Sepa Domiciëlering

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

29 mar 2014, 09:36

Oeps Pastoor, tussen twijfel en u een...... Noemen is een groot verschil hoor.
Ikzelf moet toch geen bewijs leveren van mijn twijfel.
U kan die twijfel wegnemen door het bewijs te leveren,en dan beloof ik u mijn openlijke excuses aan te bieden en nooit meer tussen te komen bij uw antwoorden.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

29 mar 2014, 11:04

U kan die twijfel wegnemen door het bewijs te leveren.

Bewijs van wat?
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

29 mar 2014, 11:13

Dat er bij u wat mis gegaan is. Telenet zal geen Sepa domiciliering openen zonder dat er al een gewone domiciliering was of dat er een aanvraag was.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

29 mar 2014, 12:45

Ik heb een Telenet domicilie sedert begin 2007.

Ik heb omtrent 7-14 februari 2014 gezien dat
* er een (actief) Telenet domicilie was.
* er een (actief) Telenet SEPA mandaat stond vermeldend het bedrag dat zij de maand daarvoor (januari 2014) genomen hebben. Het is zelfs mogelijk dat Het SEPA mandaat in 2013 al gebruikt is, ik heb dat nooit bekeken.

Iedereen weet dat een mandaat opgestuurd naar een bankrekening niet afgewerkt is, men moet daar zelf een interventie aan doen om het SEPA mandaat te activeren. (dit heb ik ervaren met de overgang van Luminus naar Essent.)

De KBC had de bestaande domicilies zelf omgezet naar actieve SEPA mandaten. Daar ben ik niet aangekomen.

Ik wilde geen Telenet SEPA en heb de factuur € 61,21 toen betaald met PC-banking. (En dit mits telefoon naar Telenet. Een factuur, via domicilie of SEPA, komt via de post een 2-tal weken voor de betaling, en die factuur bevat nooit de mededeling +++xxx/XXXX:XXXXX+++. Die mededeling staat altijd op altijd op de factuur van een betaling zonder domicilie.

Ongeveer een week later neemt Telenet via SEPA nogmaals dat bedrag.
Dan een telefoon naar Telenet en antwoord: "De gegevens (cijfers) omtrent een domicilie worden op hun computer gezet wanneer zij de factuur aanmaken en opsturen (begin van de maand). Hun computer haalt dan zonder interventie op de geplande datum de centen van de bankrekening".

Eigenlijk hadden zij bij de aanvraag van de mededeling de SEPA bit op hun computer kunnen deactiveren.

Eind februari heeft de KBC bij de mandaten het woord actief en inactief bijgevoegd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

29 mar 2014, 14:53

Kijk, dit vind ik een goede uitleg, maar u moet toch toegeven dat het zeer verwarrend is.
Een domicilie hebben, dan betalen per pc banking, dan de Sepa afhouding.
U gaat natuurlijk uw eigen portemonnee niet beliegen.
Als u meent dat ik u een leugenaar genoemd hebt, dan bied ik u mijn excuses aan.
En nu moet ik echt ophouden met te reageren in dit topic.
Ik hoop voor u dat alle bedragen terugbetaald worden en dat we in de toekomst nog door een deur kunnen.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

29 mar 2014, 17:42

Sorry , zal aan mij liggen : ik begrijp de uitleg van Pastoor nog steeds niet!

Natuurlijk komen er fouten als je continu zit te rommelen tussen de Dom's en Sepa's. Dubbele betalingen zijn dan relevant. De bestanden voor inning via de bank worden drie weken van tevoren opgemaakt en bezorgd. Op dat moment kan enkel een weigering tot betaling van of bij de bank nog iets tegenhouden. Hou er dus rekening mee dat een wijziging van opdracht pas uitwerking heeft ongeveer een maand na opgave.

Ik weet van al mijn Dom's en Sepa's goed op voorhand hoeveel en wanneer ze geïnd worden.
Elektriciteit , water , krant, ziekenfonds : éénmaal per jaar overzicht.
Telenet , mobistar , verzekeringen : 2 weken van tevoren.

Bij mij werkt dit systeem goed, ook al omdat ik er niet zit in te 'rommelen'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

30 mar 2014, 09:33

Ik denk dat Pastoor bedoelt: als je een SEPA stopzet, dan verschijnt die als "opgeschort" en als het betreffende bedrijf goesting heeft dan activeren ze die gewoon terug, ze hebben uw rekeningnummer en de banken controleren toch niets.
En dan zijn we terug bij af: ik heb geen vertrouwen in een systeem dat met haken en ogen aan mekaar hangt en waar het kramikkige reglement ook nog eens met haken en ogen toegepast (of misbruikt) wordt.
Lost men dat op dan schrijf ik hier morgen: hoera SEPA mandaten.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

30 mar 2014, 13:22

Wanton,
Sorry , zal aan mij liggen : ik begrijp de uitleg van Pastoor nog steeds niet! Natuurlijk komen er fouten als je continu zit te rommelen tussen de Dom's en Sepa's. Dubbele betalingen zijn dan relevant. De bestanden voor inning via de bank worden drie weken van tevoren opgemaakt en bezorgd. Op dat moment kan enkel een weigering tot betaling van of bij de bank nog iets tegenhouden. Hou er dus rekening mee dat een wijziging van opdracht pas uitwerking heeft ongeveer een maand na opgave.
Ik weet van al mijn Dom's en Sepa's goed op voorhand hoeveel en wanneer ze geïnd worden. Elektriciteit , water , krant, ziekenfonds : eenmaal per jaar overzicht. Telenet , Mobistar , verzekeringen : 2 weken van tevoren.
Bij mij werkt dit systeem goed, ook al omdat ik er niet zit in te 'rommelen'.
Je moet het in de chronologische volgorde bekijken.

* December 2013: aangetekende zending naar Luminus om contract op te zeggen en nieuw contract met Essent. Ik zie voor het eerst actieve mandaten op mijn bankrekening en moet het mandaat van Essent aanpassen opdat het zou werken.

* Februari. Per 01-02 februari maken de bedrijven de facturen van januari.
Facturen zonder mededeling voor SEPA klanten en met mededeling voor de anderen.

* Februari 10. Heb contact gehad met relaties van vroeger en weet genoeg. Meer mag ik niet zeggen.

* Februari 11. Opzeggen van mandaten per telefoon (aanvragen van de mededeling van Telenet), Telenet factuur betaald via PC banking.

* Februari 23-30. SEPA betaling Telenet wordt uitgevoerd (was aangemaakt op 01-02 februari) ondanks dat de factuur van Telenet betaald was per 11 februari. (Telenet had per 11 februari de SEPA bit moeten afzetten, wat niet gebeurd was)

* Maart regularisatie van dubbel betaalde facturen.

Niets meer aan toe te voegen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

30 mar 2014, 17:27

pastoor schreef:
* Februari 23-30. SEPA betaling Telenet wordt uitgevoerd (was aangemaakt op 01-02 februari) ondanks dat de factuur van Telenet betaald was per 11 februari. (Telenet had per 11 februari de SEPA bit moeten afzetten, wat niet gebeurd was)

* Maart regularisatie van dubbel betaalde facturen.

Niets meer aan toe te voegen.
Hier is dus gebeurd wat ik in mijn bericht gezegd heb. Telenet maakt een bestand SEPA aan en bezorgt dat aan zijn bankier +/- op 5/2. Die bankier trieert naar de diverse banken. Op dat moment kan Telenet niets meer wijzigen aan het bestand. De verwerking , met de betaling van de SEPA , gaat volledig buiten haar toedoen. Zij moeten de resultaten afwachten van de afrekening van hun bankier, dat waarschijnlijk maar een 10-tal dagen na de debitering is gebeurd. Pas dan kan Telenet geweigerde , niet betaalde , dubbel betaalde , enz verrichtingen regulariseren.
Pastoor , het beste dat u had kunnen , eigenlijk had moeten doen was , na de betaling via PC , uw bank verwittigen om de Telenet-betaling via SEPA te weigeren. Dat is de formele werkwijze.
En nogmaals : niet te veel rommelen met de SEPA-opdrachten. Het is ja of nee!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

30 mar 2014, 19:15

Wanton.
Hier is dus gebeurd wat ik in mijn bericht gezegd heb. Telenet maakt een bestand SEPA aan en bezorgt dat aan zijn bankier +/- op 5/2. Die bankier trieert naar de diverse banken. Op dat moment kan Telenet niets meer wijzigen aan het bestand. De verwerking , met de betaling van de SEPA , gaat volledig buiten haar toedoen. Zij moeten de resultaten afwachten van de afrekening van hun bankier, dat waarschijnlijk maar een 10-tal dagen na de debitering is gebeurd.

Heel juist.
Pas dan kan Telenet geweigerde, niet betaalde, dubbel betaal , enz verrichtingen regulariseren.

Juist in de maand maart bij de nieuwe factuur was dat geregeld.
Pastoor, het beste dat u had kunnen, eigenlijk had moeten doen was, na de betaling via PC, uw bank verwittigen om de Telenet-betaling via SEPA te weigeren. Dat is de formele werkwijze.

Dat bestond toen niet bij de KBC.
De KBC kwam slechts per 28/02/2014 tot actief/inactief
en ik kan er zelfs niet op klikken, alleen de bank kan dat.
Dat zeggen ze.
Maar ik geloof niet dat zoiets werkt.

* * * * *

Versaille heeft ondervonden (hoger in deze thread) dat zoiets niet werkt.

Chronologisch.

(1) Argenta zet Mercedes actief mandaat om naar opgeschort.

Ik hoor intussen dat er nog een mogelijkheid is om mijn rekening te beschermen tegen nieuwe SEPA contracten. Ik moet hiervoor op het Argenta kantoor een papier invullen zodat er niemand nog aan mijn rekening kan. Ik doe dit met de nodige handtekeningen en stempels, alles in tweevoud.
Mijn rekening heeft dus nu een extra slot.
De SEPA van Mercedes verandert hierdoor van actief naar opgeschort.

(2) Mercedes bevestigt dat ze de SEPA niet kunnen wegdoen.
Mercedes activeert een door Argenta opgeschort mandaat.

Enkele weken later krijg ik bericht van Mercedes dat het hopeloos is om de SEPA te verwijderen. Sorry en daar kan ik het mee doen. Een pluspunt is dat binnen 3 jaar deze SEPA zal verdwijnen en de SEPA zou nu inactief staan volgens Mercedes.

Ik controleer dit laatste toch maar eens via mijn online bankprogramma. Neen, de SEPA staat niet inactief, maar staat terug actief, zonder vervaldag. Navraag bij Argenta: neen wij hebben niks gedaan. Dus terug formulieren invullen op het Argenta kantoor om mijn rekening te beveiligen. Dus nog maar een slot bij op mijn rekening, spijtig dat ik van al die sloten zelf de sleutel niet heb.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

30 mar 2014, 21:53

(2) Mercedes bevestigt dat ze de SEPA niet kunnen wegdoen.
Mercedes activeert een door Argenta opgeschort mandaat.

Dat is het wraakroepende waar ik nu al 2 jaar tegen protesteer.
Bedrijven doen gewoon waar ze zin in hebben.
Waarom, in godsnaam, moet een mandaat van een bedrijf, zelfs als je er totaal geen relatie meer mee hebt, (zoals bij mij Electrabel), 3 jaar een sluimerend bestaan leiden ? Ik vind nog steeds geen enkele zinnige reden.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

30 mar 2014, 22:02

paullamb schreef:Dat er bij u wat mis gegaan is. Telenet zal geen Sepa domiciliering openen zonder dat er al een gewone domiciliering was of dat er een aanvraag was.
Misschien hier toch nog toevoegen: "of dat er een opgeschort mandaat was".
Want blijkbaar zetten diverse bedrijven dat met een vingerknip terug actief als hen dat goed uitkomt.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

05 apr 2014, 14:18

Tis hier zo stil.......................

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

09 apr 2014, 21:03

Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

17 apr 2014, 15:25

benq schreef:Tis hier zo stil.......................
Stilte voor de storm ? :)