SPAREN EN BELEGGEN.

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 aug 2023, 16:37

Een beetje geluk mag ook wel mijn aandelen in de Pharma sector kregen een meerwaarde door de corona crisis

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

27 aug 2023, 16:47

Een Engelse boutade zegt :arrow:
What goes up can come down :idea:
Laatst gewijzigd door Hobo op 02 sep 2023, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 aug 2023, 16:51

Hobo schreef:
27 aug 2023, 16:47
What goes up can some down :idea:
Weer wat bijgeleerd :wink:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 aug 2023, 16:55

Wil. 23 minuten geleden
Hobo schreef: ↑29 minuten geleden
100 of zelfs méér
Dat is ocharme 3 maanden.
Ons record staat op 541 dagen.
De federale verkiezingen zijn op 09/06/2024, vanaf 10/06/2024 is de federale regering dus een regering in lopende zaken.
De huidige staatsbon heeft een looptijd van 1 september 2023 tot 1 september 2024.
Met dat record in gedachten stel ik mij de vraag of het terugbetalen van die staatsbon + verschuldigde rente op de vervaldag tot de bevoegdheden behoort van een regering in lopende zaken.
Laat maar komen. :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 aug 2023, 19:56

Er zijn heel geregeld obligaties die vervallen. Zie hier een lijstje van schuldpapier met looptijden van 1 maand tot 5 jaar.

Het Agentschap van de Schuld houdt zich daarmee bezig en doet dat ook als de regering in lopende zaken is.
Laatst gewijzigd door Wil. op 28 aug 2023, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 aug 2023, 19:59

Ondertussen stellen sommigen (vakmensen) dat er betere alternatieven zijn dan die belgische staatsbon, nl. een Duitse obligatie met hoger rendement (3.30% netto) en de Duitse staat heeft een betere reputatie als terugbetaler dan de belgische overheid.
Laatst gewijzigd door Wil. op 28 aug 2023, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 aug 2023, 20:16

door Wil. » 11 minuten geleden
Er zijn heel geregeld obligaties die vervallen. Zie hier een lijstjevan schuldpapier met looptijden van 1 maand tot 5 jaar.

Het Agentschap van de Schuld houdt zich daarmee bezig en doet dat ook als de regering in lopende zaken is.
Het Agentschap van de Schuld kan de regering er op wijzen dat schuldpapier gaat vervallen maar kan de regering niet dwingen om ze te betalen ook al is ze in lopende zaken.
Daarom dat ik in mijn posting ook vermeld heb of het tot de bevoegdheden van een regering in lopende zaken behoort en extra benadrukt die + verschuldigde rente.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 aug 2023, 20:19

Dat ritme van vervallende obligaties gaat constant door. Wie heeft daarvoor gezorgd tijdens die 541 dagen zonder nieuwe regering? Toch is belgië niet in een positie geraakt waarbij de schuld + rente niet betaald werd.

Van de website van het Agentschap van de Schuld:

Het Agentschap omvat drie directies :

De Front Office (1ste directie) is belast met de uitvoering van de financiële verrichtingen. Deze directie heeft als hoofdtaak de uitgifte van leningen en het beheer van de kastoestand van ons land.
(...)
Back Office en Systems (3de directie). De Back Office en Systems staan naast de validatie en de betaling (via de Nationale Bank van België) van de verrichtingen die door de Front Office werden afgesloten

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 aug 2023, 20:44

De (administratieve) rechtspraak schrijft volgende bevoegdheden toe aan een regering in lopende zaken:

- De zaken van dagelijks bestuur die van gering belang zijn: Deze zaken kan de regering te allen tijde behartigen.
- De zaken die het dagelijks bestuur overstijgen maar niet als “regeringszaken” kunnen worden beschouwd. De besluitvorming in deze zaken dient voor het ontslag van de regering te zijn opgestart, en alle beleidsaspecten dienen reeds te zijn geregeld.
- De dringende zaken waarvan de regeling niet kan worden uitgesteld omdat uitstel de essentiële belangen van het land of haar burgers ernstig zou schaden.
Is het uitstellen van de terugbetaling van die staatsbon + de verschuldigde rente van dien aard dat ze de burgers ernstig zouden schaden?
Mijn logica zegt dan nee want het is geld dat de mensen van hun spaarrekening hebben gehaald en dus al zeker één jaar kunnen missen.
Of de mensen die ingetekend hebben op die staatsbon er ook zo over gaan denken en, laten we even het worst-case scenario nemen, nog eens 541 dagen (1jaar, 5 maanden en x-aantal dagen) gaan moeten wachten op hun geld om dan uitbetaald te worden aan een tarief afgesproken voor de duur van 1 jaar, daar heb ik toch mijn bedenkingen bij.

Voor het ogenblik zou de teller al over de 8 miljard zitten en rente op 8 miljard is heel aanlokkelijk als men deze met niemand moet delen, vandoor ook de vraag of ze bevoegd zijn deze bon terug te betalen als ze in lopende zaken zijn.
De uitgiftedatum vond ik ook al zo bizar en dat de uitbetaling net in de periode valt dat de regering in lopende zaken zit. Het zal wel allemaal toeval zijn zekers? :roll:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 aug 2023, 20:59

Jullie verwarren de Belgische Staat met de regering ...

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 aug 2023, 21:02

door E.T. » 1 minuut geleden
Jullie verwarren de Belgische Staat met de regering ...
Wie vertegenwoordigt de Belgische staat, is dat niet de regering in de persoon van de Premier?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 aug 2023, 22:11

Het is niet de "federale regering" of "de premier" die de staatsbons uitgeeft ...

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 aug 2023, 22:49

Tiens, en ik dacht dat het toch de Belgische overheid was die de staatsbon uitgaf. En wie of wat is dan die Belgische overheid?
En of die Belgische overheid als hoofd nu een premier of een hond met een hoge hoed op heeft doet niet ter zake.

Draai niet rond de pot en zeg wat ge wilt zeggen. Wie geeft die staatsbon uit volgens u?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 aug 2023, 23:09

De eigenaar van een Staatsbon beschikt over een rechtstreekse schuldvordering tegenover de Belgische Staat.
Voor meer en correcte info:

https://www.debtagency.be 

Product Info (Staatsbons) | Federaal Agentschap van de ...

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 aug 2023, 23:34

Goed lezen wat in uw link staat:
Welkom op onze website !
Het Federaal Agentschap van de Schuld is belast met het beheer van de federale staatsschuld. Zijn voornaamste doelstelling is om de financiële kost van de federale staatsschuld zo laag mogelijk te houden, rekening houdend met de marktrisico's en operationele risico's en conform de algemene doelstellingen van het begrotings- en het monetair beleid.
Zij adviseren de federale overheid, zeggen waar er bijgestuurd moet worden, wat kan en wat niet zou kunnen.

en:
Staatsbons
Leningen op korte, middellange en lange termijn die door de Belgische Staat driemaal per jaar worden uitgegeven. Zij kunnen door particulieren aangekocht worden op de primaire markt.
En wie is de Belgische staat…….? Zeker niet het Agentschap van de schuld.
De Belgische Staat, ook kortweg de Staat, is de juridische term voor de (federale) overheid van het Koninkrijk België en België als rechtspersoon. De 'Belgische Staat' sluit verdragen, heeft bezittingen, verricht werkzaamheden, verleent opdrachten en kan in rechtszaken optreden.