Het einde van het geld

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

YYZ

22 nov 2014, 12:29

Vesselin schreef:Met het bedrag van de wereldwijde schuldenberg - dat is dus geld dat op geen enkele manier gedekt is - zou je theoretisch tien keer de waarde, van de optelling van alle BNP's (brutto nationaal product) van alle landen van de wereld, kunnen opkopen! Dat is natuurlijk te gek voor woorden! Maar dat is wel het systeem waar in we leven!
Inderdaad Vesselin, mensen wordt allerhande economisch nonsens opgesolferd en stellen vertrouwen in wat politiek hen vertelt. Politiek maakt er dan altijd iets gigantisch complex van om deze misleiding te kunnen handhaven, mensen zijn dan niet geneigd om het zelf eens te onderzoeken waardoor men onwetend blijft over de nonsens die hen wordt aangepraat. Het is werkelijk hallucinant wat er gebeurt, denk zelfs dat we een nieuw woord nodig hebben om zoiets te omschrijven.

Het is dus quasi letterlijk vechten tegen luchtkastelen, die schuldenberg is immers maar een virtueel getal in een computer. En die getallen verdwijnen gewoon in het niets mits een aantal technische ingrepen. Daarbij kan je het BNP makkelijk laten stijgen door arbeid correct te definiëren, nog zo een economische blunder van formaat waarmee men de bevolking blijft misleiden.

Heb je al eens een lijstje gemaakt van de gevolgen van een dergelijk beleid? Doe dit vooral heel voorzichtig want de schok is immens als je je hiervan bewust wordt, het zal je misschien als ongeloofwaardig overkomen, we blijken in een dictatuur te leven, onthutsend is het.

YYZ

22 nov 2014, 18:28

YYZ schreef:
cappa schreef:Die opmerking van Wil omtrent die 300 € waar jij 1000 € voor boekt, daar heb ik toch geen antwoord op gelezen.
Dan had je maar eerst beter de dialoog gevolgd ipv de man alweer proberen te spelen, moest je het niet begrijpen dan kan je nog altijd een vraag stellen. Aangezien je alles gelezen hebt, had je kunnen lezen dat er wel degelijk antwoord gegeven werd. Ben je boekhouder of heb je nog nooit een consolidatie in je leven moeten maken misschien?
Wil. schreef:2. Afboeken van de schuld. Nu kijken we vanuit de onderneming naar de debiteur/klant. Inderdaad, zodra hij betaalt valt zijn bestaande schuld naar nul en is ze weg. MAAR! Het eigen vermogen stijgt NIET met datzelfde bedrag. Dat is een kapitale misvatting. Ik breng de schoenenverkoop van 1000 euro in herinnering. Die waren door de ondernemer aangkocht voor 700. Bijgevolg is er max. 300 winst die eventueel kan toegevoegd worden aan het eigen vermogen. Het kan nooit 1000 zijn. Dit is door iedereen te begrijpen. Waarom blijf je die foute redenering volhouden?
Er is geen foute redenering, je vergeet hier de schuldenvrije kapitaalsinjectie wat een louter monetair element is. In het vereenvoudigde beeld wordt dit ook aangegeven door het EV in drie delen weer te geven, kwalitatief zijn ze van een andere orde:

EV (1) => traditioneel kapitaal (cfr schuld jegens de aandeelhouder)
EV (2) => gecumuleerde winst/verlies (cfr het schoenenverhaal)
EV (3) => schuldvrij kapitaal (cfr reset schulden)

Ik geef het beeld nog even mee, je ziet dan ook drie aparte lijnen voor het EV.
Afbeelding
Wil. schreef:Je vergist je. Zelfs met "gratis geld" moet de boekhouder van de schoenwinkel nog steeds uitrekenen hoeveel er netto werd verdiend: Verkoopprijs- aankoopprijs= brutowinst. Trek daarvan nog een aantal kosten en de belasting op de winst af, en je komt dicht bij de netttowinst. Enkel die nettowinst kan bij het eigen vermogen worden geteld. Nu kan de koper zo vriendelijk zijn om bovenop de 1000 euro voor de gekochte schoenen (waarin al 300 euro brutowinst zit +700 euro voor de kostprijs van de schoenen) die hij aan de verkoper betaalt ook nog eens 700 euro van zijn "gratis geld" bij te geven. Zomaar. In dat geval stijgt het EV met 1000 euro, inderdaad. De koper heeft dan 1.700 euro overhandigd.
(1) bruto-netto/winst-verlies => dat blijft hetzelfde (300)
(2) verhoging EV (3) => enkel bij schuldenaar (1000)

Wat nu? Laat ons hopen dat je nu op z'n minst het elementaire fatsoen hebt om hier op een volwassen manier op te reageren. Als je denkt dat het niet klopt dan mag je dat aangeven, zullen dan zien waar de misvatting zit, akkoord?
Het vervolg via het ander net ontvangen ...
cappa schreef:Je kan hier ook recepten voor pruimentaart neerzetten. Wat ik je duidelijk probeer te maken is DAT IK UW ZEVER AL WEKEN NOG AMPER LEES. Zo duidelijk?
Het ontbreekt je dus aan elementair fatsoen, mensen betichten dat ze niet degelijk antwoorden en als je daarop een antwoord krijgt, dan kom je met deze berichten. Het is duidelijk nu, dank voor de bevestiging, hadden het al in de mot en twijfel omgevormd tot zekerheid. Leerzaam alweer, het was nog maar gisteren overigens dat je je bijkomende vraag hebt gesteld maar goed, tijd is relatief zullen we maar denken. Het antwoord zal je niet bevallen hebben wellicht, excuses zijn niet nodig, laat maar.

Paca

22 nov 2014, 18:28

Als ik deze beweringen, halve beweringen en ja zelfs sprookjes allemaal lees, kan ik toch maar tot één conclusie komen! Koop goud en bewaar het.
Please! Koop geen gouden juwelen, bij aankoop zijn ze zelfs 100den percenten te duur. Geen kat geeft geld voor een zelfbenoemde artiest in de goudsmederij.
Gouden juwelen hebben enige waarde maar u zal al 20 à 50 jaar moeten wachten om de "winst" van een juwelier te overbruggen en dezelfde beginwaarde (de initiële prijs) voor uw juweeltjes (nou ja!) te krijgen. Als u wat centjes wil stoppen in goud om ietwat uw eigenste centjes te willen vrijwaren ... aub, koop dan geen juwelen ... koop goud aan het gewicht!
Laat u aub ook niet vangen aan de waarde van edelstenen (meestal half edelstenen), 90% van de juweliers hebben geen enkel idee hoe een edelsteen/halfedelsteen te evalueren ... zij kopen zogezegd 'in vertrouwen' ... voor een nadenkend mens is dit niet voldoende ... zij moeten kunnen het kaf van het koren onderscheiden. Anders moeten ze maar eieren en melk op de wekelijkse markt gaan verkopen en de mensen niet in de waan laten dat zij "alles weten".

Fokke

22 nov 2014, 18:36

Paca schreef:Als ik deze beweringen, halve beweringen en ja zelfs sprookjes allemaal lees, kan ik toch maar tot één conclusie komen! Koop goud en bewaar het.
Please! Koop geen gouden juwelen, bij aankoop zijn ze zelfs 100den percenten te duur. Geen kat geeft geld voor een zelfbenoemde artiest in de goudsmederij.
Gouden juwelen hebben enige waarde maar u zal al 20 à 50 jaar moeten wachten om de "winst" van een juwelier te overbruggen en dezelfde beginwaarde (de initiële prijs) voor uw juweeltjes (nou ja!) te krijgen. Als u wat centjes wil stoppen in goud om ietwat uw eigenste centjes te willen vrijwaren ... aub, koop dan geen juwelen ... koop goud aan het gewicht!
Laat u aub ook niet vangen aan de waarde van edelstenen (meestal half edelstenen), 90% van de juweliers hebben geen enkel idee hoe een edelsteen/halfedelsteen te evalueren ... zij kopen zogezegd 'in vertrouwen' ... voor een nadenkend mens is dit niet voldoende ... zij moeten kunnen het kaf van het koren onderscheiden. Anders moeten ze maar eieren en melk op de wekelijkse markt gaan verkopen en de mensen niet in de waan laten dat zij "alles weten".
Koop goud of zilveren munten.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

YYZ

22 nov 2014, 18:40

Paca schreef:Als ik deze beweringen, halve beweringen en ja zelfs sprookjes allemaal lees, kan ik toch maar tot één conclusie komen! Koop goud en bewaar het. Please! ... koop goud aan het gewicht! ... voor een nadenkend mens is dit niet voldoende ... mensen niet in de waan laten dat zij "alles weten".
Goud zou evolutionair ook al achterhaald kunnen zijn, het kan eerder gezien worden als een paniekeractie die regressief van aard is. En deze paniekreactie wordt natuurlijk handig uitgebuit door goudhandelaars. Ter reflectie:

We hebben ook gezien dat we al het schijngeld kunnen materialiseren mits gebruik van de omgekeerde logica, ook hier stellen zich een aantal bijkomende vragen en/of bedenkingen. Immers, als we de evolutie van geld beschouwen dan ligt het in lijn van de verwachting dat alles electronisch zal verlopen in de toekomst. We denken maar aan het innovatieve idee dat we via onze GSM kunnen betalen, dit laat nog even op zich wachten maar betaalkaarten kennen we allemaal. We kunnen dan ook besluiten dat het zogeheten 'geld uit het niets' geen probleem vormt maar nu net dit hele proces bevordert, bizar genoeg volledig tegengesteld aan de perceptie die hier overwegend over bestaat. Ook hier kan een beeld helpen.
Afbeelding
De allereerste betaalmiddelen (bv Kauri) laten we hier achterwege, wat we zien is dat in werkelijkheid papieren geld het goud heeft vervangen, dit in tegenstelling tot het idee dat goud als dekking dient voor de geldhoeveelheid. Uiteindelijk is dit logisch te begrijpen aangezien er voor het goud zelf geen dekking bestond, bezwaarlijk kan gezegd worden dat de aarde deze functie zou hebben, dit zou absurd zijn. In het evolutionair verlengde wordt papieren geld vervangen door electronisch- en/of virtueel geld, in realiteit is slechts 3% van de geldhoeveelheid nog fysiek dus we zijn op goede weg. Als we deze lijn doortrekken dan komen we op het spoor van nog een heikel topic in onze samenleving, namelijk de zogeheten 'goudoorlog'.

http://chaospunt.forum2go.nl/post41.html#41

Vesselin

22 nov 2014, 19:38

Koop goud of zilveren munten.
Lees eerst toch nog maar een keer dat stukske over de 'Jozef-penning'.
Spijtig genoeg is dat geen sprookje!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Fokke

22 nov 2014, 23:55

Als je dit allemaal leest zou ne mens met plezier van den Boerentoren springen! :lol: :evil: :oops:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Vesselin

23 nov 2014, 06:05

Hoe het huidige geldsysteem echt in elkaar zit, wordt door de politici en bankiers angstvallig verzwegen!
Waar ze doodsbang voor zijn is een wereldwijde 'run on the bank', want dan wordt voor jan en alleman onmiddellijk duidelijk dat die astronomische geldbedragen absoluut niet gedekt zijn en stort het hele systeem als een kaartenhuisje ineen.
YYZ en ik proberen die ballon te doorprikken.
Het is vanzelfsprekend dat ge dan bang wordt en het niet wilt horen. Voor de oudere generatie - laten we het hopen - zal het zijn tijd wel duren. Maar denk eens aan uw kinderen en kleinkinderen.
Vóór de Eerste - en Tweede Wereldoorlog, dachten de mensen ook: "Het zal wel zo erg niet zijn. Het zal wel overwaaien". Maar het is niet overgewaaid en het was zéér erg!
-- Mark Twain

YYZ

23 nov 2014, 10:04

Fokke schreef:Als je dit allemaal leest zou ne mens met plezier van den Boerentoren springen!
Of plots wakker worden voor de misleiding die men de bevolking blijft opsolferen? Er zijn tendensen die niets aan het toeval overlaten nochtans, de volgende reflectie dat direct verband houdt met wat er nu in België gebeurt.

(1) 1ste staking werd vergezeld door een rapport van journalisten (cfr Luxemburg)
(2) de regering weigert vermogensbelasting verder te cultiveren
(3) 2de staking (morgen) wordt vergezeld door rapport Rekenhof
(4) ???

In deze topic zien we allerhande alternatieven die heel anders zeggen. Waar gaat dit eindigen en hoelang kan politiek dit volhouden jegens een bevolking waarover men zegt ze te willen dienen? We hoeven echt raketwetenschapper te zijn om deze eenvoud te begrijpen, of wel?

YYZ

23 nov 2014, 10:15

Vesselin schreef:Hoe het huidige geldsysteem echt in elkaar zit, wordt door de politici en bankiers angstvallig verzwegen! Waar ze doodsbang voor zijn is een wereldwijde 'run on the bank', want dan wordt voor jan en alleman onmiddellijk duidelijk dat die astronomische geldbedragen absoluut niet gedekt zijn en stort het hele systeem als een kaartenhuisje ineen. YYZ en ik proberen die ballon te doorprikken.
Alvast m'n excuses voor het schema Vesselin, de vrees voor een bankrun is makkelijk op te lossen voor wie iets van economie kent en daar op een gezonde manier mee omgaat. In onderstaand denkexperiment krijg je het bewijs hiervoor, ook dit alternatief is technisch perfect mogelijk. Die ballon is derhalve al lang doorprikt, louter pro forma kunnen we dat ook met wiskundige precisie aantonen, een kwestie van bewustwording.

Bewijs

Volledig in de ban van Einstein maken we het zo eenvoudig mogelijk, aan de hand van een vereenvoudigd model kunnen we de bewijslast aanleveren. Als inflatie leidt tot het probleem dan wordt deflatie logisch om het op te lossen, dit passen we toe op een willekeurige consolidatie.

In de kolom (IV) zien we per rekening een symbool, de schulden (S) en vorderingen (K) zijn gelijk aan elkaar, alle monetaire elementen vormen de totale geldhoeveelheid (M) en de overige elementen behoren tot (Q). De geldhoeveelheid bestaat uit fysiek geld (MF), het schijngeld (MS) is de hoeveelheid die we willen materialiseren (cfr bankrun). Een beeld zegt meer dan duizend woorden:
Afbeelding
Conclusie

Het verdict is eenduidig, door toepassing van deflatie kunnen we met wiskundige precisie voldoende neutraal geld genereren om (1) het schijngeld te materialiseren en (2) alle schulden aflossen zonder koopkracht- en/of kapitaalsverlies. Anders gezegd, het is technisch mogelijk om een situatie te creëren die voorafgaat aan het probleem, bijgevolg kunnen we de stelling van Einstein bevestigen.

En dit is wellicht een harde dobber, het wil ook zeggen dat we ons bezig houden met problemen die niet bestaan wanneer we een andere denkpiste volgen, een pleidooi voor biflatie mag dan ook gepast zijn. En niet enkel gepast, als ethiek nog enige waarde heeft, is het zelfs hoogst noodzakelijk. Het bewijs staat op zich maar hoe gaan we hier vervolgens mee om? We kiezen er bewust voor om de bewijslast te laten zoals het is, de verwerking van het neutrale geld laten we aan uw verbeelding en besluiten in een Einsteinsiaanse modus, een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom.

YYZ

23 nov 2014, 10:27

Vesselin schreef:Het is vanzelfsprekend dat ge dan bang wordt en het niet wilt horen. Voor de oudere generatie - laten we het hopen - zal het zijn tijd wel duren. Maar denk eens aan uw kinderen en kleinkinderen.
Vóór de Eerste - en Tweede Wereldoorlog, dachten de mensen ook: "Het zal wel zo erg niet zijn. Het zal wel overwaaien". Maar het is niet overgewaaid en het was zéér erg!
Inderdaad Vesselin, uiteraard is dit allemaal geen prettig nieuws om te horen, het is alsof we als mensheid een herkansing krijgen. Het gezegd 'driemaal is scheepsrecht' kan je hierbij gebruiken, de vraag stelt zich of we nu eerst WOIII nog moeten ondergaan of dat nu net niet gaat gebeuren.

Onthutsend om zien is dat de alternatieven vandaag in dezelfde lijn liggen als toen, gezien de technologische revolutie van de 20ste eeuw zou het herstel enkel veel sneller kunnen verlopen als een kritische massa deze ideeën cultiveert. Voor sommigen zal het misschien bizar klinken dat er binnen het IMF ook een aantal mensen zijn die hiervoor pleiten. De samenvatting volstaat om het contrast met politieke berichtgeving te maken. Ter getuigenis:

At the height of the Great Depression a number of leading U.S. economists advanced a proposal for monetary reform that became known as the Chicago Plan. It envisaged the separation of the monetary and credit functions of the banking system, by requiring 100% reserve backing for deposits. Irving Fisher (1936) claimed the following advantages for this plan:

(1) Much better control of a major source of business cycle fluctuations
(2) Complete elimination of bank runs
(3) Dramatic reduction of the (net) public debt
(4) Dramatic reduction of private debt

We study these claims by embedding a comprehensive and carefully calibrated model of the banking system in a DSGE model of the U.S. economy. We find support for all four of Fisher's claims. Furthermore, output gains approach 10 percent, and steady state inflation can drop to zero without posing problems for the conduct of monetary policy.

http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2012/wp12202.pdf

Paca

24 nov 2014, 00:34

Een beetje off topic maar toch in mijn hersens gebrand.
Ik had ooit een jeugdvriend wiens vader zijn fortuin gemaakt had met het herstellen van daken die in WOII deels of volledig vernield waren. Kerk- en kapeldaken in leisteen waren zowat zijn specialiteit. Gewoon om "de tableau" wat te schilderen.
Mijn broers en mezelf waren er kind aan huis. Het moet tussen 1955 en 1960 geweest zijn dat ik moeder de vrouw bezig zag met het (her)branden van koffiebonen. Een handtrommel, gevuld met koffiebonen, boven een vuurtje.
Nieuwsgierig, zoals elk jong dier, vroeg ik met wat ze bezig was. "Wel Polleke, deze koffiebonen dateren van onder de oorlog, ze zijn nog goed maar moeten even terug gebrand worden". Heb dit altijd als een wijze les ervaren ... samen met het verhaal van een ongestold frietvet op het balkon van een "onder-wonende" Feldwebel in Brussel. Voor de nieuwsgierigen: Die Feldwebel had frietvet in een ketel op zijn balkon staan, de bovenbuur een "huissier/deurwaarder" leende dat vet wel eens, aan de hand van een haak en een koord, en kende de werkuren van voornoemde Feldwebel. Op een dag kwam de Feldwebel vroeger naar zijn appartement en ... het vet was nog niet terug gestold! Een bang uur voor de "lener"!
Veroorloof me nog wat off topic te blijven. Verscheidene malen heb ik vroeger mensen die WOII hebben meegemaakt gevraagd: "Wat zou u indoen en bewaren als de miserie nog eens zou beginnen?". Tot mijn verbazing (waarschijnlijk pure onwetendheid) was het antwoord: Olie! Met dien verstande "olie om in de keuken te gebruiken". Wie zou daar, in eerste instantie aan denken? Heb ik u ooit verteld over mijn directeur bij Remy/Wijgmaal die voor 100.000 Bef pasta naar zijn huis liet slepen tijdens de zevendaagse oorlog (1967?) oorlog tussen Israël en 'de anderen'. Hij had natuurlijk ooit WOII meegemaakt. De pasta kwam terug naar de fabrieken Remy, ze werden in hun originele verpakking verkocht in de toenmalige grootwarenhuizen Galeries Anspach, Innovation et al.
Perché no? Waarom niet?
Heb toen geleerd dat pasta, een goedkoop voedingsmiddel, uitermate lang bewaard kan worden ... een les die ik nooit zal vergeten.

Vesselin

24 nov 2014, 03:53

Fokke schreef:Als je dit allemaal leest zou ne mens met plezier van den Boerentoren springen! :lol: :evil: :oops:
Ik ga er van uit dat je dat ironisch/ cynisch bedoelt.
Ik moet zeggen dat, toen ik de uitleg over de gevolgen van het mechanisme van de exponentiële samengestelde rente op de geldcreatie en geldverkeer las, ik ook dacht: "In 's hemelsnaam! Dat kan toch niet!!!"
Maar het is wiskundig gewoon zo!
En geloof maar dat de bankiers en politici dat heel goed weten!
Gelukkig is er één ding: De realiteit blijft de realiteit!
De wereld blijft in werkelijkheid draaien - niet door het ongedekte schuldgeld - maar door wat mensen écht produceren, door de infrastructuren die ze bouwen, de verschillende soorten diensten die ze aan elkaar verlenen, de goederen die wereldwijd verhandeld en verdeeld worden.
De kink in de kabel is: dat er gedacht wordt in termen van zoveel mogelijk winst maken en "de concurrentie aftroeven". Als die mentaliteit niet verdwijnt, blijft er grote ongelijkheid en groot lijden voor de mensheid.
En het verdwijnen van die mentaliteit heeft vele psychologische aspecten.
Die bespreken, is een ander paar mouwen en off-topic.
-- Mark Twain

YYZ

24 nov 2014, 07:34

Vesselin schreef:
Fokke schreef:Als je dit allemaal leest zou ne mens met plezier van den Boerentoren springen! :lol: :evil: :oops:
Ik ga er van uit dat je dat ironisch/ cynisch bedoelt. Ik moet zeggen dat, toen ik de uitleg over de gevolgen van het mechanisme van de exponentiële samengestelde rente op de geldcreatie en geldverkeer las, ik ook dacht: "In 's hemelsnaam! Dat kan toch niet!!!" Maar het is wiskundig gewoon zo! En geloof maar dat de bankiers en politici dat heel goed weten!Gelukkig is er één ding: De realiteit blijft de realiteit! De wereld blijft in werkelijkheid draaien - niet door het ongedekte schuldgeld - maar door wat mensen écht produceren, door de infrastructuren die ze bouwen, de verschillende soorten diensten die ze aan elkaar verlenen, de goederen die wereldwijd verhandeld en verdeeld worden.
Economie draait om het creëren van 'waarden' voor ons allen, als dit gekaapt wordt door egocentrisme dan kunnen we 'ethiek' op onze buik schrijven, leuk voor de salonfilosofen maar ook niet meer dan dat. Die intrest is inderdaad een doorn in het mondiale oog, logischerwijs weerspiegelt zich dat ook in de prijzen. Zo is de index op dezelfde dynamiek gebaseerd waardoor er mi wel geld uit het niets moet gecreëerd worden, willens nillens. Iedereen kan dit snel berekenen in een rekenblad, neem een brood van 2€ met een continue inflatie van 3%, ook dat werkt exponentieel

(1) 2€
(2) 2€ x 1.03 = 2,06
(3) 2.06€ x 1.03 = 2,1218
(4) ...
(100) 38,43€
(250) 3.238,44€
(500) 5.243.754€

Deze extreme projectie lijkt misschien absurd maar is dat zeker niet, dit verhaal wordt nog bedrieglijker door regelmatig een correctie door te voeren zoals dat met de Euro is gebeurd. Die grote getallen worden dan - onder het mom van een gemeenschappelijke munt - netjes gedeeld waardoor men terug tot een normaal getal komt, het circus kan dan verder.

De invoering van een wereldmunt zou dit alles transparanter kunnen maken maar dat zal men tegenwerken, het zou immers betekenen dat allerhande bedrieglijke praktijken aan het licht komen. Niet enkel de rente speelt dan een rol, ook de verschillende valuta's zijn lekkere snoepjes voor de fraudeur die de bevolking mist in de ogen blijft strooien. De bevolking trapt er natuurlijk met beide voeten in door hun spel te bekrachtigen, niet wetend tot welke destructie dit leidt.
De kink in de kabel is: dat er gedacht wordt in termen van zoveel mogelijk winst maken en "de concurrentie aftroeven". Als die mentaliteit niet verdwijnt, blijft er grote ongelijkheid en groot lijden voor de mensheid. En het verdwijnen van die mentaliteit heeft vele psychologische aspecten. Die bespreken, is een ander paar mouwen en off-topic.
Het is minder off topic dan je denkt Vesselin, als het over geld gaat dan is dat hoofdzakelijk een psychologische kwestie. Zolang allerhande bedrieglijke praktijken blijven aanhouden dan blijven we als gevangenen in dit systeem zitten. Ieder op zich tracht zich te bevrijden waardoor het systeem op de spits gedreven wordt, niet moeilijk dat op die manier een 'ratrace' ontstaat. Dit alles kan je herleiden tot z'n essentie, de 4 elementen van Foucault zijn hier dan ook bruikbaar om de analyse te maken:

(1) element van utopische gespletenheid
(2) element van systeemovermacht
(3) element van omgekeerde effectiviteit
(4) element van samenhangende kennis

Uiteindelijk niet zo moeilijk om te begrijpen, zie je er iets in?

Fokke

24 nov 2014, 08:25

Paca schreef:Een beetje off topic maar toch in mijn hersens gebrand.
Ik had ooit een jeugdvriend wiens vader zijn fortuin gemaakt had met het herstellen van daken die in WOII deels of volledig vernield waren. Kerk- en kapeldaken in leisteen waren zowat zijn specialiteit. Gewoon om "de tableau" wat te schilderen.
Mijn broers en mezelf waren er kind aan huis. Het moet tussen 1955 en 1960 geweest zijn dat ik moeder de vrouw bezig zag met het (her)branden van koffiebonen. Een handtrommel, gevuld met koffiebonen, boven een vuurtje.
Nieuwsgierig, zoals elk jong dier, vroeg ik met wat ze bezig was. "Wel Polleke, deze koffiebonen dateren van onder de oorlog, ze zijn nog goed maar moeten even terug gebrand worden". Heb dit altijd als een wijze les ervaren ... samen met het verhaal van een ongestold frietvet op het balkon van een "onder-wonende" Feldwebel in Brussel. Voor de nieuwsgierigen: Die Feldwebel had frietvet in een ketel op zijn balkon staan, de bovenbuur een "huissier/deurwaarder" leende dat vet wel eens, aan de hand van een haak en een koord, en kende de werkuren van voornoemde Feldwebel. Op een dag kwam de Feldwebel vroeger naar zijn appartement en ... het vet was nog niet terug gestold! Een bang uur voor de "lener"!
Veroorloof me nog wat off topic te blijven. Verscheidene malen heb ik vroeger mensen die WOII hebben meegemaakt gevraagd: "Wat zou u indoen en bewaren als de miserie nog eens zou beginnen?". Tot mijn verbazing (waarschijnlijk pure onwetendheid) was het antwoord: Olie! Met dien verstande "olie om in de keuken te gebruiken". Wie zou daar, in eerste instantie aan denken? Heb ik u ooit verteld over mijn directeur bij Remy/Wijgmaal die voor 100.000 Bef pasta naar zijn huis liet slepen tijdens de zevendaagse oorlog (1967?) oorlog tussen Israël en 'de anderen'. Hij had natuurlijk ooit WOII meegemaakt. De pasta kwam terug naar de fabrieken Remy, ze werden in hun originele verpakking verkocht in de toenmalige grootwarenhuizen Galeries Anspach, Innovation et al.
Perché no? Waarom niet?
Heb toen geleerd dat pasta, een goedkoop voedingsmiddel, uitermate lang bewaard kan worden ... een les die ik nooit zal vergeten.
Ik heb dit meegemaakt tijdens de oorlog in Korea, in 1952. Toen werd ook zwaar gehamsterd: Suiker, zout, sardientjes... al wat kon bewaard worden!