onverdeeldheid erfenis huis

Vragen/antwoorden betreffende recht.

coze
Lid geworden op: 01 mar 2005, 19:23
Locatie: BERGERAC

06 feb 2024, 11:19

Vader overleden vorig jaar 27 februari
Erfenis betreefd een huis .
Mijn broer wild het huis niet verkopen of mijn deel uitbetalen.
Ik stel een advocaat aan om mijn rechten te beschermen
Vonnis familie rechtbank op 14 augustus
AANSTELLING NOTARIS VEREFFENAAR
Eerste samenkomst 23 oktober 2023 mijn broer laat zich niet zien
Op aanvraag van mijn broer een alleen gesprek met notaris (ik geef toestemming) maar hij komt toch niet opdagen
Meermaals vraag ik aan de notaris naar de stand van zaken met steeds hetzelfde antwoord "ik kan u niets mededelen om reden van mijn onpartijdigheid .
Vandaag 6 februari 2024 weet ik nog steeds niets van de vooruitgang van deze situatie
Wat met de lopende fakturen electriciteit water gas en cadastrale belasting ?
een glimlach kost niets en toch is hij onbetaalbaar

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

06 feb 2024, 15:45

Lopende facturen worden naar allebei gezonden.
En als er 2 personen betalen, wordt aan elk de helft teruggestort.

(Lees ik goed "LOCATIE Bergerac"...!? Dat is toch in Frankrijk
en dan kan het helaas allemaal wel effe duren
)
Bon Courage :!:

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

07 feb 2024, 08:48

https://www.notaris.be/mijn-erfenis/de- ... chtelijke-


1) rekening openen op beide namen ( Bank)
2 ) zijn er huurgelden moeten gestort worden op die rekening van beide
3) Daar de onkosten van betalen . Kadastraal - gas - elektriciteit-water-onderhouden .
4) ook aangifte doen belastingen ( want daar ga je op betalen ) onverdeeldheid .
Ook rekening houden indien niet wordt verhuurd dat je na bepaalde tijd op leegstaand ga betalen !!
En onderhouden pand plus of het pand aan de normen voldoet de woning ?
Of dat alles is afgehandeld na overlijden van ouder , die bewijzen moeten ze jou ook overhandigen .
Afsluiten van rekeningen plus dat alle onkosten zijn betaald .

En ga naar vredegerecht zal u minder kosten dan advocaat en notaris want telkens als je
notaris iets gaat vragen of bellen zal wel op de rekening worden gezet en op einde van de rit krijg je wel kostenplaatje .
En sluit aub openbare verkoop uit . Indien moet verkocht worden hou recht in eigen handen .

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 feb 2024, 10:05

Mensen a.u.b. Wij hebben hetzelfde mee gemaakt toen mijn moeder als langstlevende ouder kwam te overlijden. Ook toen was er onverdeeldheid en werd een notaris vereffenaar aangesteld door de familierechtbank in Hasselt.
Gas, elektriciteit, water, tv, telefoon e.d werden opgezegd en de facturen werden aan de notaris bezorgd die het in verrekening bracht bij de erfenis.
Het huis werd te koop gezet door diezelfde notaris.
Nu waren er in ons geval 2 partijen, tegenpartij zelfs met advocaat. Kwam er een bod binnen en dat werd aanvaard door één van de partijen (zij die wel wilden verkopen) was de koop gesloten en was het huis verkocht. De tegenpartij kon dan tegenpruttelen zoveel ze wilden, wat ze ook probeerden, maar de kous was af.
Neem contact met deze notaris, die heeft meer macht en middelen ter zijner beschikking dan men denkt.
Bij ons heeft de hele afwikkeling van de zaak iets meer dan een jaar geduurd.

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

07 feb 2024, 10:42

Dicksy : moet goed lezen wat er staat is onpartijdig Notaris .

Meermaals vraag ik aan de notaris naar de stand van zaken met steeds hetzelfde antwoord "ik kan u niets mededelen om reden van mijn onpartijdigheid .

Dat zegt voor mij genoeg .Dat hij het laat aanslepen .En dat hij er niet wilt in bemiddelen tussen de broers .
Lees dan ook dat bijna jaar is op 27 februari en nog geen stap vooruit .

Tis zoals je zegt vredegerecht ( familierecht ) en die gaan wel regelen .
En wat ik neerzet klopt moet dat vermelden als meer dan jaar is op u belastingbrief onverdeeldheid ..

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 feb 2024, 11:11

Dicksy : moet goed lezen wat er staat is onpartijdig Notaris .
Golf, beste man.

1.- De notaris aangesteld door de familierechtbank heeft lak aan familivetes, daar komt hij niet in tussen. Ons moeder haar huis wilde de notaris op Bidit zetten. Ik, ja ik heb tegen dien notaris gezegd: "Klop een bord in de grond met 'Te Koop' er op. Zet er uw gegevens op en we wachten af."
De dag na dat het bord geplaatst werd kreeg mijn zuster van de achterbuur een bod op het huis, zij legde dit voor aan diegene die het huis wel wilden verkopen, iedereen akkoord. De notaris werd nog diezelfde dag ingelicht door ons en de koper en de zaak was beklonken. De tegenpartij had zelfs niets meer in de pap te brokken. Allemaal uitgenodigd bij deze notaris, heeft de stand van zaken medegedeeld, wat er nu ging gebeuren e.d. meer. Tegenpartij wilde deze deal alsnog blokkeren, zelfs met aanwezigheid van hun advocaat, waarna notaris zei dat: " Sorry madam x, de verkoop is gesloten."
Het enige wat de tegenpartij nog kon doen was terug naar de rechtbank stappen om deze verkoop alsnog tegen te houden, wat hun goed recht was. Het werd hun afgeraden door hun advocaat en notaris, het enige wat ze nog konden bereiken was dat de verdere afhandeling terug wat op de lange baan geschoven werd.

2.- De belastingbrief van mijn overleden moeder werd ingevuld door de notaris vereffenaar. Ik heb van de belastingbrief de afrekening gekregen met de vraag waar het geld diende op gestort te worden. Heb kontakt genomen met deze dienst waarom juist ik deze brief kreeg. Hun reactie was dat ik willekeurig gekozen was en zelf dat geld maar moest verdelen. Heb dan de rekeningnummer van die vereffenaar notaris doorgegeven zodat het in de pot kwam.

Mijn moeder is overleden september 2021 en november 2022 was alles afgehandeld. En ja, ook wij hebben in tussentijd contact genomen (telefonisch en mail) met de vraag naar de stand van zaken. Was volgens notaris normaal, de nodige administratie, diensten, wachten op goedkeuring financiering van koper, enz.......

In zulke zaken moet men één ding hebben, en dat hebben wij ondervonden, ....geduld.

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

07 feb 2024, 11:53

Dat klopt met de verkoop .dat je geduld moet hebben
Plus de nodige documenten bij de verkoop . Volledig mee eens .

Maar dat is buiten de twee broers . Tis niet de eerste die het moeilijk maakt binnen de familie .

Maar wat ik bij eerste heb vermeld klopt alles wij hebben zelf meegemaakt .
Ik spreek zelf uit ervaring .

Vind alleen erg dat een Notaris niet samenwerkt en zal ook niet de eerste zijn en de laatste .
Je hebt ook Notarissen die bemiddelen tussen familie 's ????

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 feb 2024, 15:39

Bijkomend nog:

Door die vereffenaar Notaris (aangesteld door de familierechtbank) werd een provisionele som van 750 euro gevraagd (niet verplichtend) van elke erfgenaam om de nog lopende kosten te betalen. Zoals electriciteit, gas, water, provider, enz.....Op het einde werd dan de som gemaakt en gedeeld door het aantal erfgenamen. Dit bedrag werd hier van die 750 euro afgehouden, de rest werd teruggestort. Zij die het bedrag van 750 euro niet gestort hadden werd hun deel (die onkosten) van de erfenis afgehouden.

Zo is het bij ons gegaan, hopelijk heeft vraagsteller coze aan dit alles iets gehad.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

08 feb 2024, 08:32

Ik begrijp niet waarom de topic starter zijn vraag hier stelt.
Iedereen geeft zijn eigen mening.
Misschien wel goed bedoeld, maar toch.

Iemand schreef iets over huurgelden,
wel de topic starter melde niet dat het nog verhuurd word,
dus waarom
risico leegstand?
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

coze
Lid geworden op: 01 mar 2005, 19:23
Locatie: BERGERAC

08 feb 2024, 09:58

:D Bedankt voor jullie reacties.
Ik woon wel degelijk in Frankrijk maar het betrefd een eigendom in België namelijk in Mortsel.
De huidige situatie is dat mijn broer zich heeft ingeschreven op dit huis , en dit zonder overeenkomst met mij .
Ik hoop dat dit geen negatieve gevolgen heeft !
:? Groetjes vanuit Frankrijk en nogmaals bedankt .
een glimlach kost niets en toch is hij onbetaalbaar

zeeganger
Lid geworden op: 24 mar 2023, 10:41

08 feb 2024, 12:55

openbare verkoop om uit onverdeeldheid te geraken lijkt hier de beste oplossing.