Bankrekening geblokkeerd

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

24 feb 2023, 08:58

Hello iedereen, Ik meen te weten dat bij een overlijden de overblijvende partner kan beschikken over de helft van de tegoeden tot een maximum van 5.000€.
Is dit ook zo bij de "Bank van de Post"?
Kunnen die zomaar iets anders beslissen?
Groetjes en bedankt voor de eventuële info.
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

24 feb 2023, 09:06

Elke bank dient zich aan deze richtlijn te houden. Ook de bank van de Post. Anderzijds is ht wel zo dat elke kantoor zich, naargelang de situatie, zich soepeler of strenger opstelt. Stel bv dat die 5000 eur alles is wat er op de rekening staat, mag de bank het zich toeeigenen om je maar de helft te geven. Dit heeft ook te maken met retournering van pensioen bv.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

24 feb 2023, 11:52

Op deze website kan men info vinden :arrow:
https://www.vlaanderen.be/indieningster ... latenschap

Er zijn ook andere factoren zoals de verwantschap met de overledene.
En/of er een testament bestaat, wat dan via de notaris werd vastgelegd via een nationaal register.

Klassiek is wel, dat wanneer bij het lokale bestuur een overlijden is gemeld
er vrij snel voldoende geld kan vrij gemaakt worden om b.v. de uitvaart te betalen.
Vaak doet de begrafenisondernemer de nodige stappen door bij het lokale gemeentebestuur
het paspoort van de overledene voor te leggen waarop men dan het nationaal nummer zien.

Ps.: Wanneer alles geregeld werd zal een doorsnee bankier de balans opmaken
en het resterende geld aan de belanghebbenden geven.
Maar rekent dan soms ook een bedrag voor het zogezegd geleverde werk...

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

01 mar 2023, 20:52

Begrafeniskosten en derg. kunnen steeds betaald worden - als er voldoende tegoeden zijn - ook als de andere documenten nog niet voorgelegd zijn aan de bank.
Begrafeniskosten worden afgetrokken van het deel van de overledene; een bedrag als voorschot voor de overlevende partner wordt aangerekend op diens deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

02 mar 2023, 18:11

Bedankt iedereen.
Wanton, ik begrijp dus niet waarom Bpostbank niet denkt zich aan die mogelijkheid van dat voorschot te moeten houden.
Ik probeer meer info te bekomen.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 mar 2023, 20:41

door Danny. » Vandaag, 18:11
Bedankt iedereen.
Wanton, ik begrijp dus niet waarom Bpostbank niet denkt zich aan die mogelijkheid van dat voorschot te moeten houden.
Ik probeer meer info te bekomen.
Groetjes
Danny
Als ik zo lees op hun website denk ik dat Bpost zich wel aan die mogelijkheid van dat voorschot houdt. Zij gebruiken alleen een andere werkwijze.

Ik zet het even hierbij:
Wat gebeurt er met de rekeningen van mijn overleden partner, en de rekeningen waar ik (mede-)houder / mandataris op ben ?
Wanneer het overlijden gemeld wordt aan de bank, blokkeert die de rekeningen van de overledene en de partner. De activa kunnen tijdelijk niet meer gebruikt worden, enerzijds om de belangen van alle erfgenamen te beschermen en anderzijds om de bank de mogelijkheid te geven haar fiscale verplichtingen te vervullen.

Uw rekeningen zijn dan wel tijdelijk niet beschikbaar, maar de bank kan u binnen de wettelijke begrenzing helpen met bepaalde kosten:

- door een nieuwe zichtrekening te openen voor de langstlevende partner en er het voorschot op te storten. Zo kan u uw dagelijkse uitgaven blijven betalen.

- door bepaalde facturen te betalen voor de begrafeniskosten en de laatste medische kosten of kosten in verband met de laatste woning (onder bepaalde voorwaarden).
Waarom zij dit zo doen zal je dus aan hen moeten vragen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 mar 2023, 09:12

""- door een nieuwe zichtrekening te openen voor de langstlevende partner en er het voorschot op te storten. Zo kan u uw dagelijkse uitgaven blijven betalen.""


Dit kan bij elke bank gedaan worden, is zeker niet nieuw. Enkel : de meeste banken vermelden dit niet. Dit wordt weliswaar pas gedaan nadat de oorspronkelijke rekeningen worden geblokkeerd. Je kan dan vragen om het voorschot op deze rekening te laten storten alsook dat je de pensioendienst verwittigd zodat die het pensioen op deze nieuwe rekening kunnen storten! De lopende kosten zoals bv begrafeniskosten e.d. kunnen dan van de oorspronkelijke rekeningen betaald worden. Daar verandert niets aan.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

03 mar 2023, 09:49

door Prima Vera » 26 minuten geleden

Dit kan bij elke bank gedaan worden, is zeker niet nieuw. Enkel : de meeste banken vermelden dit niet. Dit wordt weliswaar pas gedaan nadat de oorspronkelijke rekeningen worden geblokkeerd. Je kan dan vragen om het voorschot op deze rekening te laten storten alsook dat je de pensioendienst verwittigd zodat die het pensioen op deze nieuwe rekening kunnen storten! De lopende kosten zoals bv begrafeniskosten e.d. kunnen dan van de oorspronkelijke rekeningen betaald worden. Daar verandert niets aan.
Bij mij hebben ze de doorlopende rekening ‘leeg gehaald’ tot dat minimumbedrag van 5.000 €, de rest op de geblokkeerde spaarrekening gezet. Geen rompslomp met nieuwe bankkaarten e.d.
Ook mijn pensioen werd gewoon verder gestort op deze doorlopende rekening en was geen probleem.
Er wordt enkel rekening gehouden met de bedragen, die geblokkeerd worden, die op de rekeningen stonden om 00.00 uur van de dag van overlijden.
De begrafeniskosten werden gedekt door de overlijdensverzekering en ook zo vermeld bij de aangifte van nalatenschap.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 mar 2023, 10:25

Zoals men zegt iedere bank handhaaft zijn eigen regels maar dan wel binnen in het wettelijke kader.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

03 mar 2023, 11:39

Lieve mensen bedankt voor al deze informatie, maar het probleem waarmede ik hier probeer iemand te helpen is dat iedere instantie verlangt dat ze fysiek aanwezig zijn.
Dat is nogal moeilijk als men in het buitenland woont en er meestal op afspraak moet komen.
Dan moet er om het zo te zeggen enkele dagen op hotel komen.
Maar toch bedankt en groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

03 mar 2023, 12:00

Die "iemand" kan b.v.b. iemand anders een volmacht geven om aanwezig te zijn bij de verschillende instanties. Ik heb bij het overlijden van mijn ouders mijn dochter een volmacht gegeven om naar de bank en de notaris te gaan.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 mar 2023, 12:36

Danny. schreef:
03 mar 2023, 11:39
Lieve mensen bedankt voor al deze informatie, maar het probleem waarmede ik hier probeer iemand te helpen is dat iedere instantie verlangt dat ze fysiek aanwezig zijn.
Dat is nogal moeilijk als men in het buitenland woont en er meestal op afspraak moet komen.
Dan moet er om het zo te zeggen enkele dagen op hotel komen.
Maar toch bedankt en groetjes
Danny
Die persoon moet naar een notaris gaan daar waar ze woont om volmacht te geven, deze volmacht moet dan wel geregistreerd worden maar die mensen weten wat te doen. Dan hoeft de persoon in kwestie nit naar Belgie te komen. In zulk geval de volmacht aan een notaris geven om alles af tehandelen is het gemakkelijkst van allemaal om zelf geen loopmarterij te hebben.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 mar 2023, 12:55

Zo'n volmacht moet wel officieel vertaald worden naar het Nederlands 8)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 mar 2023, 13:06

E.T. schreef:
03 mar 2023, 12:55
Zo'n volmacht moet wel officieel vertaald worden naar het Nederlands 8)

daarom dat ik zeg ook geregistreerd én door een beëdigde tolk vertaalt. Maar de notarissen weten hoe en waar. 't Is omslachtig maar dan hoef je er niet bij te zijn, wel vertrouwen hebben in de notarissen.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

03 mar 2023, 16:09

Een gewone volmacht volstond voor mij in beide gevallen. En notariële volmacht is niet nodig. Gewoon een blad tekst dat zeer duidelijk omschrijft waarover het gaat en getekend door beide partijen, volmachtgever en volmachthebber. Zo een volmacht is maar geldig voor die ene situatie beschreven in de volmacht zelf.

Zo een gewone volmacht tekst is ooit door een notaris voor mij neergeschreven (gratis :)) wanneer ik informatie ging vragen.

Ik heb die hier in Spanje opgesteld en ondertekend, via e-mail aan mijn dochter gezonden in België. Mijn dochter heeft die dan ook ondertekend en dat is het.

We hebben zo een volmacht al in twee gevallen gebruikt.