Roken.

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

30 okt 2023, 10:26

Na o.a. bij B.A.S.F. in Ludwigshafen en later in de Antwerpse haven
ook 10 jaar in een raffinaderij gewerkt.
Daar stond een metalen hokje voor rokers.
En uiteindelijk was het voor enkele rokers 'n sluwe truc om te ontsnappen aan het werk. :idea:
Ps.: Eén verstokte roker die uit een spinnerij kwam pruimde tabak.
Niet echt appetijtelijk, zo'n bruine hoeken aan de mond.

Nadien was ik zowat 20 jaren in de Kerncentrales van DOEL.
Waar aanvankelijk geen rookverbod was, dat er later wél kwam.
En net als bij de vorige twee firma's, was voor enkelen het roken even een vlucht van de taak.

Bij FINA van destijds moest men bij de ingang alles wat vuur kon maken afgeven bij de portier!
Dus ook rookgerief...

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

30 okt 2023, 12:20

Dat heb ik ook meegemaakt.
Als er een schip werd gesignaliseert was plots iedereen gaan roken en kon bibi de zaak weer oplossen. :twisted:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

04 nov 2023, 18:40

benq schreef:
29 okt 2023, 08:26
Ik heb nooit gerookt.
Maar denk je nu eigenlijk dat roken de grootste kanker veroorzaker is?
Hoeveel kanker verwekkende producten neemt je dagelijks in?
Daar zou je verstompt van staan.
In alles
Wie er niet aan begint met roken moet er niet mee stoppen, logisch,maar nu zijn de rokers de daders, omdat ze vinden dat "het stinkt" moest het naar Chanel 5 rieken, ze zouden het nog verplichten, maar ze maken het allen duurder om de staatskas put te vullen, rokers gaan daarvoor niet minder roken,maar in de voeding, zoals vlees , fruit,snoep,dranken de schmink, overal zitten er stoffen in om langere bewaartijd,die ook kankers kunnen veroorzaken,gaan ze die ook duurder maken, en alcohol, is toch nog slechter dan roken,ook daar hoort men niets over.
Ook het verkeer van de 2tackt brommers, auto's, de schepen , de vliegtuigen,ook dat vermeld men niet, en men mag wel met een oude diesel in de "lez" zone, als men een dagticket koopt,van geldklopperij gesproken.
https://www.hln.be/milieu/new-delhi-ove ... ~a69675c3/
nogmaals, in de beging jaren van 1900 rookte iedereen, en de vrouwen zijn beginnen roken,kort na de bevrijding, de Amerikanen waren de aanzetters,zelfs de dokters rookten, echt gezond zal roken wel niet zijn, maar buiten op straat lopen is ook niet gezond,en in chemische fabrieken ook niet, en nu zit de ongezonde lucht in een hogere versnelling,door de oorlogen, met al die bom ontploffingen, door de recente vulkaan uitbarstingen, door de bosbranden,ezv.
https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~aaeb54ca/
De wereld draait rond, en de smog van New Delhi,komt ook naar hier, en daar heeft die azijnpisser maar een antwoord voor, het is de fout van de rokers.
https://www.hln.be/de-krant/luchtvervui ... ~a22611ce/
https://www.hln.be/buitenland/delhi-ver ... ~abea0bb8/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

15 nov 2023, 01:23

Zelf heb ik gerookt van mijn 14 jaar (geboren in 1945).
Ik rook nog steeds maar heb wel een onderbreking gehad van 2,5 jaar rond 1975.
Ben terug beginnen roken na een lekkere maaltijd op een terrasje in de Via Giulio Cesare in Rome met mijn broer en ons beider echtgenotes.
Heb toen een sigaret gebedeld van mijn twee jaar oudere broer. Hij had gelijk toen hij zei: "Ge gaat terug herbeginnen!".
Het enige positieve dat ik aan mijn rookvrije periode overgehouden heb is een aantal antieke Romeinse munten en heb deze nog steeds.
Nu toch iets om over na te denken:
Er is een kennis die me wel eens tabak (en wat alcohol) meebrengt uit het Groothertogdom Luxemburg.
Dit kost verre van de helft van wat ik er in België zou moeten voor betalen. Is dit normaal??? Natuurlijk niet!!! :evil:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

16 nov 2023, 16:39

Ik ben geboren in 1944 en rookte nog vroeger, in die tijd was het "bijna" normaal dat men rond 12 jaar rookte, maar nogmaals dit is geen pleidooi,voor het roken,maar wie er niet mee begint,moet niet stoppen,en nu zijn de tijden veranderd, en gebeuren er meer ongevallen(met dodelijke)afloop, opdat ze hele uren en dagen op hun smartphone zitten te kijken, en niet wet waar ze lopen, of fietsen , of steppen.
Zelf heb ik gerookt van mijn 14 jaar (geboren in 1945).
Er is een kennis die me wel eens tabak (en wat alcohol) meebrengt uit het Groothertogdom Luxemburg.
Dit kost verre van de helft van wat ik er in België zou moeten voor betalen. Is dit normaal??? Natuurlijk niet!!! :evil:
Tja, ze hebben geen geld, dus de arbeiders gezinnen betalen het gelag ,en ze geven de schuld van de kankers, aan zij die roken en drinken,en ze geloven ook dat door het zo duur te maken, dat ze gaan stoppen, omdat het "ongezond "is, en ze hebben nog wat in de kast liggen, rood vlees,rund, varken ,lam, bewerkt vlees,Voedingssupplementen, Fast food ,men kan het zo gek niet bedenken, maar ze kleven er overal het etiket "kanker" op.
https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/ongezonde-voeding
Maar de onkruid verdelger glyfosaat mag nog 10 jaar gebruikt worden door beroeps mensen, niet door jan met de pet,alhoewel het "waarschijnlijk kankerverwekkend’ is ,en de bedrijven brengen ook geld in de kas,zeker omdat ze "een vergunning"moeten hebben, dus kan het geen kwaad.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20231116_94664305
Ik ben geboren in 1944 en rookte nog vroeger,en nu nog, in die tijd was het "bijna" normaal dat men rond 12 jaar rookte, maar nogmaals dit is geen pleidooi,voor het roken,maar wie er niet mee begint,moet niet stoppen,en nu zijn de tijden veranderd, en gebeuren er meer ongevallen(met dodelijke)afloop, opdat ze hele uren en dagen op hun smartphone zitten te kijken, en niet weten waar ze lopen, of fietsen , of steppen,en zo onder auto's lopen, in het water vallen, of op het voetpad struikelen,ezv.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

17 nov 2023, 01:50

Weer een prachtig voorbeeld om geld in de Belgische politieke geldlade te brengen.
Laat de politiekers (die sinds mensenheugenis ferm overbetaald zijn!) een wetje uitvaardigen om de "op straatgebruikers van gsm's" een vergunning hiervoor aan hun been te lappen of een serieuse boete. :roll:
Misschien kan men gebruikers van elektrische fietsen ook wat meer geld aftroggelen?
Er zijn zoveel mogelijkheden om de burgers nog meer in hun zakken te zitten ... en het is zeker bijlange nog niet gedaan!

Acep
Lid geworden op: 15 nov 2009, 09:44
Locatie: scheldeland

10 jan 2024, 11:47

Als kind had ik niet zo een fysiek dan mijn oudere broer ik was tenger had niet zoveel uithoudingsvermogen dan hij in mijn legerdienst noemden ze mij skelet en broer kreeg een uitnodiging voor paracommando na zijn toen drie dagen.
Op zijn 22 begon hij te roken omdat zijn vrienden dat ook deden en uiteindelijk was hij verslaafd.
op 52 jaar kreeg hij een verwittiging aan het hart en dokter maanden hem te stoppen met roken maar kon het niet laten tot drie jaar nadien problemen kreeg aan zijn longen die voor de helft niet meer actief waren nu dertig laar later is hij een wrak en kan nauwelijks iets doen.
Op mijn 77 jaar mag ik niet klagen ben nog altijd lichtgewicht maar wel actief fietsen tuinieren en de testen zijn positief.
Dus roken zouden totaal moeten verbieden het zou veel mensen al die ellende besparen.
Misdaad tegen kinderen verzwijgen is even erg dan de misdaad zelf.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

11 jan 2024, 11:22

Heb zelf nooit gerookt en reageer zelfs allergisch op rokers.

Maar rokers genieten van de nicotine, die snel naar de hersenen gaat...
Later komt dan het kuchen en geraken de longen aangetast.

Ps.: Ooit een 10-tal jaren in de petroleumindustrie gewerkt, waar roken STRICT verboden was.
Sommige tabak-verslaafden pruimden dan tabak.
Ze spuwden alom bruine slijmen rond en hun tanden waren enorm bruin...

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 jan 2024, 13:14

Bij meeste was er een rokerskot. Steeds in trek als men hoorde dat er een schip of lichter aan de kade lag.
Bibi die niet rookte de sigaar. :twisted:

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

11 jan 2024, 16:12

Op "de Petroleum -raffinaderij" waar ik 10 jaar actief was stond ook een rokerskost
op 5 Meter van de controlekamer.
De rokers vluchtten erheen om zich even aan de dienst te onttrekken :lol:

In de nucleaire centrale waar ik zowat 23 jaartjes werkte, was aanvankelijk géén rookverbod.
Maar na wisseling van de hoofd-directeur ( overkoepelend voor Doel 1-2-3 én 4)
kwam er toch zo'n verbod.

Vroeg een ingenieur aan mij, "wat moeten nu de rokers doen?"
Terwijl voordien geen kat vroeg waar de NIET-rokers heen moesten, als er gerookt werd.
Want in de controlekamer was de luchtverversing beperkt,
opdat bij een eventueel ongeval in de Petro-Chemie sector aan de overzijde van de Schelde,
de luchtcirculatie tijdig zou kunnen geïsoleerd worden.
Er waren zelfs maskers voorzien voor het ergste geval.

Nu maakt men de sigaretten duurder en is 't kassa voor de lege staatskas.
De medische onkosten voor behandeling van rook-gerelateerde longziekten tellen niet mee...!?

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

19 jan 2024, 16:08

Nu maakt men de sigaretten duurder en is 't kassa voor de lege staatskas.
De medische onkosten voor behandeling van rook-gerelateerde longziekten tellen niet mee...!?
Het is altijd de schuld van de rokers,het kind moet een naam hebben,die gebruiken ze als "zwarte piet", over de vervuiling van de industrie, van de autos,vrachtwagens,vliegtuigen, en vracht of cruise schepen hoort men niets.
Het merendeel van de bevolking heeft op het einde van Wo 2 het roken geleerd van de amerikaan, die gaven sloffen sigaretten weg,aan al wie die wou,en als al wie in de oorlog geboren was, ik denk 90% die zijn ook beginnen roken vanaf hun 12 of 14 jaar,zijn al die (nu oudjes) nu gestorven aan longziekten?
en mensen die nooit gerookt hebben, maar toch een longziekte hebben van waar komt dat dan?
Vanwaar komen dan al die andere kankers?
Vroeger , als iedereen nog een kachel had, en die ging soms moeilijk in brand stond heel het huis ik de rook,ik heb altijd met de vrachtwagen gereden,als we op de parking stonden om te rusten(slapen) en die naast u start zijn diesel, dan kreeg je al die diesel stank binnen,ik heb jaren door de Mont Blanc tunnel gereden,soms zag je geen 10 meter van de rook die er inhangt, want de afzuig filters waren meer kapot dan niet.
Nogmaals wie er niet aan begint moet er niet mee stoppen,maar wij , die van na de oorlog in de jaren 50,60,70 ,die rookten bijna allemaal,en nu gebruiken ze bijna allemaal drugs, is dat dan zoveel beter?
Maar toch geven ze de roker alle slechte lucht fouten die er zijn .
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

20 jan 2024, 08:07

Kende vroeger twee broers, die via accupunctuur op hun oorschelp
met roken zijn gestopt. :idea:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

24 feb 2024, 09:45

Wie kan men nog vertrouwen? Na het bronwater schandaal in Frankrijk. :twisted:
Kunnen we niet beter kraantjeswater drinken?

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

24 feb 2024, 09:57

.
Laatst gewijzigd door Hobo op 26 feb 2024, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

24 feb 2024, 10:20

Een britta of koken.