Sepa Domiciëlering

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

21 apr 2014, 09:09

nete schreef:(2) Mercedes bevestigt dat ze de SEPA niet kunnen wegdoen.
Mercedes activeert een door Argenta opgeschort mandaat.

Dat is het wraakroepende waar ik nu al 2 jaar tegen protesteer.
Bedrijven doen gewoon waar ze zin in hebben.
Waarom, in godsnaam, moet een mandaat van een bedrijf, zelfs als je er totaal geen relatie meer mee hebt, (zoals bij mij Electrabel), 3 jaar een sluimerend bestaan leiden ? Ik vind nog steeds geen enkele zinnige reden.
Nog even dit, in verband met bovenstaande. Ik ben eens gaan kijken naar mijn enige "opgeschort" mandaat en daar staat nog tot november 2014:

Type van het mandaat :SEPA-domiciliëring

Nummer van het mandaat :N000000126846

Statuut van het mandaat :Opgeschort mandaat

Datum ondertekening van het mandaat :12-11-2011

Begindatum van het mandaat :25-11-2011

Einddatum van het mandaat :

Datum aanvraag copie van mandaat :

Begindatum van de opschorting :23-05-2012

Einddatum van de opschorting :

Enkelvoudige invordering :Nee


Ik ben vrij zeker, mocht de betrokken firma willen, zij gewoon met een seintje aan hun bank, en die bank aan mijn bank, dat mandaat gewoon terug activeren. Hier geen risico, mijn rekening is gebetonneerd tegen alle SEPA mandaten.
Alhoewel, 100% zeker ben ik niet, hier is het een bestaand (opgeschort) mandaat, waar ik "zogezegd" ooit mijn goedkeuring aan gegeven heb.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

21 apr 2014, 10:22

Je blijft in herhaling vallen, geen kat hier die het nog interesseert. Heb jij echt geen eigen leven meer buiten een sepa?

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

22 apr 2014, 09:11

Prima Vera schreef: Heb jij echt geen eigen leven meer buiten een sepa?
Ik heb geen leven MET Sepa dom's mijn beste Prima Vera.
Alles zit hier bij mij op slot voor die mandaten.
Normaal blijft dit nu rusten tot 26 november.
Ben benieuwd of dat mandaat (zoals beloofd) na 3 nutteloze jaren echt zal verdwijnen.

Mocht het niet verdwijnen dan zitten we natuurlijk weer bij een slechte bank. :D

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

22 apr 2014, 09:43

Jij bent geobsedeerd.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

22 apr 2014, 11:20

Prima Vera schreef:Jij bent geobsedeerd.
Nee, ik zie ernstige tekortkomingen in een systeem en maak die kenbaar.
Misschien kunnen enkele lezers hieruit nuttige info halen.
Meer hoeft dat niet te zijn.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

04 jan 2015, 10:02

Laatste stand van zaken: op mijn oude rekening staat het Electrabel mandaat nog altijd "opgeschort", zal wel zo zijn tot ergens volgende week, dan wordt die rekening afgesloten. Anders zou het nog tot mei duren eer ze verdween (als ze het niet zouden vergeten).

Andere vraag: op mijn Keytrade rekening heb ik alle SEPA's geblokkeerd. Maar ik opende er nu toch eentje omdat ik mijn hospitalisatieverzekering dan in 4 keer kan betalen.

Ik heb er eventjes niet op gelet dat mijn rekening volledig geblokkeerd stond. CM maakt een mandaat aan (kan dus op die geblokkeerde rekening) en dan volgt er natuurlijk een geweigerde betaling. Ik zou verwachten dat een bank tenminste zou melden dat er een door mij ondertekende aanvraag bij hen is voor domiciliëring op een geblokkeerde rekening. Nee hoor, ze maken gewoon een DOM aan en weigeren de betaling.
Ik kan nu wel een zwarte lijst aanmaken met bedrijven van wie ik geen DOM aanvaard, maar een witte, waar ik kan aanduiden wie de uitzondering op de blokkering is, lijkt niet te kunnen.
Dus mag je in theorie dagelijks gaan kijken of er geen onterechte DOM's aangemaakt zijn om die dan handmatig te blokkeren. Dan kan je weer 3 jaar lang zo'n lijst krijgen van geblokkeerde mandaten.

Eens bij Recordbank gaan kijken: zelfde regeling: je kan ALLES blokkeren of, als ze al aangemaakt zijn, bepaalde mandaten achteraf blokkeren, ofwel in theorie ALLE bedrijven één voor één blokkeren behalve bijvoorbeeld één enkel.
Handig is anders.
Het blijft kompleet onlogisch naar de schuldenaar toe: Wil je 1 mandaat activeren dan MOET je je rekening openzetten voor ALLE bedrijven, bonafide zowel als malafide, en zo nodig ACHTERAF de mogelijke schade proberen recupereren.

Bij Argenta blijkt het dus wel te kunnen om één (of enkele) bedrijven toelating te geven en alle andere te blokkeren.
Het blijft dus een soepje.