodig had,is privé heb ik hem gezegd maar hij deed echt of die uittreksels kon hij alleen opvragen,niet dus
Volgende week heb ik afspraak met andere notaris