operatie cataract

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

10 sep 2020, 18:52

veel mensen besluiten als het zicht te wazig wordt om een operatie te ondergaan ipv nog verder te sukkelen met een bril of lenzen die op termijn toch niets meer kunnen verbeteren.
Iemand hier ervaring mee, goed of slecht ?

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

11 sep 2020, 11:15

Ik den dat best zo spoedig mogelijk je laat opereren, wil ge er niet mee te laat komen.

Willy
Afbeelding

alloo
Lid geworden op: 14 jul 2006, 21:23
Locatie: mol

11 sep 2020, 11:20

Ik word de 21 van deze maand geopereerd,dus nog geen ervarig
groetjes Fons

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

11 sep 2020, 12:04

Ik ken een paar mensen in mijn seniorenvereniging die het hebben laten doen. En iedereen is tevreden over de operatie op zich én op het bereikte resultaat.Dat resultaat is bij de ene al wat beter dan de andere, maar ik vermoed dat dit komt omdat de ene al wat langer wachtte om zich te laten controleren en opereren, zodat de vertroebeling al verder voortgeschreden was ten opzichte van iemand die er snel bij was.

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

11 sep 2020, 15:15

flupke2 schreef:
11 sep 2020, 12:04
Ik ken een paar mensen in mijn seniorenvereniging die het hebben laten doen. En iedereen is tevreden over de operatie op zich én op het bereikte resultaat.Dat resultaat is bij de ene al wat beter dan de andere, maar ik vermoed dat dit komt omdat de ene al wat langer wachtte om zich te laten controleren en opereren, zodat de vertroebeling al verder voortgeschreden was ten opzichte van iemand die er snel bij was.
Dat bedoel ik.

Willy
Afbeelding

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

11 sep 2020, 16:31

Bij mij is het nu 2 maand geleden dat ik geopereerd ben aan cataract.
Eerst 1oog en een week later het tweede.
De oude, troebele, lenzen worden verwijderd
Vroeger had ik een bril met dubbel zicht.
In mijn linker oog nu een lens voor nabijzicht en in mijn rechter oog, het dominante oog, een lens voor verzicht.
Resultaat: nu zie ik alles zonder bril, enkel, misschien, in de toekomst nog een brilletje voor fijn werk.
Dus zeer tevreden.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

22 sep 2020, 12:30

Heb in mei een oog laten behandelen, ( de ooglens bestaat uit zout en water en is vervangen geworden door een kristallen lens, dat doen ze in 25 seconden ). Uitstekend resultaat. Er zijn verschillende lenzen, van goedkoop tot duur, men kan kiezen. Had een tweede operatie voorzien voor 17 juni ( die is nog niet gebeurd want ik was van 15 juli tot 18 september in het hospitaal ). De tweede operatie is voorzien voor eind oktober. Met een hospitalisatie verzekering is de kostprijs bijna € 0.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

alfa
Lid geworden op: 22 mei 2020, 19:41

05 okt 2020, 08:14

De ingrepen werden bij mij ( uitgesteld door Corona) begin juni gedaan. beide ogen ; met één week verschil.
Zélf had ik niet zoveel klachten van waziger wordende ogen ; maar bij élke consultatie gingen er bij de oogarts enkele puntjes vanaf , tot zij het aangewezen vond om de ingrepen te doen. Blijkbaar kom je beter niét te laat met catarctingrepen.
De ingreep zélf vond ik heel erg meevallen.
Al was ik de eerste keer erg anstig.
Maar de herstelperiode was voor mij een tegenvaller.
Enkele mensen die ik kén die eerder de ingreep lieten doen , waren vol lof over " een helderder" zicht ; "mooiere kleuren" ; " geen bril meer"....
Ik droeg geen bril ; gebruikte wel af en toe een leesbril.
Ik kon goed kleuren onderscheiden ; kan dat nu nog.
Maar mijn leesbril heb ik nu voor alle dingen dichtbij nodig.
ook voor aardappelen schillen en co....wat voordien niet moest.
Ik gebruik nog steeds druppels tegen droge ogen ( 4 x per dag) en toch heb ik regelmatig last van jeuk en wazigheid. Mijn ogen zijn erg lichtgevoelig en draag nog vaak een zonnebril bijvb voor TV kijken.
Ik naai en handwerk graag....kan dit pas sinds kort opnieuw doen en dan nog beperkt in tijd.
Ik geloof mijn oogarts dat de ingreep nodig was voor de toekomst ; maar had het mij anders voorgesteld.
Volgens de oogarts is dit allemaal normaal ( ??) en ben ik hooggevoelig ( ?? ) .
Zij zei me ook dat : kleine ogen ; een kleine iris ( heb ik ) een langere herstelperiode nodig hebben.

alloo
Lid geworden op: 14 jul 2006, 21:23
Locatie: mol

08 okt 2020, 15:43

Gisteren is mijn tweede oog geopereerd ,en het is een meevaller ,ik zie nu veel beter en de ingreep duurt . maar een 10 tal minuten.Voor mij was er één groot nadeel dat ze u niet voldoende in slaap doen, en denkend dat ze in uw oog zitten de prutsen ,dat was voor mij verschikkelijk en zeker de eerste operatie, bij het tweede oog was ik kalmer waarom weet ik niet.
groetjes Fons

gigi2
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:45
Locatie: wilsele

18 okt 2020, 11:40

lode,
ik begrijp niet 1 oog voor vergezicht en 1 oog voor kort bij ? en alles gaat goed , gewoonlijk dragen de mensen een bril om te lezen en verziend alles ok
gigi2

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

18 okt 2020, 11:51

Volgens ik het begrijp:
Iedereen heeft 1 dominant oog, deze is aangepast voor "verziend" .
Het andere oog is aan gepast voor "nabij" (dus niet echt zeer dicht).
Die twee systemen passen elkaar perfect aan.
Enkel voor dicht en fijn werk zou ik een brilletje nodig hebben. (heb ik nog niet gekocht)
Vroeger had ik een bril met dubbel zicht. (ver en dicht)
Nu rij ik met de auto en lees ik zonder bril.
groeten
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17