Inflatie op komst?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 mei 2024, 22:13

De gewone man die gaat winkelen op Main street voelt veel scherper aan wat er aan de hand is.


Afbeelding
Larry Summers - grote man binnen de FED en voormalig Min. v. Financiën - zegt dat de inflatie 18% zou bedragen indien men de berekeningswijze zou hanteren die men voordien gebruikte.

18% !! 8O Dat gaat heel zeker zwaar wegen tijdens de verkiezingen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 mei 2024, 22:30

Wil. schreef:
01 mei 2024, 22:13
De gewone man die gaat winkelen op Main street voelt veel scherper aan wat er aan de hand is.


Afbeelding
Larry Summers - grote man binnen de FED en voormalig Min. v. Financiën - zegt dat de inflatie 18% zou bedragen indien men de berekeningswijze zou hanteren die men voordien gebruikte.

18% !! 8O Dat gaat heel zeker zwaar wegen tijdens de verkiezingen.
Welk percentage aan inflatie zou er dan nu worden gehanteerd en hoe wordt dat dan berekend ?
Arbeid adelt, maar adel arbeidt niet. :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 mei 2024, 23:52

Inflatie in de VS vandaag.


Wil je weten hoe het vroeger werd berekend en wat er nu anders is, dan heb je hier een goed beginpunt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 mei 2024, 16:15

Afbeelding

De originele Big Mac zou nu dus $13.3 kosten. Dat is 26.5 keer meer dan in 1980. Inflatie!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 mei 2024, 10:29

Nog meer van Mc D. : $8.29 voor een big mac en als je een "meal" wil, dan betaal je meer dan het dubbele en je krijgt een zakje frieten en een cola erbij. Smakelijk.


Afbeelding

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

22 mei 2024, 23:50

Denk gij de mens uwe weg te laten bewandelen. Congé is dichtbij en die en die rekening komt nog. Ik heb geleerd daarvoor te sparen.
Ik kom niet uit mijn kot en doe enkel nog klik & klik om iets te kopen.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 jul 2024, 10:34

Hier de evolutie van de koopkracht van 1 dollar over de voorbije 100 jaar. Wat geldt voor de dollar, geldt grosso modo ook voor onze eigen munt.

image.png
image.png (103.37 KiB) 250 keer bekeken

Bij het bekijken van dit plaatje zou je geneigd kunnen zijn te denken: "Ik verdien veel meer dan wie dan ook in 1913. Stijgende lonen compenseren toch zeker de daling van de koopkracht."
Helaas, de werkelijkheid is niet zo eenvoudig.

De lonen hebben geen gelijke tred kunnen houden met de stijgende prijzen. En elk jaar dat onze loongroei achterblijft bij de inflatie, ervaren we in feite een loonsverlaging.

Als onze werkgevers elk jaar openlijk een loonsverlaging zouden aankondigen, zouden we waarschijnlijk staken, in opstand komen of protesteren. Maar de subtiele erosie die door inflatie wordt veroorzaakt, blijft grotendeels onopgemerkt. Daarom is inflatie hét middel bij uitstek dat de overheid kan hanteren om de schuldenberg van een land te doen wegsmelten.

Inflatie is niet iets dat ons zomaar overkomt. Het is het gevolg van een welbewuste aanpak door degenen die de geldhoeveelheid controleren: de centrale bankiers van de grote economische blokken.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

05 jul 2024, 14:56

Eénmaal per week ga ik mijn noodzakelijke inkopen doen in een Carrefour vlakbij.
Maar hoewel ik minimaal aankopen doe (= voor één persoon) moet ik telkens méér neertelllen voor minder.
Er zijn wel soms reclames zoals 5 kopen en één gratis.
Maar dan moet ik thuis een voorraadkast voor bv WC-papier aanleggen.

Tijdens CORONA was dat zo maar nu...!?

De winkels woekeren er maar op los. :?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 jul 2024, 10:10

De ECB en de FED hebben een 'inflatiedoelstelling' van 2%. Denk even na wat dat voor je spaargeld betekent: 2% inflatie betekent dat je spaargeld na 35 jaar nog maar de helft waard is van wat je er vandaag mee kunt kopen.


Inflatie is een sluipende, stille dief maar stel je even voor dat inflatie op een andere manier tewerk gaat. Beeld je even in dat geld gewoon zijn waarde behoudt, maar dat er na 35 jaar iemand voor je deur staat die je gebiedt om in één keer de helft van je spaarpot te overhandigen en je bent het voor altijd kwijt.

Mocht zoiets gebeuren dan was het onmiddellijk oorlog in de straten. In feite gebeurt dat elke dag, elke week, elk jaar opnieuw maar dan in minieme mate en het gebeurt ongezien, ongehoord en het wordt niet zo brutaal gevoeld. Mensen klagen wel eens dat een volle winkelkar toch zo duur geworden is, maar verder gaat het niet.

Dit dan nog in de veronderstelling dat we netjes op die 2% 'gewenste' inflatie blijven, maar bij een veel realistischere 4% inflatie, ben je reeds na 18 jaar de helft van je koopkracht kwijt. Kijk eens achterom naar het jaar 2006. Wat je toen in je spaarpot had, daarvan ben je nu de helft kwijt. De getalletjes zijn nog dezelfde maar je kunt er nog maar de helft mee kopen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

06 jul 2024, 15:25

De ECB heeft er tot voor kort alles aan gedaan om de inflatie weer tot leven te wekken mede in de hoop om daardoor de vraag naar producten en dus de economie te doen groeien. Ze kocht zoveel mogelijk obligaties van landen in de Eurozone op opdat die landen dat verse geld in omloop zouden brengen. De inflatie zou in dat geval het gevolg zijn geweest van een te grote hoeveelheid geld in omloop. Maar dat plan is niet echt gelukt... tot Poetin een ander middel (oorlog) vond om vooral de energieprijzen ongezien te laten stijgen en waardoor de daaruit voortvloeiende paniek er dan voor zorgde om ook alle andere prijzen, haast ongebreideld, te doen stijgen. Men kan zich daarbij wel afvragen of niet een of andere "sarcastische" strateeg dit fenomeen stuurt ??
Hoe dan ook zorgt inflatie er toch ook voor dat Schulden verlagen in koopkracht.Goeie zaak voor de nieuwe regeringen en hun budgettaire problemen. :)
Arbeid adelt, maar adel arbeidt niet. :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 jul 2024, 15:55

Die ontwaarding is al veel langer bezig dan 2022. Vergelijk maar eens de koopkracht van 1 euro in 2001 en vandaag. Toen rekenden we met een waarde tov de BEF van 40,3399- maar vandaag vermoed ik dat je eerder moet vermenigvuldigen met 15 ipv met 40.

De geldhoeveelheid is de hoofddriver van de inflatie. Poetin is de 'brandversneller' die de zaak heeft doen accelereren. Wanneer deze oorlog voorbij is, dan zal de inflatie blijven doorgaan.



“Het belangrijkste om te onthouden is dat inflatie geen daad van God is, dat inflatie geen catastrofe van de elementen is of een ziekte die als de pest komt. Inflatie is een beleid.”
— Ludwig von Mises

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

06 jul 2024, 16:36

Stagflatie is in zekere zin nog schadelijker, maar wel niet constant op lange termijn, wat inflatie dus wel is.
Arbeid adelt, maar adel arbeidt niet. :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 jul 2024, 12:04

Over de (economische) oorsprong van het woord inflatie:

Hoewel de term bijna synoniem is geworden met 'prijsstijging', is de oorspronkelijke betekenis ervan - een stijging van het algemene prijsniveau veroorzaakt door een onevenwicht tussen de hoeveelheid geld en de handelsbehoeften - de definitie die veel van degenen die een anti-inflatiebeleid voor de Federal Reserve bepleiten, drijft.

Bron: Although the term has become nearly synonymous with “price increase,” its original meaning - a rise in the general price level caused by an imbalance between the quantity of money and trade needs - is the definition driving many of those who advocate an anti-inflation policy for the Federal Reserve.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 jul 2024, 11:13

Afbeelding

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 aug 2024, 11:12

Trump speelt in op het inflatiethema, dat de dagelijks gevoelde realiteit is voor heel veel Amerikanen.

De waarheid gebiedt me erbij te vertellen dat Trump er zeker zijn deel heeft toe bijgedragen om inflatie tot stand te brengen.


“Het belangrijkste om te onthouden is dat inflatie geen daad van God is, dat inflatie geen catastrofe van de elementen is of een ziekte die als de pest komt. Inflatie is een beleid.”
— Ludwig von Mises