Sepa Domiciëlering

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

26 mar 2014, 13:50

Oef!

Ik had me voorgenomen niet meer te antwoorden. Maar uw antwoord slaat echt alles.Maar toch bedankt voor de moeite die u erin stak.
Doet U, Nete, en alle tegenstanders van de Sepa domicilieering de betalingen op Jullie manier aub. Ik zal de mijne ook gewoon verder doen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

27 mar 2014, 03:52

Paullamb,
Archimedes stelde: "Ik heb er echter nog geen gevonden die komen klagen omdat ze ten onrechte (tenonrechte) geld kwijt geraakt zijn."


En dat is het antwoord voor hem, niet voor u.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 mar 2014, 08:10

En toch blijf ik er bij dat er met de Sepa in hoofde niets aan het basisprincipe veranderd is.
Het is en blijft een ordinaire oplichting wat dat Duits geval betreft. Er wordt genoeg over gesproken dat men met telefoons van banken géén rekening mag gehouden worden op het moment dat zij beginnen met rekeningnummers e.d. of in dit geval sepanummers beginnen uit te delen.
Dit ligt zuiver aan de klant zelf dat hij/zij opgelicht werd/wordt.
Zo lang mensen zo stom blijven (én dit noem ik dus echt stom), zullen fraudeurs en oplichters en malafide individuën hun slag kunnen blijven slaan.
Heeft niets maar dan ook niets met SEPA op zich te maken want ze werken met hetzelfde principe als met dom (enkel de jas en de naam is gewijzigd).

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

27 mar 2014, 09:35

Prima Vera schreef:En toch blijf ik er bij dat er met de Sepa in hoofde niets aan het basisprincipe veranderd is.
Het is en blijft een ordinaire oplichting wat dat Duits geval betreft. Er wordt genoeg over gesproken dat men met telefoons van banken géén rekening mag gehouden worden op het moment dat zij beginnen met rekeningnummers e.d. of in dit geval sepanummers beginnen uit te delen.
Dit ligt zuiver aan de klant zelf dat hij/zij opgelicht werd/wordt.
Zo lang mensen zo stom blijven (én dit noem ik dus echt stom), zullen fraudeurs en oplichters en malafide individuën hun slag kunnen blijven slaan.
Heeft niets maar dan ook niets met SEPA op zich te maken want ze werken met hetzelfde principe als met dom (enkel de jas en de naam is gewijzigd).
Ik zal het proberen iets anders te formuleren. SEPA DOM's zijn geen slecht systeem. Punt.
Net zoals de vroegere Belgische DOM's een goed systeem waren.
Waarom ben ik er dan nogal tegen gekant ?
Omdat bij de eerste kennismaking ermee het bewuste bedrijf al in de fout ging (zonder vooraf verwittigen alle DOM's omzetten). Dat had gewoon niet mogen KUNNEN.

Nu kan je je rekening volledig blokkeren, een witte lijst aanleggen, een zwarte lijst aanleggen. Waarom is dat allemaal nodig ? Om eventuele misbruiken ACHTERAF recht te zetten.
Had men nu simpelweg een blokkage ingebouwd waardoor JOUW bank, als er van gelijk welk bedrijf een een mandaat binnenkomt, VOORAF bij jou MOET informeren of je wel degelijk achter die aanvraag staat, dan open ik morgen terug domiciliëringen.

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

27 mar 2014, 09:39

Hier de ervaringen die ik heb met SEPA. Het begon met de rekening van mijn vrouw. Daar is Elektrabel ongevraagd overgegaan naar SEPA op 12/11/2011. Wij waren daar niet mee akkoord, maar tot heden staat dat SEPA mandaat nog steeds actief en geen einddatum ingevuld. Elektrabel wil of kan dat niet wijzigen; wij ook niet en onze bank (Argenta) ook niet. Wij zijn al meer dan 2 jaar geen klant meer bij Elektrabel en dat zal wel zo blijven.
Op mijn dan rekening stonden een zestal DOM’s. Na het grondig lezen van de Sepa regelement, was ik van mening dat dit systeem onbetrouwbaar was. Ik wilde niet hetzelfde meemaken als bij de rekening van mijn vrouw. Ik heb alle DOM’s gewoon online gewist (toen ging dat nog).
Ik heb elke betrokken firma of verzekering telefonisch en per email op de hoogte gebracht van mijn beslissing en duidelijk vermeld dat ik geen SEPA wilde. Ik vroeg hen alle facturen terug gewoon aan te bieden of via email (bijlage). Iedere firma heeft schriftelijk geantwoord en had begrip voor mijn beslissing en van dan af werden de facturen niet meer via DOM betaald. Dat was in november 2013.
Ik heb van elke firma ondertussen facturen gekregen en online betaald. Op mijn rekening stond dus geen DOM meer. Op mijn rekening stond dus een “ slot “voor SEPA. Ik vond dat ik dat keurig geregeld had, ik kon niet hetzelfde meemaken als bij de rekening van mijn vrouw. Niemand kan nog aan mijn rekening.
Vijf weken gingen voorbij. Het was dan eind december 2013.
Er wordt geld afgehaald van mijn rekening door Mercedes (één van mijn schuldeisers). Ik had intussen een door hen gestuurde factuur de maand ervoor al online betaald. Bij nazicht bleek dat zij een SEPA hadden aangemaakt op mijn rekening niettegenstaande er al 5 weken geen DOM meer op stond. Ik neem contact met Mercedes en zij antwoorden dat het een vergissing was. Ik was daar helemaal niet mee akkoord want die SEPA gaat er niet meer af en ik stuur een boze email.
Ik krijg antwoord van de “ Customer Accounting Supervisor” van Mercedes België Luxemburg met de vermelding: sorry, wij hadden geen SEPA mogen aanmaken. Zij zouden die SEPA persoonlijk van mijn rekening verwijderen en nogmaals sorry.
Ik krijg nadien een mail van deze Customer Accounting Supervisor van Mercedes waarin staat dat er contact is genomen met hun bank Fortis. In een mail zegt de “Account Manager” van Fortis dat Mercedes die SEPA niet kan uitwissen, maar dat de klant dat gewoon kan uitvinken in zijn online bankprogramma en als dat niet lukt dan kan Argenta dat voor hem doen. Eenvoudig toch !
Het betreft hier wel degelijk de bank Fortis die dit beweert. Dat is dus niet mogelijk! Ik neem contact met Argenta en leg de situatie uit. Volgens Argenta kan ik deze SEPA niet uitwissen en zij zelf ook niet. De bank van Mercedes, Fortis dus, zou dat kunnen en zij zijn verantwoordelijk voor hetgeen hun klant (Mercedes) doet. Ik moet met Fortis contact opnemen.
Ik neem dus contact met Fortis en vraag hun om samen met Argenta dit te regelen.
Er gaan weken voorbij. Ik vraag nog eens aan Fortis hoever het staat. Het blijkt niet zo eenvoudig te zijn als ze dachten. Blijkbaar hebben ze nu het regelement van SEPA gelezen.
Ik hoor intussen dat er nog een mogelijkheid is om mijn rekening te beschermen tegen nieuwe SEPA contracten. Ik moet hiervoor op het Argenta kantoor een papier invullen zodat er niemand nog aan mijn rekening kan. Ik doe dit met de nodige handtekeningen en stempels, alles in tweevoud.
Mijn rekening heeft dus nu een extra slot. De SEPA van Mercedes verandert hierdoor van actief naar opgeschort.
Enkele weken later krijg ik bericht van Mercedes dat het hopeloos is om de SEPA te verwijderen. Sorry en daar kan ik het mee doen. Een pluspunt is dat binnen 3 jaar deze SEPA zal verdwijnen en de SEPA zou nu inactief staan volgens Mercedes.
Ik controleer dit laatste toch maar eens via mijn online bankprogramma. Neen, de SEPA staat niet inactief, maar staat terug actief, zonder vervaldag. Navraag bij Argenta: neen wij hebben niks gedaan. Dus terug formulieren invullen op het Argenta kantoor om mijn rekening te beveiligen. Dus nog maar een slot bij op mijn rekening, spijtig dat ik van al die sloten zelf de sleutel niet heb.
Conclusie: met het SEPA systeem ben ik veel slechter af. Ik heb minder tot geen mogelijkheid om mijn rekening te beschermen. Iedere onderneming die mijn rekeningnummer heeft kan, ongestraft, een SEPA openen. Zij hebben meer rechten op mijn rekening dan ikzelf. Een gat in de markt voor criminelen. Mijn bank is buiten spel gezet en staat machteloos. Ik kan het onterecht afgehaald geld wel terugvorderen als ik het merk. Tot nu toe kan ik het nog in het oog houden, maar indien ik dat binnen afzienbare tijd niet meer kan, wat dan.
Heb ik fouten begaan? Ben ik dom geweest? Is Argenta een goede bank? Is Fortis een goede (of betere ) bank?
Tot slot nog een woordje van dank aan de knappe koppen die dit SEPA systeem hebben uitgedokterd.

Versaille

dj
Lid geworden op: 19 nov 2006, 16:32

27 mar 2014, 10:17

Dit is wel een mooi voorbeeld wat er mis kan lopen. Alles begon met elektrabel die "ongevraagd" en zonder te verwittigen de omzetting deed van DOM naar SEPA. In het laatst onvangen boekje ENERGIE was het zeer gemakkelijk om SEPA aan te vragen,maar..........over het ongedaan maken ervan geen woord !!!!!!
Dus rekeningen goed opvolgen !
Bij fortis kan men het mandaat blokkeren en het bedrag op "nul" zetten, maar het blijft er maar staan

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 mar 2014, 10:32

nete schreef:
Prima Vera schreef:En toch blijf ik er bij dat er met de Sepa in hoofde niets aan het basisprincipe veranderd is.
Het is en blijft een ordinaire oplichting wat dat Duits geval betreft. Er wordt genoeg over gesproken dat men met telefoons van banken géén rekening mag gehouden worden op het moment dat zij beginnen met rekeningnummers e.d. of in dit geval sepanummers beginnen uit te delen.
Dit ligt zuiver aan de klant zelf dat hij/zij opgelicht werd/wordt.
Zo lang mensen zo stom blijven (én dit noem ik dus echt stom), zullen fraudeurs en oplichters en malafide individuën hun slag kunnen blijven slaan.
Heeft niets maar dan ook niets met SEPA op zich te maken want ze werken met hetzelfde principe als met dom (enkel de jas en de naam is gewijzigd).
Ik zal het proberen iets anders te formuleren. SEPA DOM's zijn geen slecht systeem. Punt.
Net zoals de vroegere Belgische DOM's een goed systeem waren.
Waarom ben ik er dan nogal tegen gekant ?
Omdat bij de eerste kennismaking ermee het bewuste bedrijf al in de fout ging (zonder vooraf verwittigen alle DOM's omzetten). Dat had gewoon niet mogen KUNNEN.

Nu kan je je rekening volledig blokkeren, een witte lijst aanleggen, een zwarte lijst aanleggen. Waarom is dat allemaal nodig ? Om eventuele misbruiken ACHTERAF recht te zetten.
Had men nu simpelweg een blokkage ingebouwd waardoor JOUW bank, als er van gelijk welk bedrijf een een mandaat binnenkomt, VOORAF bij jou MOET informeren of je wel degelijk achter die aanvraag staat, dan open ik morgen terug domiciliëringen.
Dan moet je een GOEIE bank uitkiezen, dan heb je al die problemen niet.
Ik word gewoonweg verwittigd ingeval er een nieuwe SEPA wordt ingeboekt en ik kan die onmiddellijk blokkeren mocht ik daar niet mee akkoord gaan. Meer hoeft dat voor mij niet te zijn.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

27 mar 2014, 11:51

Zo zie je maar
Het relaas van versaille is een gefundeerde en aanneembare uitleg.
Niet te weerleggen.
Ik houd het erbij dat dit geen fraude is en blijf bij mijn standpunt
Een vroegere domicilieering,die ook eerst moest aangevraagd worden aan de schuldeiser of de Sepa doimicilieering. Ik moet de rekening toch betalen.
Bij mij is de omschakeling vlekkeloos verlopen en ken geen mensen in mijn omgeving waar dat niet is gebeurd.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

27 mar 2014, 13:46

Versaille,
Ik heb minder tot geen mogelijkheid om mijn rekening te beschermen. Iedere onderneming die mijn rekeningnummer heeft kan, ongestraft, een SEPA openen. Zij hebben meer rechten op mijn rekening dan ikzelf. Een gat in de markt voor criminelen. Mijn bank is buiten spel gezet en staat machteloos. Ik kan het onterecht afgehaald geld wel terugvorderen als ik het merk. Tot nu toe kan ik het nog in het oog houden, maar indien ik dat binnen afzienbare tijd niet meer kan, wat dan.


Er is nog een mogelijkheid om dat tegen te houden.
SEPA werkt met de hoofdrekening (ook lopende rekening genoemd)

Als men die rekening niet toelaat negatief te gaan en die rekening op
€ 0 zet door de inhoud op een spaarrekening te zetten, dan moet men bijvoorbeeld om de 2 weken eens zien of er nieuwe zijn.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

dj
Lid geworden op: 19 nov 2006, 16:32

27 mar 2014, 15:58

Wat heb je aan een rekening die op "nul" staat en niet onder "nul" mag gaan, hoe doe je dan andere betalingen (bakker,beenhouwer,warenhuis)?

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

27 mar 2014, 21:07

Prima Vera schreef:
Dan moet je een GOEIE bank uitkiezen, dan heb je al die problemen niet.
Ik word gewoonweg verwittigd ingeval er een nieuwe SEPA wordt ingeboekt en ik kan die onmiddellijk blokkeren mocht ik daar niet mee akkoord gaan. Meer hoeft dat voor mij niet te zijn.
WANNEER wordt je verwittigd ? Als er nog geen nieuwe SEPA is ingeboekt moet je die toch niet BLOKKEREN ? Als je bank doet wat ik voorstel, maar wat NIET in het SEPA reglement staat, dan hoef je niks te blokkeren (en er 3 jaar zitten naar kijken, nee, dan WEIGER je gewoon dat ze aangemaakt wordt.

Ik hoop nog altijd vurig dat er massaal misbruik van dit systeem gaat gemaakt worden, want als de banken wat teveel moeten terugbetalen en de bank van de schuldeisers bij echte fraude zal kunnen fluiten om hun geld bij die schuldeiser terug te vragen (die zal wel met de noorderzon vertrokken zijn), DAN zal er wel één en ander veranderen aan het systeem.
Ik heb het vroeger al geschreven: het huidige systeem nodigt uit voor misbruik door malafide bedrijven. Zodra ze uw rekeningnummer hebben staat de deur wagenwijd open.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

27 mar 2014, 21:09

Prima Vera schreef:
Dan moet je een GOEIE bank uitkiezen, dan heb je al die problemen niet.
Kun je mij zo eentje opnoemen ?

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

27 mar 2014, 21:12

paullamb schreef:Zo zie je maar
Het relaas van versaille is een gefundeerde en aanneembare uitleg.
Niet te weerleggen.
Niet te weerleggen ? Wacht maar tot Choerrel dit leest.
Hij zal wel weer over "gelul" beginnen.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

27 mar 2014, 21:16

paullamb schreef: Ik houd het erbij dat dit geen fraude is en blijf bij mijn standpunt
Fraude niet, inderdaad.
Het is gewoon verkrachten van een regelgeving. Gewoon hun goesting doen. En dat wel op de kap van UW rekening.
Exact de reden waarom ik hier en elders het topic gestart heb.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

28 mar 2014, 08:37

nete schreef:
Prima Vera schreef:
Dan moet je een GOEIE bank uitkiezen, dan heb je al die problemen niet.
Kun je mij zo eentje opnoemen ?
Ik wil mijn bank een klant zoals jij niet aandoen.