Ziekteverzekering buitenland

Vragen/antwoorden betreffende recht.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

06 apr 2023, 06:52

Wij , vrouw en ik , wonen als gepensioneerden sinds 20 maanden in Bulgarije . We hebben alles in orde gebracht in België qua ziekte - en hospitalisatie verzekering . Na een kleine ingreep in Bulgarije worden we voor een tegemoetkoming door verwezen naar België met de nodige documenten ( in het Bulgaars en zou moeten vertaald worden !? ) . Eens in België zeggen ze hier neen dat moet in Bulgarije gebeuren
Kortom we betalen ziekte verzekering voor den hond zijn kl… en dan voelen we ons bedrogen. Waarschijnlijk ook wat hospitalisatie betreft , tenzij we telkens naar België afzakken voor een behandeling.
Dat over en weer gereis kost zo al genoeg .
Maar je hoort ons verder niet klagen want veel word gecompenseerd door het goedkopere leven hier . En eigenlijk de dokterskosten hier zijn zo al aan de lage kant ..voor ons althans .
Maar de Belgische verzekering blijven wij rustig betalen , ge weet maar nooit !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 apr 2023, 14:43

Als u als Belgische gepensioneerde in een ander Europees land woont en correct ingeschreven bent bij de overheid en sociale zekerheid dan kan je gebruik maken van het gezondheid systeem van uw woonland. U blijft verplicht betalen voor de Belgische ziekteverzekering (ZIV)(*) en zorgverzekering. Uw mutualiteit kan je aanhouden maar dat moet niet. Een hospitalisatie verzekering aangaan in België voor diensten in een ander land terwijl je in dat ander land woont, daar twijfel ik sterk aan. Ik denk dat je dat, als je dat al wil, in uw woonland moet doen. Tegemoetkomingen vanuit België voor ingrepen in uw woonland dat gaat niet.

Als je de ingreep waarvan sprake hebt laten doen in een hospitaal van de overheid dan valt alles onder het lokale zorg systeem. Heb je het laten doen in een privé hospitaal of dokter dan heb je een heb je een in uw woonland geldige zorg/hospitalisatie verzekering nodig.

(*) Om als Belgisch gepensioneerde te mogen wonen in een ander Europees land moet u kunnen aantonen dat je een ziekteverzekering in België hebt. Hiervoor dient formulier S1 dat u via uw ziekenfonds kan/heeft bekomen en dat nodig is om in uw woonland in te schrijven.