uw cholesterol natuurlijk verlagen

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

Deschutter
Lid geworden op: 24 dec 2005, 16:49

04 jul 2020, 11:23

Het is wetenschappelijk bewezen dat er een veilig alternatief is om uw cholesterol doeltreffend te doen dalen, namelijk knoflookpillen (900mg/dag).

Studie 1
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8506890/

Studie 2
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8363171/

Ook een dieet is even doeltreffend als statines (am j clin nutr 2005;81:380)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

04 jul 2020, 12:03

Veilig? Niet als je allergisch of overgevoelig bent aan knoflook. En dat zal zeker niet voor iedereen gelden dat het de cholesterol onderdrukt! Was het wel zo dan was er bijna niemand meer met hoge cholesterol. Dit is net zoals al de andere rest een voedingssupplement én bij de éne zal dat helpen én bij de andere niet.

Deschutter
Lid geworden op: 24 dec 2005, 16:49

05 jul 2020, 11:43

Prima Vera schreef:
04 jul 2020, 12:03
Veilig? Niet als je allergisch of overgevoelig bent aan knoflook. En dat zal zeker niet voor iedereen gelden dat het de cholesterol onderdrukt! Was het wel zo dan was er bijna niemand meer met hoge cholesterol. Dit is net zoals al de andere rest een voedingssupplement én bij de éne zal dat helpen én bij de andere niet.
Dat zijn zeldzame uitzonderingen, terwijl bijwerkingen van statines de regel zijn: spierpijn, spierafbraak (= vaak dodelijk), chronische vermoeidheid, hartproblemen, enz.

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

08 jul 2020, 18:34

mijn echtgenoot nam 15 jaar statines (lipitor)met al de mogelijke bijwerkingen en pijn zoals hierboven beschreven, kon bijna niet meer gaan van de spierpijn.
Na een val kwam hij terecht in de kliniek waar hij enkele weken verbleef en 10 kg afviel en daarna verassing = geen hoge slechte cholesterol meer en dus nooit geen statines meer moeten nemen.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

13 aug 2020, 14:13

Doctor cardioloog wilden ze mij voorschrijven zonder dat hij mijn bloed onderzocht had,natuurlijk heb ik het gewijgerd
Hoe kan hij dat doen

Stillewaters
Lid geworden op: 21 sep 2020, 08:52

21 sep 2020, 09:32

Zelf had ik een cholesterol waarde van bijna 300.
Ik tracht zo min mogelijk medicijnen te nemen maar spreek dit af met de dokter.
Knoflook gebruik ik nu en dan in de keuken maar wetenschappelijk is dit niet bewezen dat het helpt.
Het belangrijkste is de voeding. Ik weet dat het niet altijd evident is en dat we allemaal onze gewoontes hebben waar we moeilijk van afstappen. Toch probeer ik zo goed mogelijk op te letten. Mijn broer is deze zomer overleden aan een beroerte of hersen infarct. Je leeft maar één keer, dus opletten. Hieronder het lijstje dat ik volg:

Waar dien je op te letten en wat eet je best?

Vetten: Verzadigde vetten woeden slechte vetten genoemd. Onverzadigde vetten staan bekend als goede vetten.
Roomboter en harde margarines zijn nefast net als Palm- en kokosolie.
Onverzadigd vet zit in margarines, oliën en halvarines. Olijfolie is goed (70% onverzagigd vet) maar nog beter is een samengestelde olie zoals Carrefour 4 huiles (slechts 7% verzadigd vet).
Het eten van onverzadigd vet versterkt je goede cholesterol. Eet bij voorkeur onverzadigde vetten maar niet meer dan nodig want deze bevatten juist meer caloriën.
Eet volkoren producten, ongezouten noten en peulvruchten.
Groenten naar believen en minimum 2 stukken fruit per dag.
Minimum 1× per week vette vis zoals zalm, haring en makreel.
Niet meer dan 300 gr. rood vlees, gevogelte is prima en 2 tor 3 eieren per week.
Let op: als je vlees, vis of eieren bakt. Gebruik zo weinig mogelijk vetstoffen.
Opletten met kazen die meer dan 30+ vet bevatten, neem halfvolle of liefst magere melkproducten.
Alcohol: 1 tot 2 eenheden alcohol per dag zou het evenwicht tussen Hdl (goede cholesterol) en Ldl (slechte cholesterol) bevorderen. Een hogere consummatie geeft het tegenovergestelde effect. Beperk enigszins je alcohol verbruik voor je algemene gezondheid.
Bewegen en lichte sportoefeningen (wandelen) zijn belangrijk.
Niet roken

Om jouw risico op hart- en vaatziekten in te schatten wordt je aangeraden minstens 1 keer per jaar een bloedanalyse te doen.
Meer info: www.hartencholesterol.be

Vriendelijke groet

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

11 mar 2021, 15:48

is wat late reactie maar Fenegriek zaadjes is ook een natuurlijk cholesterol verlager,
even droog in een pan roosteren om de bittere smaak te neutraliseren en je kan dit bijna overal bij gebruiken zoals in salades enz.
wij gebruiken dit veel.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

strangeloper
Lid geworden op: 27 dec 2008, 11:20
Locatie: dicht bij de zee

02 apr 2021, 09:43

had 16 jaar lang 280/300 waarde een paar jaar terug begonnen met "rode gist rijst" tabletten, nu al 2 jaar 220

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

02 apr 2021, 15:01

Deschutter schreef:
04 jul 2020, 11:23
Het is wetenschappelijk bewezen dat er een veilig alternatief is om uw cholesterol doeltreffend te doen dalen, namelijk knoflookpillen (900mg/dag).

Studie 1
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8506890/

Studie 2
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8363171/

Ook een dieet is even doeltreffend als statines (am j clin nutr 2005;81:380)
Weeral van die studies waarmee men bewijst wat moet bewezen worden; Knoflook is uiteraard gezond, maar waarschijnlijk zult gij een hele dag teentjes moeten knabbelen om Uw cholesterol een procent te laten zakken. Naast een zeer streng dieet zijn statines absoluut noodzakelijk. Het innemen van statines en bourgondisch leven, gaat ook niet op. Ik word er persoonlijk zo ziek van als een hond en kan ze onmogelijk innemen. Soms zijn zelfs meerdere soorten noodzakelijk om een positief effect te bereiken.
Het vonnis van de cardioloog: wie weigert statines te nemen ..........gaat onverbiddelijk dood, maar het blijven zowat de meest omstreden geneesmiddelen.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

19 sep 2021, 17:36

strangeloper schreef:
02 apr 2021, 09:43
had 16 jaar lang 280/300 waarde een paar jaar terug begonnen met "rode gist rijst" tabletten, nu al 2 jaar 220
Mijn schoonzus, zo mager als een graat, heeft jarenlang rode gist genomen. Vorige week is ze geopereerd aan de halsslagader wegens verstopping door cholesterol...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Willempie
Lid geworden op: 10 mar 2022, 09:45

10 mar 2022, 09:56

Bij dit soort dingen is het volgens mij gewoon een combinatie van luisteren naar de dokter + je gezonde verstand gebruiken. Heb je een hoog cholesterol en ben je te zwaar? Probeer dan wat af te vallen en let op het eetlijstje zoals hierboven aangegeven. Laat het in ieder geval goed in de gaten houden door de dokter