Weeskinderen

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

02 mei 2023, 23:26

Een vriend van mij is alleenstaande papa met twee kindjes. Zijn vrouw heeft hem laten zitten vlak na de geboorte van het jongste.
De man werkt steenhard en zorgt buitengewoon goed voor zijn kindjes. Hij is een echte workaholic, toch vindt hij tijd voor hen.
Hij heeft echter één slechte eigenschap: hij zit s'avonds veel te laat op, en omdat hij altijd gruwelijk vroeg opstaat (hij is bouwondernemer, niet het lichtste beroep!) komt hij continu slaap te kort. Soms, terwijl hij zijn papieren invult, valt hij plof in slaap op de tafel.
Ik ben daar soms boos om; ik berisp hem dan en zeg dat hij op een kwade dag aan het stuur van zijn auto of bovenop een hoge stelling in slaap zal vallen en dat dat zijn dood wordt.
Maar als ik erover nadenk, vraag ik me af wat er met kleine kinderen die wees worden gebeurt in België? Behalve hem hebben die kinderen niemand, die moeder is met de noorderzon verdwenen en verdere familie is er totaal niet. Weeshuizen bestaan er niet meer. Ik weet dat kinderen die wél nog familie hebben daaraan worden toevertrouwd, met een Sociaal Assistent als toeziend voogd. Maar een wees zoals Rémi, alleen op de wereld? Wat doet de Belgische wet daarmee?
Nu ik daaraan gedacht heb, blijf ik het me afvragen. Zitten er kenners van familiaal recht op dit forum?