nieuwe heup

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

20 sep 2020, 10:23

graag ervaring van lot genoten die een nieuwe heup geplaatst zijn.
revalidatie, ervaring pijn ... enz ... waneer pijn vrij
alvast bedankt

Stillewaters
Lid geworden op: 21 sep 2020, 08:52

21 sep 2020, 09:19

Maandag 14 sept geopereerd ad linker heup, 2 jaar geleden de rechter. Operatie om 8 uur smorgens, om 13u moest ik al met een staandje mijn eerste stappen zetten zonder veel moeite, dinsdag met 2 krukkken de gang op, woensdag was 1 kruk al voldoende, vrijdag kon ik mijn eerste stappen zetten zonder kruk. Zaterdag en zondag was het wat minder, vandaag 8 dagen na de operatie gaat het goed, ik gebruik toch nog mijn kruk om niet over te belasten.
De pijn in de kliniek is goed onder controle door op tijd pijnstilers te nemen, tot vrijdag alles goed. Laat ons zeggen een score van 3 op 10 voor de pijn. In het weekend last gehad van mijn been, zwellingen en waarschijnlijk ook van inwendige kneuzingen, score 5 op 10 vr d pijn. Vandaag terug goed. Ik vermoed dat de pijnstillers "naproxene" slechte bijwerkingen heeft vr mij (hoofdpijn, extra neerslachtigheid). Ben sinds zondagavond overgeschakeld op Tradonal.
Voor een heupoperatie hoef je zeker niet bang te zijn en de pijn valt best mee al is dat persoons afhankelijk. De revalidatie duurt 3 maand maar na 3 weken kan je zeker alles doen. Zelf kan ik na 4 dagen in de keuken koken, korte verplaatsingen zonder kruk en rechtstaan aan het fornuis.
Mijn raad is dat je niet de hele dag blijven zitten, je geen bang mag hebben, doen wat je kan maar zonder te overdrijven. Maak je toch een verkeerde beweging zal je het wel voelen maar dit duurt niet lang. Is het de eerste keer dat je een heupoperatie krijgt, blijf gerust enkele dagen in de kliniek, niet te snel naar huis ook al voel je je goed. Het is heel belangrijk om van de raad te krijgen van de therapeut hoe je je krukken gebruikt, hoe je de trappen moet doen,...
Toch nog even de verdoving, dit is niet onbelangrijk. Ik heb gekozen voor een epidurale prik die het onderste van het lichaam verdoofd. Daarbij geven ze een lichte dosis zodat je volledig slaapt. Je ontwaakt al in de operatiezaal, je benen ontwaken een uurtje daarna. Een epidurale doet niet echt pijn maar als je het nooit gehad hebt voelt het vreemd aan. Bij mij verliep dit heel goed.
Hopelijk heb ik u hiermee geholpen. Vriendelijke groet en succes.

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

21 sep 2020, 13:30

Ik heb al veel pijn gehad maandag 7 september 2020 een volledige nieuwe heup gekregen
nu nog altijd veel pijn .twee weken nadien
Ze hebben goed moeten sleuren zei de Dokter en ik weeg 80 kg
ook had ik te lang gewacht om te laten doen heb zware botten
Als ge dat ziet die de naad is maar 10 cm en dat alles daaruit is gekomen
Ik had het zo erg niet verwacht .Hopelijk kan ik terug vlug lopen
Aan allen die revalideren een spoedig herstel
Ik zelf ben 71 jaar
Ik wil er niemand bang van maken maar ieder mens reageert er anders op

Stillewaters
Lid geworden op: 21 sep 2020, 08:52

21 sep 2020, 14:09

Het is inderdaad waar dat ieder mens anders reageert en daarbij heeft ieder mens zijn eigen pijngrens.
Het blijft een operatie en deze is afhankelijk van heel wat faktoren. Eerst en vooral de persoon zelf. Ook de slijtage is van belang. Hoe langer je wacht, hoe ernstiger de operatie wordt. De behandelende arts. Ofschoon de methode gelijk is, de handen en het inzicht kunnen veel uitmaken. De leeftijd vd patiënt en zijn fysieke conditie zal ook meetellen.

Toch mag je niet wanhopen popov1. Dat het pijn doet is waar. Een sneetje van 10 cm net als bij mij. Maar vergeet niet dat ze inwendig meer moeten snijden en toch wel heel wat trek en sleurwerk moeten verrichten. Het is niet de heup die pijn doet maar je been zelf, alsof ze je een goed pak rammel hebben gegeven. Nu, van 7 sept is dit nog vroeg. Een ding is zeker, je zou alvast zelfstandig moeten kunnen staan en stappen met 1 kruk. Zelf kan ik na 4 dagen kleine stappen in de keuken zetten zonder kruk. Maar voorzichtig, beter je kruk gebruiken dan een valpartij. Probeer elke dag je lat een beetje te verleggen ondanks de pijn. Gaat het even de dag erop helemaal niet, wees niet wanhopig. Dit is normaal, je lichaam moet zich ook kunnen herstellen.
Zelf tracht ik weinig pijnstillers te nemen maar pijn lijden hoef je nu ook weer niet. Mocht de voorgeschreven medicatie niet helpen dan raadpleeg je best de dokter. Persoonlijk had ik naproxene gekregen maar ik had ontzettend veel pijn aan mijn hoofd. Nu neem ik tradonal (3 per dag). Dafalgan kreeg ik als ondersteuning maar die neem ik niet. Dafalgan helpt vaak niet of onvoldoende.
Mvg

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

21 sep 2020, 17:16

iedere mens reageert verschillend op die operatie, voor revalidatie ben ik na 7 dagen van kliniek naar revalidatiecentrum gevoerd waar ik gedurende een maand alle dagen oefeningen moest doen, had toen nog altijd veel pijn, veel pijnstillers en kon toen nog niet gaan. Krukken heb ik nooit gewild omdat ik een rollator veel gemakkelijker vond om te leren gaan en zekerder om evenwicht te bewaren. Na 4 maand kon ik terug zelfstandig gaan. Heb zeker gedurende een jaar pijn gehad, ze hadden waarschijnlijk een zenuw geraakt waardoor mij voet opzwol en half lam was met dag en nacht een gevoel van warmte en kruipende mieren. Steeds als enige raad : geduld, geduld, komt goed binnen 6 maand, het is een jaar geworden maar ben nu wel héél goed.

Stillewaters
Lid geworden op: 21 sep 2020, 08:52

28 sep 2020, 12:06

Hallo popov1hoe gaat het met jou?
Aan Janna: jammer dat je zo'n lange revalidatie hebt moeten ondergaan.
Zelf ben ik nu 14 dagen na operatie. Of ik nog last heb? Jawel, pijn in de lies. Toch neem ik al 3 dagen geen pij n medicatie meer. In huis loop ik rond zonder kruk en vrijdag plan ik om de eerste keer met de wagen te rijden.
Groeten

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

28 sep 2020, 12:13

Na iedere operatie mag men wettelijk geen 30 dagen met de auto rijden.
Heeft de dokter of de administratie dit niet gezegd ?
Hoe ze het te weten komen weet ik niet, maar indien ge iets tegenkomt zal de verzekering er zeker achter komen en kunt ge zelf voor alle kosten opdraaien.