Inflatie op komst?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Wil.

25 sep 2022, 10:47

De inflatie in Turkije over de laatste 12 maanden:

Afbeelding

het gevolg daarvan is dat je steeds meer en meer lira's moet geven voor één dollar:

Afbeelding

Voedselprijzen zijn met 90% gestegen in Turkije. In arme gezinnen vormt voeding 60% tot 100% van de uitgaven. Wanneer de prijs van voedsel dan bijna verdubbelt, dan heeft dat een enorme impact op wat je nog te besteden hebt.
Mensen die honger hebben en geen geld, vormen een gevaar voor de overheid. Zie maar wat er in de 'Arabische lente' is gebeurd.

Wil.

01 okt 2022, 12:10

Gruwelijk nieuws: volgens voorlopige berekeningen zou de inflatie in Nederland 17% bedragen!!
Op 6 oktober volgt het officiële cijfer. Dit is voor iedereen een ongelooflijke schok en voorspelt niet veel goeds voor de rest van Europa.

Wil.

01 okt 2022, 16:16

Wanneer de inflatie boven 5% is uitgestegen, dan duurde het gemiddeld 10 jaar alvorens ze weer tot 2% zakte.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wil. op 01 okt 2022, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

frits1955

01 okt 2022, 16:46

het gevolg daarvan is dat je steeds meer en meer lira's moet geven voor één dollar:
Daarom dat Erdogan momenteel zo "actief" is als bemiddelaar tussen Rusland en Oekraïne. De aandacht afleiden van de diepe binnenlandse malaise.

Wil.

11 okt 2022, 19:07

Even iets luchtigs tussendoor:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

11 okt 2022, 19:15

De gevolgen in het eerste geval hebben we al kunnen zien. In het tweede geval houd ik mijn hart vast maar het gaat blijkbaar dezelfde kant uit (?). :roll:

Wil.

22 okt 2022, 10:58

Afbeelding

boeffer

23 okt 2022, 22:41

Een brood 3,30, 'n potje vleessalade en voorbij de pijngrens van 2€. Op een zondag mag het iets meer zijn maar ik laat het staan. De rekken waren nog goed gevuld, men laat het staan denk ik. Het lijkt wel een dure nachtwinkel geworden.
Ik denk dat ik de inkopen voor zondag 's zaterdags ga doen, een brood en 't stokbrood niet.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

29 okt 2022, 11:55

De inflatie is bij ons opgelopen tot boven 12%.

Wie 100.000 euro spaargeld had, kan daarmee nog maar evenveel kopen als voor 88.000 euro vorig jaar.
12.000 euro aan waarde/koopkracht is gewoon 'weg'. Wil je dat het volgend jaar wéér vaststellen, dan moet je zeker niets doen.

voorn

29 okt 2022, 12:43

De banken ING; Belfius; KBC enParibas Fortis gaan neutrale automaten plaatsen.
Dus minder automaten in de buurt. Maar geen overschrijving mogelijk.
Dus de ouderen en invaliden staan in de kou en moeten maar naar het hoofdkantoor van de gemeente zien te geraken.
Onverantwoord.

Dicksy

29 okt 2022, 13:17

door Wil. » Vandaag, 11:55
De inflatie is bij ons opgelopen tot boven 12%.

Wie 100.000 euro spaargeld had, kan daarmee nog maar evenveel kopen als voor 88.000 euro vorig jaar.
12.000 euro aan waarde/koopkracht is gewoon 'weg'. Wil je dat het volgend jaar wéér vaststellen, dan moet je zeker niets doen.
Ik denk dat de mensen goed en wel beseffen dat hun geld minder waard is door de inflatie en hierdoor hun koopkracht elk jaar vermindert.
Wordt het niet eens hoog tijd om ook aan de mensen uit te leggen hoe dat komt, hoe het zover is kunnen komen, wie er verantwoordelijk voor is enz........
U zit hier niet in uw beleggersclubje onder gelijkgezinden maar op SeniorenNet waar het merendeel van de mensen enkel vaststellen dat alles duurder wordt. 8O

Hobo

30 okt 2022, 16:28

"In love and war all is fair" zal de putain euh...sorry Poetin denken!?

Enne...wat inflatie betreft :(
Polleke D'Hoore heeft al ettelijke keren op VTM-nieuws komen uitleg geven over de inflatie...

Enige troost... een échte Senior zal ooit beseffen dat;
bij 't naderen van de horizon, die enkel wijkt tot men er zelf voorgoed achter verdwijnt.
En nakomelingen of niet, de lege staatskas rammelt van de honger en komt mee potverteren.

Nog een (magere) troost... de wereldbevolking groeit nog steeds verder aan :|

boeffer

30 okt 2022, 23:48

Vandaag naar een andere winkel geweest, ik meed die omdat die teveel rekende. Toch is hij de goedkopere nu en heeft de oude prijzen.
Inflatie?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

31 okt 2022, 11:47

Dicksy schreef:
29 okt 2022, 13:17
Wordt het niet eens hoog tijd om ook aan de mensen uit te leggen hoe dat komt, hoe het zover is kunnen komen, wie er verantwoordelijk voor is enz........
Op de voorgaande bladzijden is geregeld gewezen op de toename van de geldhoeveelheid. Dat is een belangrijke aanjager van inflatie indien dat geld ook in het gewone economische leven terechtkomt. Bijkomend moet de omloopsnelheid van het geld toenemen. Dán stijgen de kansen op stevige inflatie.

Maar anderzijds zijn er factoren die inflatie tegenwerken waardoor de eindbalans soms anders is dan men zou verwachten. Hier een aantal factoren die inflatie tegengaan:

- technologie werkt deflatoir. Zie maar eens wat een smartphone allemaal kan en welke uitgaven hij uitspaart: geen extra kosten meer voor telefoons naar het buitenland; geen camera meer nodig; geen cd's meer nodig enz.

- offshoring is deflatoir: het werk in Vietnam laten doen voor een habbekrats, laat een bedrijf toe om onder de kostprijs van de concurrent te duiken. Goed voor de klant want lagere prijzen.

- arbeidskrachten onshoren is deflatoir: Polen inschakelen in de fruitpluk of in de bouw drukt de eindprijs.

- goedkope internationale grondstofprijzen (de voorbije 10 jaar vóór Oekraïne) waren een deflatoire factor.

- concentratie van rijkdom bij de top 1% werkt deflatoir. Wanneer rijke mensen nog meer geld vergaren, geven ze nauwelijks of helemaal niets méér uit. Hun noden zijn al ingevuld.
Wanneer de middenklasse extra geld krijgt, gaat ze spenderen. Dat drijft de prijzen op.

- een beurscrash en vastgoedcrash werken deflatoir omdat heel wat 'spending power' wegvalt.

- faillissementen en afbetalingsonderbrekingen werken deflatoir: een bedrijf dat zijn schulden niet kan betalen betekent voor de schuldeiser de vernietiging van zijn geld. Minder geld = minder kans om het elders uit te geven, wat het tegendeel is van inflatoire druk als gevolg van mensen die steeds meer kunnen kopen.

- een verouderende bevolking is en deflatoir element: mensen spenderen het meest in hun 'middelste periode'.

- overschotten op de handelsbalans (bv. Duitsland) zijn deflatoir. Ze duwen de waarde van de munt omhoog. Die Duitse overschotten hebben een gedeeltelijke invloed op de sterkte van de euro.

Dat zijn de tegenkrachten die tot nu toe de inflatie in toom hebben gehouden ondanks de enorme toename van de geldhoeveelheid in Europa en de VS.
Recent heeft de prijs van gas/petroleum echter de balans doen overhellen. Er lag al heel veel in die balans (geldcreatie) maar de energieprijzen hebben de beslissende stoot gegeven. Energie zit bovendien in zowat alles wat we onderling verhandelen. Daardoor loopt de inflatie op.

Wil.

03 nov 2022, 10:39

Hoe evolueert de CPI (consumenten prijzen index) in Nederland - Europa - de VS?

Afbeelding