Sepa Domiciëlering

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

23 mar 2014, 11:57

Men zit hier te discutteren over spijkers op laag water en blijkbaar zijn er amper mensen die weten waarover het gaat.
Een Domiciliëring ( vroeger of nu SEPA ) begint altijd met een volmacht die jij geeft aan iemand om geld van jouw rekening te halen. Geef je zo'n volmacht niet, dan kan er niemand iets starten. Dat men ongevraagd zoiets kan in gang zetten, is dus niet waar.
Wat is dan het verschil met vroeger ?
Vroeger tekende je zo'n volmacht en diegene die de volmacht kreeg, gaf dat door aan jouw bank. Die bank bracht dat in en de volmachthouder kon beginnen geld af te halen.
Nu bij SEPA: teken jij zo'n volmacht en de volmachthouder brengt dat zelf in in het systeem.
De bank heeft nooit controle gedaan over de bedragen die van de rekening gingen. Dat was en is nog altijd jouw verantwoordelijkheid.
Eigenlijk is er in hoofdzaak weinig veranderd. Toch onvoldoende om daar zo'n spel over te maken en iedereen bang te maken met een dooie mus.
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 mar 2014, 13:13

Dat zingen wij hier al zo lang Archimedes maar men schijnt het niet te begrijpen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

23 mar 2014, 14:22

Archimedes.
De bank heeft nooit controle gedaan over de bedragen die van de rekening gingen. Dat was en is nog altijd jouw verantwoordelijkheid.


De bank controleert alle bedragen die van een rekening gaan,
* ze moeten de zwart-wit-wasserij doorgeven
* ze moeten de maximum negatieve bankrekeninglimiet respecteren.
* en waarschijnlijk nog andere.

Dit heb ik ondervonden in 2001 of 2002.
Ik vroeg aan het HQ van mijn bank in Brussel om een bedrag van ongeveer BEF 25000 over te schrijven van mijn bankrekening hier in Limburg.
Ik heb dat niet bekekenen enkele weken later een hoogdringende telefoon van de bank in Brussel en in Limburg me de vermelding dat een stagiaire per vergissing € 25000 gestort had (Een vergissing van de bank in uw voordeel). Ik moest dat terug overschrijven, want zij kunnen dat niet, wat ik niet begrijp.

"Een vergissing van de bank in uw voordeel" (In werkelijkheid is hiervan echter meestal geen sprake van). Dat heb ik gezien in het Leuvense omtrent 1995, waar BEF 20000 op de verkeerde rekening gestort is door een bediende van de bank. De ontvanger heeft het nooit terugbetaald en de bank heeft het zelf mogen betalen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

23 mar 2014, 20:42

Beste Pastoor, wat heeft dat met domiciliëringen te maken ?
Geld dat binnen komt wordt gecontroleerd op witwas: bij particulieren is een domiciliering geld dat eraf gaat.
Debiteringen worden gecontroleerd op de limieten van je rekening maar niet op het bedrag dat eraf gaat, binnen die limiet wel te verstaan.
Ik ken zelfs banken waar je een boete betaald als er onvoldoende dekking op je rekening is.
Maar laat ons toch"on topic" blijven.
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

24 mar 2014, 18:21

Men mag ook eens gaan kijken in het internet.
Laatst gewijzigd door pastoor op 29 mar 2014, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

24 mar 2014, 18:29

Moet je zeker eens doen Pastoor.
Dan ga je daar lezen dat vele firma's niet klaar zijn omdat ze veel te laat begonnen zijn om alles te regelen.
Ik heb er echter nog geen gevonden die komen klagen omdat ze tenonrechte geld kwijt geraakt zijn.
En daar ging het hier toch om.
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

24 mar 2014, 23:51

SEPA.

Gefährdete Bankkonten: Sepa-Umstellung führt zu neuer Betrugswelle.

Die Sepa-Kontonummern sollen den Zahlungsverkehr in Europa vereinfachen, doch die Umstellung bietet ein Einfallstor für Betrüger. Polizei und Verbraucherschützer berichten von einer neuen Masche, mit der Bankkunden ihre Kontodaten abgeluchst werden.

(1) Anfang Januar hatte eine Frau aus Herrieden bei Ansbach eine vermeintlich von ihrer Hausbank stammende E-Mail bekommen
* 3500 Euro von ihrem Konto in die Niederlande: € 3500 weg via SEPA.
* en nog een tweede keer: € 3500 weg via Sepa naar Nederland.

(2) Trouble in Europe – SEPA-Phishing-Alert.
A big national German newspaper published a story of a 63 year old business man who gave his credentials to the fraudsters and lost 25,000 Euros.
* € 25000 weg via Sepa.
(Een man uit India heeft dit gedaan vanuit Roemenië)

* * * * * * * * *

In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van incompetentie.
(Peter Principle).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

25 mar 2014, 09:15

Maar Pastoor toch. Als een firma slecht wil via een domiciliering zal slecht gebeuren. Ik had gedacht dat een nuchter mens zoals jij toch realistisch zou denken.
Ook een andere firma kan zo iets doen via domiciliering. Als jij een domiciliering hebt via Electrabel bv en zij maken een fout factuur op met een gigantisch groot bedrag van 3500 eur dan gaat die daar de eerstvolgende keer af, mits er genoeg provisie op de rekening staat. En al de rest is bullshit mijn vriend.
Een mens moet nog altijd zijn gezond verstand gebruiken met wie hij tenslotte in zee gaat en wie hij een domicilieringsopdracht geeft (SEPA of geen SEPA speelt een rol).
Trouwens er is normaliter GEEN ENKELE BANK die op die manier werkt via mail e.d. dus voor mij is dit al zeker een NEP bericht.

En dat van die 25.000 eur heeft al helemaal niets te maken met SEPA.

Waar blijven jullie al die onzin toch vandaan halen?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

25 mar 2014, 10:36

Prima Vera,
Maar Pastoor toch. Als een firma slecht wil via een domiciliering zal slecht gebeuren. Ik had gedacht dat een nuchter mens zoals jij toch realistisch zou denken.


Meneer Vera toch, bedankt voor uw commentaar over mij, dat doet u met veel senioren hier. Ben jij zo goed en zo intelligent en zo slim en zoveel beter en zo wijzer dan de anderen dat je hier her en der op dit forum mensen moet beledigen en vernederen. Mij kan je daar niet mee raken.

Het is heel simpel, het staat in het internet, zoek het op Vera,
en lees het (een is in het Duits, het ander in het Engels).
Voor mijn part moet je dat allemaal niet geloven.
Het gaat over SEPA, het gaat niet over bedrijven.

* * * * * * * *

Van twee Duitse mensen is op een of andere manier het
bankrekeningnummer in de handen gekomen
van andere mensen.

Een van die andere personen heeft van uit Nederland via SEPA
tweemaal € 3500 van dezelfde Duitse bankrekening genomen.
(De politiediensten kunnen niets doen, zie internet)

De andere persoon, iemand van India, heeft vanuit Roemenië
via SEPA € 25000 van een Duitse bankreklening genomen.

* * * * * * * *

Met het "Peter Principle" wijs ik naar de ontwerpers (designers) van het product.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

25 mar 2014, 11:30

Pastoor ben jij toch vlug geraakt. Ik heb je op geen enkele manier vernederd en/of beledigd. Ik heb je juist een pluim gegeven omdat ik je aanzag voor een nuchter en realistisch mens. Daarom dat ik er van verschiet dat jij die berichten allemaal zo maar als waar aanziet.

Dat gebruik via SEPA daar geloof ik geen ene moer van. Feit is dat de mensen dom zijn geweest door hun rekeningnummer vrij te geven. Dat is het grote probleem. Dat ze daar dan weer graag een SEPA van maken, tja .....

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

25 mar 2014, 12:38

Ik sluit me daar eigenlijk bij aan.
Ik zou eens graag het hele artikel lezen,want ik zie dat ernergens sprake is van een Sepa domiciliering endaar ging dit topic toch over.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

25 mar 2014, 16:18

paullamb ,

(ik had gisteren het Duitse kranten artikel (moeilijk leesbaar), dit is hetzelfde beter leesbaar).

* * * * * * * *

Wat ze zeggen is dit:
Als iemand de "12 letters en cijfers" van de bankrekening" van meneer X kent. Dan kan die iemand in een ander land een bankrekening openen en met de hulp van SEPA software en functies een mandaat aanmaken op de bankrekening van meneer X, De centen van de bankrekening van meneer X overbrengen naar de bankrekening in het andere land, de centen nemen, de bankrekening opzeggen en wegwezen. .

* * * * * * * *

Gefährdete Bankkonten: Sepa-Umstellung führt zu neuer Betrugswelle. <- dat als Google zoekterm inbrengen.

Case 1. Frau aus Herrieden bei Ansbach -> € 3500 verloren.

"Im Rahmen einer angeblichen "Sepa-Synchronisation ihres TAN-Generators" teilte die Frau der Anruferin dann auf Anweisung eine TAN-Nummer mit. Mit deren Hilfe überwiesen die Täter umgehend etwa 3500 Euro von ihrem Konto in die Niederlande".

Case 2. Eine 37-jährigen Nürnbergerin -> € 7000 verloren.

"Es müsse wegen der Sepa-Einführung ein Konto-Update durchgeführt werden. Der Schaden für die Frau liegt laut Polizeipräsidium Mittelfranken bei mehr als 7000 Euro".

* * * * * * * *

Trouble in Europe – SEPA-Phishing-Alert. <- dat als Google zoekterm inbrengen.

A big national German newspaper published a story of a 63 year old business man who gave his credentials to the fraudsters and lost 25.000 Euros.

* * * * * * * *
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

25 mar 2014, 16:31

Lieve Pastoor, dat heeft niets met SEPA te maken maar alles met oplichting. Nu spreek je al over volmachten vervalsen e.d.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

25 mar 2014, 16:36

Ik zie totaal geen verband met een Sepa domiciliering.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

26 mar 2014, 12:21

Paullamb,

Voeger waren er DOM(s) (domiciliëringen), di door mijn aanvraag aan mijn bank op mijn bankrekening geplaatst werden. Zonder die domiciliëring verbonden aan mijn bankrekening kan een leverancier (elektriciteit, Telenet, ... geen centen op mijn rekening komen halen. Akkoord?

Nu, in de "sepa" wereld staan er mandaten op mijn bankrekening.
Zonder die mandaten verbonden aan mijn bankrekening kan een leverancier (elektriciteit, Telenet, ... geen centen op mijn rekening komen halen. Akkoord?

Bij de overgang van DOM naar SEPA heb ik (en ik veronderstel iedereen) van de bank een brief gekregen met de vermelding dat de bank de
bestaande DOM (s) omgezet heeft in mandaten. Akkoord?

En nu ben ik verbaasd dat jij niet op de hoogte van de volgende zinnen.
* Voor de Sepa wereld maakte mijn bank op mijn verzoek de DOM(s).
* Bij de overgang naar Sepa converteert mijn bank de Dom(s) naar mandaten.
* Eens in de Sepa wereld doet mijn bank niet mee met Sepa mandaten.
* De leverancier stuurt een mandaat naar mijn bank op mijn bankrekening.
* Dat mandaat is NIET AF. Ik moet dat zelf aanvullen met gegevens. Dat heb ik moeten doen met het Essent mandaat (met hulp van het help-centra van de bank). En slechts dan is het mandaat bruikbaar en is de sepa-domiciliëring af. En dit weet jij niet.

En nu terug naar de Duitse tekst.
Gefährdete Bankkonten: Sepa-Umstellung führt zu neuer Betrugswelle.

Wenige Tage später bekam die Kundin einen Anruf einer falschen Bankmitarbeiterin. Im Rahmen einer angeblichen "Sepa-Synchronisation ihres TAN-Generators" teilte die Frau der Anruferin dann auf Anweisung eine TAN-Nummer mit.

Valse bankwerkneemster - voor Sepa synchronisatie - met TAN generator een TAN nummer invullen.

Is het nu duidelijker?

Waar men vroeger een bankkaart kopieerde om centen te pikken van de eigenaar van de bankkaart, kan men nu bij goedgelovige mensen (zonder dat de "twee banken" het weten of zien) via een PC thuis centen overhevelen naar zijn eigen rekening.

* * * * * * * *

Gefährdete Bankkonten: Sepa-Umstellung führt zu neuer Betrugswelle:
Die Kripo ermittelt doch die Chancen stehen schlecht.
Finanzministerium ist alarmiert. (Minister Geens zal het wel weten).
en zo voort.

* * * * * * * *
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.