"PERSOONLIJK" voordeel

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.
MaLoReg

19 jul 2019, 09:32

als men de helft van zijn loon betaald aan de belastingen welk "voordeel" heeft men
dan PERSOONLIJK (niet bvb asfaltwegen of vuilophaal.......) maar echt wat krijgt die persoon die zoveel afdraagt als voordeel?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

19 jul 2019, 13:24

MaLoReg schreef:
19 jul 2019, 09:32
als men de helft van zijn loon betaald aan de belastingen welk "voordeel" heeft men
dan PERSOONLIJK (niet bvb asfaltwegen of vuilophaal.......) maar echt wat krijgt die persoon die zoveel afdraagt als voordeel?
Een deel ervan gaat al zeker naar de sociale zekerheid. Wat dat is weet je toch wel ??

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

19 jul 2019, 16:45

Een riant loon heb je dan, denk ik, als je zoveel moet afdragen.
En dat is toch ook een persoonlijk voordeel zou ik denken.
MaLoReg

19 jul 2019, 17:24

Jamaar dat beantwoord allemaal niet mijn vraag. Stel ik verdien bruto 10.000 euro p/mnd
(stel hé want dat is niet zo-trouwens ik ben al op pensioen). Daarvan moet ik ongeveer
5.000 euro afdragen. Welk PERSOONLIJK voordeel krijg ik van die afgedragen 5.000,- E?
(we spreken over 60.000 euro p/jr of 1.200.000 op 20 jaar. WAT krijg ik daar allemaal voor?
MaLoReg

19 jul 2019, 17:30

Helena van Troje schreef:
19 jul 2019, 16:45
Een riant loon heb je dan, denk ik, als je zoveel moet afdragen.
En dat is toch ook een persoonlijk voordeel zou ik denken.
Helena hoe kan het een persoonlijk voordeel zijn (dat zeg je hier) als ik van bvb een inkomen
van 120.000p/ jr er zelf maar 60.000 van in de pollen krijg? Mijn 'verlies' is dan toch 60.000,-
Enfin, soit ik wou maar weten WAT juist ik dan allemaal "krijg" als ik eerst 60.000 euro neertel.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

19 jul 2019, 18:57

Als je 10.000 € bruto verdient, is er al een heel deel naar de RSZ gegaan. Van uzelf en uw werkgever. Dat zou ooit in het voordeel van betrokkene moeten zijn, als basis van het pensioen.

Daarbovenop de helft aan belastingen? Dat is niet waar : 50 % is de hoogste schijf, men betaalt nooit de helft.
Vooreerst : betrokkene houdt nog een mooie som over, die hij volledig zelf besteedt. We leven in een systeem van solidariteit, waar men bijdraagt tot 'de gezamenlijke kosten' in verhouding tot zijn mogelijkheden.
Return : die is voor iedereen dezelfde. Of men nu meer of minder heeft bijgedragen. Zo iemand krijgt geen voorrang op de snelweg, moet ook stoppen voor roodlicht. Alleen : hij zal misschien eerder champagne drinken daar waar anderen het houden op water of frisdrank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
MaLoReg

19 jul 2019, 19:30

Dus een groot deel van de 10.000 euro p/mnd (zeg maar zo goed als de helft) betaald die
persoon dan voor GEZAMELIJKE Kosten (zoals daar zijn bvb ocmw?) Die, persoon betaald dus
van zijn (gewerkt) loon aan mensen die in een hangmat willen liggen (niet willen werken).

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

19 jul 2019, 19:49

Er zullen wel mensen zijn die in een hangmat willen liggen.
Dat ligt dan aan de betrokken overheidsdienst, die het mogelijk maakt, dat die luiaards geen poot verzetten.

Anderzijds is er god zij dank het systeem van de solidariteit in ons land.
Stel je hebt geen ziekteverzekering, waarvoor de bijdrage aan de RSZ dient onder andere.
Je zal maar een jaar of wat moeten revalideren in een instelling na een zwaar ongeval...
Dat kan je bezwaarlijk "hangmatten" noemen.

En MaLoReg is het niet plezanter te bedenken dat we een vangnet hebben in geval van ziekte of invaliditeit?
Hadden wij alles zelf moeten betalen die elf jaar dat mijn man ziek was, ik had nu geen eigen huis meer vrees ik....

Hypothetische toestanden daar kan je toch moeilijk je tijd en gedachten aan spenderen.
Wat is, is en wat je niet kan veranderen, daar moet je je bij neerleggen...
Je daar in opboeien daar wordt je niet gelukkiger van.

Einde van de preek van de week. :wink:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 jul 2019, 19:59

Denk je dan dat Brandweer, Politie, Leger, Onderwijs, Ziekenhuizen, Wegen, Fietspaden, … niks kosten :wink:
MaLoReg

19 jul 2019, 20:08

'k Wou maar eens eten wat er eigenlijk met de helft van iemands loon gebeurt
en Helena: das géne preek zenne :D

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 jul 2019, 20:16

Bij je belastingbrief zit een diagram waar zowat alles opstaat over de verdeling van de gelden die ze binnenkrijgen.
En er zijn een heleboel mensen die ook een 'loon' moeten krijgen zonder dat ze zelf 'echt' werken … denk maar aan onze politiekers, onze ambtenaren en onze koning :wink:
MaLoReg

19 jul 2019, 20:46

Idd E.T. en de echte grootverdieners zitten in de belastingsparadijzen;
Eigenlijk komt het er op neer dat enkel de kleine werkzame mens voor alles opdraait.

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

19 jul 2019, 23:15

'k wou maar eens eten wat er eigenlijk met de helft van iemands loon gebeurt" vraagt MaLoReg
Wel, daar maken ze een begroting mee, en vermits die mannen niet kunnen tellen onstaat het gat in de begroting....en ze maken alles een beetje duurder en ze geven iedereen een beetje minder.
MaLoReg

20 jul 2019, 07:51

....en de mannen die de begroting maken dragen ook niet af en de massa verdieners voetballers dragen ook niet af en de........conclusie enkel de hard werkende mens geeft iedere maand de
helft van zijn verdienste voor al diegene die niks bijdragen.......

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 jul 2019, 10:40

En met zijn halve loon mag hij op alles nog eens BTW betalen en allerlei taksen en heffingen :( :( :(